29 Март 2024петък09:42 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акценти

"Болестта" на световната търговия - има ли лек

Над 300 000 компании в САЩ и Европа изпитват затруднения с доставките от Русия и Украйна

/ брой: 122

автор:Дума

visibility 167

Рязката промяна в начина на живот по време на пандемията, преминаването на работа онлайн и необходимостта от самоизолация доведоха до увеличаване търсенето на някои стоки, което впоследствие доведе до прекъсвания на доставките и засегна производствените вериги. Най-яркият пример е недостигът на чипове и микросхеми в цял свят, което най-много се отразява на автомобилната промишленост.

Постепенното връщане към нормалния начин на живот доведе до рязко нарастване на търсенето на енергоносители, което пък доведе до повишаване на цените на петрола и газа. Това пише в обширен анализ Лента.ру, базиран на експертни мнения и оценки.

"Масло в огъня" добави европейската енергийна криза, предизвикана от отминалата студена зима и напрегнатите отношения с Русия. Началото на 2022 г. обаче даде надежда, че всички негативни фактори най-после ще останат в миналото и световната икономика ще тръгне по пътя на стабилен растеж.

През зимата на 2022 г., когато логистиката все още не се беше възстановила от пандемичната криза, руската военна операция и западните ответни санкции нанесоха нов удар на световната икономика. Първата сериозна последица от ограниченията върху икономиката беше изолирането на европейски компании от транспортната инфраструктура на Русия за доставки от Азия.

Много фирми произвеждат компоненти и готови продукти в Китай и използват руските железници за транспортиране на продуктите до Източна и Западна Европа. Някои от тези стоки могат да бъдат изпратени по въздух, но този начин за доставка е значително по-скъп, особено сега, когато авиокомпаниите се налага да заобикалят небето на Русия.

Анализаторите от компанията Interos са изчислили, че над 300 000 компании в САЩ и Европа вече изпитат затруднения с доставките от Русия и Украйна. Партньор на консултантската компания Киърни Пър Хонг коментира, че дори компании, които не са пряко зависими от руски и украински доставчици, могат да пострадат от настоящата криза. Според него проблемите с транспортирането могат да "доведат до критични прекъсвания на доставките във всички сектори - от енергетиката до селското стопанство".

Конфликтът в Украйна нанесе осезаем удар и на европейската автомобилна индустрия. Volkswagen и BMW бяха принудени да затворят поточни линии в Германия заради недостиг на компоненти, произведени в Украйна от немската компания Leoni. Крупният производител на гуми Michelin също обяви, че може да затвори редица свои заводи в Европа поради логистични проблеми, възникнали след началото на руската военна операция.

Пренастройване на веригите за доставки на Европа и САЩ

Някои големи компании вече представиха планове за намаляване на зависимостта от чуждестранни доставки, особено от някои държави, например Китай. Крупният френски доставчик на електрическо оборудване Schneider Electric реши да построи три нови завода в САЩ. А автомобилните гиганти Ford, General Motors, Stellantis, Toyota и Volkswagen, както и енергийната компания SK Innovation, се обединиха, за да могат за построят 13 завода за производство на батерии за електрически превозни средства през следващите пет години. Подобни заявления направиха и компании за производство на полупроводници и от биотехнологичния отрасъл, както и производители на слънчеви панели.

Най-голямата френска държавна електроенергийна компания, която е и най-големият оператор на атомни електроцентрали в света - Electricite de France (EDF) - наскоро обяви, че купува част от бизнеса в областта на атомната енергия на американската General Electric. Франция се стреми да увеличи дела на атомната енергия при производството на електроенергия - понастоящем той вече е достигнал 70%. През февруари официално бе обявено, че страната ще се сдобие с 14 атомни реактора от ново поколение и група от малки атомни електроцентрали.

Държавите обръщат особено внимание на производството на полупроводници, които се превърнаха в дефицитна стока по време на пандемията. Правителствата на САЩ и Нидерландия забраниха на най-големия производител на литографско оборудване за микроелектрониката ASML да продава своите най-съвременни продукти на Китай. Американският производител на електронни устройства и компютърни компоненти Intel взе решение да вложи 20 милиарда долара за строителството в щата Охайо на два завода за производство на полупроводници.

Money.bg

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 483

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 498

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 455

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 542

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 458

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 411

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 587

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 526

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 532

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ