Били сме с eдни гърди пред Сърбия за завода на "Фолксваген"
/ брой: 53
Решение къде да построи новия завод за автомобили в Източна Европа германският автомобилен концерн "Фолксваген" (VW) ще вземе в края на май. В момента проучването на най-подходящи за целта страни е в етап, в който кандидатите са ограничени до четири. В следващия две страни ще отпаднат и накрая ще се избере по-добрата от тях. Четирите държави са България, Сърбия, Румъния и Турция, като в момента лек превес има България, съобщава "24 часа". Инвестицията е за 1,4 милиарда евро и отваря 5000 работни места. Първите автомобили ще излязат от новия завод през 2023 година. Най-вероятно това ще са модели на шкода и сеат. Основните критерии при подбора са три: цена и квалификация на работната ръка, цена на енергията и инфраструктура.
Унгария и Полша са отпаднали още при предишните проучвания. Причината е, че там работната ръка е по-скъпа. Подобен проблем има и Румъния. Тя е членка на ЕС, има опит в автомобилостроенето, но няма подходяща инфраструктура. В страната липсват магистрали. Турция не е член на ЕС, а все по-опънатите отношения между ЕС и Анкара са охладили доста интереса на германците.
Основният недостатък на Сърбия е, че не е член на ЕС, и това усложнява малко повече износа на коли. От друга страна, фактът, че не е член, й дава друго предимство - държавата може да подсигури инвестицията с финансови гаранции, за които няма таван. Сърбия е по-близо до Германия от България и има опит в автомобилостроенето.
Предимствата на България са перфектното място за завод на мястото на "Кремиковци", който е точно до летището. Магистралите и ниските работни заплати са друг плюс. Също и фактът, че като член на ЕС страната е част от общия пазар и няма никакви пречки пред производство, внос и износ с другите страни членки. България има и много тесни търговски връзки с Германия, немският език е популярен и се говори от немалко българи, в София се стичат квалифицираните кадри от цялата страна. Освен Кремиковци кандидат за завод е и преживяващият икономически бум Пловдив.