Интервю
Теодор Славев: Прокуратурата насажда култура на страха
На Борисов му трябва човек, който да държи боксовия мач с Радев и сега това е Гешев, казва политологът
/ брой: 26
Теодор Славев е политолог, част от екипа на Български институт за правни инициативи (БИПИ). Занимава се с провеждане на количествени и качествени изследвания и анализи в областта на политическата система и процес, правосъдието и съдебната реформа. В момента е докторант по политология в УНСС. Преди да се присъедини към екипа на БИПИ, е бил експерт в Министерството на правосъдието (2011-2012 г.), където работи по Механизма за сътрудничество и оценка.
"Използването на механизми от страна на САЩ е в защита само на техните интереси"
"Въпрос на повод е да избухне трупащото се социално напрежение".
-Г-н Славев, как политически и юридически да тълкуваме свалянето на доверието към правителството от страна на президента? Можем ли да предполагаме, че атаката от страна на главния прокурор е причина за последните действия на държавния глава?
- От юридическа гледна точка, президентът се възползва от правото си по чл. 98, ал. 2 от Конституцията да отправя обръщения към народа. Това може би е едно от "ядрените" правомощия на президента - наред с прилагането на отлагателно вето и предложения за промяна на Конституцията. От политическа гледна точка, много важно е каква ще е реакцията на партийните субекти, на структурите на гражданското общество. Ако изказването на президента предизвика вълна от протестни действия, ние ще имаме коренно различни картина.
Друг политически ефект от обръщението на Радев е, че той очерта ясни политически граници във все по-видимата институционална криза - президентът намекна, че управлението и прокуратурата са в един отбор и имаме срастване на властите. Изказването на Радев е действително отговор на действията на прокуратурата, но картината трябва да се погледне по-общо. Например, на Борисов силно му трябва човек, който да държи боксовия мач с Радев, а след отстраняването на Цветанов, Гешев се явява такъв човек.
- Иван Гешев и Бойко Борисов говорят на един език - нито политически, нито юридически. По-скоро мутренски - "някакъв Митко", "един келеш", "ще си получат заслуженото"... Дали на г-н Цацаров този нов образ на Прокуратурата би му харесал?
- Въпреки всички критики и забележки, които могат да се отправят за мандата на г-н Цацаров като главен прокурор, в никакъв случай не мога да си представя той да използва подобна лексика или да си позволи толкова ниско ниво в публичната реторика. Правило ми е впечатление през годините например, че когато господин Цацаров си е позволявал да отправя критики, винаги е правил разлика между институцията и човека, който я заема. Но г-н Гешев е личен избор на г-н Цацаров и на поддържащите го сили, така че те би трябвало добре да познават склонността на г-н Гешев към прокурорски популизъм.
- А използването на СРС-та с действащ президент от дело, което трябва да е в компетенциите на Военна прокуратура? Какво се случва - некомпетентност от страна на Гешев, демонстрация на недосегаемия, откровена репресия?
- Според мен това беше груба грешка от страна на прокуратурата. В цял свят изтичат записи, правени от службите, включително и такива, в които се чуват висши държавни служители и политически лидери. Но тяхното излизане винаги става анонимно, никога публична институция не може да си позволи да направи такова нещо. Най-добрите експерти по темата в България вече дадоха мнението си, че има съмнения в легалния ред, по който са се използвали СРС, а публикуването им е абсолютно престъпление. За мен проблемът е по-общ, а именно, че имаме сигнали за неограничено подслушване. За съжаление, управляващите направиха всичко възможно да обезсмислят Бюрото за контрол над СРС. В парламента има специална комисия за контрол над службите и СРС, виждам като задължително обсъждането на темата там. Отделно, Правилникът на НС позволява главният прокурор да бъде извикан в НС.
- Какви са реалните лостове на останалите институции да озаптят един самозабравил се главен прокурор?
- Ефективни лостове за контрол и отчетност над главния прокурор на практика няма. Дори и критичните мнения на експерти и общественици остават маргинални, защото прокуратурата насажда култура на страха. Напомням, че България е осъдена през 2009 г. в ЕСПЧ по делото "Колеви срещу България" именно, защото държавата не е създала механизми за безпристрастно и ефективно разследване на главния прокурор, когато има съмнения, че може да е замесен в престъпление. В момента в КС има отправено питане от МС за това дали при сегашните текстове в Конституцията все пак може да бъде структуриран такъв механизъм за разследване на главния прокурор. Начинът, по който обаче си го представя управлението, по-скоро би довел до бетониране на сегашното положение и поредното замазване на очите пред международните ни партньори.
- Не можем да подминем сянката на Вашингтон в последните знакови събития у нас. САЩ ни посочват корумпираните чиновници и ще ни съветват как да редактираме Конституцията. Това не е ли доброволен отказ от суверенитет и това ли е цената, на която Борисов ще се задържи на власт?
- Ясно трябва да се разбере, че използването на тези механизми от страна на САЩ е за защита на техните интереси, а не за това как да си подредим нещата у нас. Тези механизми се прилагат и в други държави по света от страна на САЩ. Проблемът за България е, че ще ни пакетират с държави като Иран и Афганистан от гледна точка на забрана за влизане. Действително има проактивна роля в момента на САЩ по линия на антикорупция и върховенство на правото - това е тяхното разбиране за стабилност в международните отношения.
- Всъщност какво се случи? САЩ откриха корупция в българския съд, и то при случая с обвинен в шпионаж за Русия? Какво се чете зад този акт и как американците могат да получат данни за корупция в такъв случай?
- Имам усещане, че се създадоха едновременно свръхочаквания към реакцията на американската държавна администрация и някакво разочарование в българското общество от нея. Ясно е, че няма как да се решат проблемите ни отвън. Пак повтарям, американците търсят защита на своя национален интерес и действат спрямо законодателството си.
- Президентът непряко призова гражданите да покажат, че не искат тази власт. Къде са обаче днешните "умни и красиви" и защо протестите са все по-рехави и бързо се разотиват?
- Никога не съм разбирал това деление. Самият президент каза, че сега не е време да се делим, а да погледнем директно в очите на чудовищните проблеми, които изпитва страната ни. Българското общество е изключително разделено по икономически, социални, дори ценностни причини. Това е проблем, защото трудно се обединяваме около общи каузи. Аз обаче не бих подценявал ситуацията, защото социалното напрежение се акумулира и е въпрос на конкретен случай, за да избухне. Нека да видим дали президентското обръщение може да служи за това.