Близо една трета от търговските обекти в българските зимни курорти извършват нарушения. Това са 479 ресторанта, хотели и други, проверени от данъчните по време на зимната контролна кампания, която започна на 3 януари, съобщава ведомството.
Служителите на "Фискален контрол“ са проверили над 1500 заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово, а в 479 са установени нарушения, казват от НАП.
Разкритите от фискалните инспектори нарушения варират от неиздаване на касови бележки и неподходящи документи за продажба до погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години.
Заради констатираните нарушения на 453 от търговците са издадени актове за нарушение, 14 предстои да бъдат санкционирани, а 57 от проверените търговски обекти подлежат на запечатване.
В кампанията данъчните са заложили на т.нар. явно наблюдение, което означава, че са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. По този начин те са проследили постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди.
В проверките се е включил и "таен клиент". Чрез него безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 243 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%. В 59 от проверените търговски обекти на клиентите не е издадена касова бележка.
Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително "запечатване на обект", предупреждават от ведомството.
От НАП напомнят, че ако потребител не получи фискален бон след заплащане, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка, както е предвидено в Закона за ДДС.
На прага на предстоящия летен сезон работодатели от туристическия бранш се оплакаха, че липсват близо 200 000 сезонни работници.
"Има около 360 000 заети в туризма и съпътстващите сектори, толкова бяха заети и миналата година. В настоящия момент около 160 000 работят в туризма и това е проблем на работодателите, не на обществото. Работниците трябва да се ухажват - не са само пари. Има най-различни екстри - могат да имат и кола, мобилен телефон, квартира, настаняване", коментира директорът на Института за анализи и прогнози в туризма проф. Румен Драганов пред "България он ер".
"Има 400 000, които отиват да работят в Гърция - гледат възрастни, берат плодове. Човекът преценява къде му е по-добре", даде пример експертът. По думите му има правило, че няма лоши работници, а лоши работодатели. След като не можеш да работиш с българи, не можеш да работиш с никого, коментира Румен Драганов.