12 Август 2024понеделник00:03 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Съвременното битие на българската драматургия - 1

/ брой: 160

автор:Светлана Панчева

visibility 380


* Разнообразие от жанрови подходи
* Оттласкване от битовизма


Със сигурност може да се каже, че жалбите по нова българска пиеса на сцената вече нямат особени основания. Доказателствата могат да се намерят в афиша на всички столични и извънстолични театри, където, за разлика от предишни години, постановки на български пиеси съвсем не липсват. Очевидно е, че родните драматурзи са намерили пътеки към сцената, а и театърът е открил нови пътища към тях. Струва ми се, че най-важното в този двустранен процес е, че освен отдавна превърналите се в съвременна национална класика пиеси на Йордан Радичков, Станислав Стратиев или Георги Данаилов, се поставят и съвсем нови пиеси от млади (като възраст и като "стаж" в театъра) автори, които тепърва има да завоюват мястото си в сравнително малобройния клан на пишещите за сцената. Онова, което по един или друг начин се откроява като общо във впрочем много пъстрата картина на съвременната ни драматургия, е първо - голямото разнообразие на жанрови подходи, като границите варират от трагедия до черен фарс, и второ - решителното в повечето случаи оттласкване от битовизма и формалната конкретика.
Три спектакъла от столичния афиш ми дават основание да мисля в тези посоки, и те са: "40 градуса под нулата", съавторски текст на Димитър Кабаков и режисьора на спектакъла Стилиян Петров в "Сфумато", "Терапевтът" от Елена Алексиева, постановка на Крис Шарков, и "Очите на другите" от Иван Димитров, постановка на Марий Росен в Народния театър. И в трите пиеси и сценични реализации мястото на действие не е определено и всичко случващо се може да стане както тук и сега, така и винаги и навсякъде. В този смисъл за авторите и мястото, и времето (да не говорим пък за психологията на персонажите) нямат абсолютно никакво значение, те не "играят", не определят и не детерминират нищо и никого.
В "Терапевтът" драматургичната идея е персонажите - кучешкият психотерапевт д-р Мърт, неговата секретарка Диана, младата семейна двойка Жижи и Константин, възрастният самотник Антон и старата мома Фани, да бъдат представени в своите лични драми, проблеми и психози, като домашните им любимци са само повод за посещението при психотерапевта. Последователно разгърнатите истории за това как кучето може да се превърне в най-точния изразител на характера, на емоционалния и социалния живот на своя стопанин, са ситуирани както в пиесата, така и в спектакъла в неопределена, по-скоро футуристична среда, в която всякакви белези на конкретно време и място отсъстват. Така спектакълът се превръща в своеобразно "научно изследване" или дори дисекция на резигнираното и отчуждено съзнание на съвременния човек, като остава единствено на нивото на констатацията и почти фарсовото внушение.
Невъзможната комуникация между човешките същества, разминаването между очакванията за смисъл и стойност на съществуванието и празнотата и безсмислието на битието са темите, около които се завъртат паралелно развиващите се истории на персонажите в пиесата на Иван Димитров "Очите на другите", защото, както казва авторът: "Всеки от нас обитава свой собствен свят, своя неприкосновена територия, от която го е страх да излезе." Именно този страх, толкова характерен и може би всеобщ за хората през ХХI век, очертава духа и визията на този невротичен спектакъл, чието битие е разположено на безименен и безвременен площад някъде във вселената, също както безименни и безвременни са спомените, страховете и надеждите на четиримата герои. Но за разлика от класическата абсурдистка пиеса, в която героите са поставени в абсурдна ситуация, от която не могат да се измъкнат, тук персонажите сами създават абсурдната ситуация, която да им помогне да избягат от абсурда на съвременния живот, на съществуването си, на всекидневието си. Жанровият подход в "Очите на другите" изцяло се вмества в матрицата на "пиеса на абсурда", а внушението е колкото всеобщо, толкова и неясно.
Единствено в "40 градуса под нулата" може да се говори за някаква конкретика, тъй като, макар и с много съмнения, може да се смята, че действието се развива в Осло, а един от персонажите, макар и присъстващ само като фотоизображение, е норвежкият скулптор Густав Вигеланд. В тъканта на текста са включени реални факти от неговата биография, но те са пречупени през възприятията на негов колега и почитател от днешния ден, който среща в парка двойка влюбени - актриса и художник, и в продължение на седмица ги снима тайно, а след това ги кани в ателието си, където като че ли живее духът на Вигеланд. Дотук с конкретността. Следват реални или въображаеми отгласи от въздействието на скулптурите и по-скоро въображаеми възможности за движенията и разместванията в един любовен триъгълник, като при всяка раздяла термометърът отчита 40 градуса под нулата. Жанровият подход тук е трагедия на разминаването в миналото и в настоящето, а внушението предизвиква обръщане към подсъзнателното. От тази гледна точка съвременното битие на българската драматургия се очертава предимно в границите на стремеж към оттласкване от битовизма както в смислов, така и във визуален план, и насочване към по-съществени екзистенциални теми.



Ирмена Чичикова, Христо Бонин и Веселин Мишев в "40 градуса под нулата"
Снимки Любен Байчински


Владимир Пенев и Жорета Николова в "Терапевтът"


Александра Василева и Цветан Алексиев в "Терапевтът"


Павлин Петрунов и Петър Мелтев в "Очите на другите"


Александра Василева в "Очите на другите"
Снимки Калин Николов

"Боташ" отказва да променя договора с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 1472

/ брой: 151

ЕК е одобрила строежа на втори мост при Русе

автор:Дума

visibility 1492

/ брой: 151

За година 271 милионери повече

автор:Дума

visibility 1912

/ брой: 151

Браншът недоволен от промените в закона за туризма

автор:Дума

visibility 1261

/ брой: 151

Киев напредва в Курска област

автор:Дума

visibility 2194

/ брой: 151

10 нови огнища на чума в Гърция само за ден

автор:Дума

visibility 1446

/ брой: 151

Иран се колебае за удар срещу Израел

автор:Дума

visibility 1633

/ брой: 151

Накратко

автор:Дума

visibility 9536

/ брой: 151

АЕЦ-ът и глупците

автор:Нора Стоичкова

visibility 3999

/ брой: 151

Вън търговци на полове и розова загриженост!

visibility 1527

/ брой: 151

Психиатрия за политически лунатици

автор:Александър Симов

visibility 1827

/ брой: 151

Да откриеш островите Уллънг-до и Докдо

visibility 1638

/ брой: 151

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ