12 Август 2024понеделник12:10 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Аз ли съм роден в света или светът - в мен

Младите режисьори - провокация на съзнанието и прекодиране на действителността

/ брой: 144

автор:Светлана Панчева

visibility 1971

Проблемът за стойностите и способностите на режисурата в съвременния ни театър се обсъжда от години, най-вече в критично-съжалителен тон, обусловен от предполагаемата липса на интересно мислещи и поставящи режисьори. Не че в театралния пейзаж отсъстват сиви, безлични, мъртви представления или откровено и дори нагло комерсиални, но поне на мен ми се струва, че напоследък в тази картина се очертава и една съществена новост - присъствието на група млади режисьори, които успяват да разкрият нови черти от лицето на съвременния български театър. И като казвам "група", нямам предвид режисьори, обединени от обща художествена платформа или стилистика, нещо немислимо в пъстрата и контрастна картина на постмодерния театър, а по-скоро категорично очерталото се присъствие на няколко имена като Стайко Мурджев, Крис Шарков, Младен Алексиев, Гергана Димитрова, Веселин Димов.

Елена Атанасова, Мариана Йотова и Димитър Димитров в разпадналия се свят на "Когато гръм удари", постановка на Стайко Мурджев в Драматичен театър Пловдив

Всеки от тях вече е направил по няколко спектакъла в различни театри, набелязал е творческите си търсения към съвременна или класическа драматургия или авторски театър, с което повече или по-малко категорично е заявил присъствието и творческите си пристрастия. Онова, което ме кара да "събера" заедно тези така различни театрални индивидуалности, е именно категоричността, с която всеки от тях отстоява виждането си за театър. И може би точно тази категоричност както в избора на драматургия, така и в подхода към сценичната й реализация, според мен е най-интересното при младите режисьори, а и най-перспективното.

Александър Кадиев и Христина Караиванова във визуално контролирания свят на "Под контрол", постановка на Младен Алексиев в Малък градски театър "Зад канала"

Защото когато Крис Шарков посяга към класиката "Куклен дом" на Ибсен, пренася я във виртуалната съвременност, без при това да прибягва към прекрояване, пренареждане или преправяне на текста, а с впечатляваща точност на театралния анализ го транспонира във времето, това е убедително доказване на собствена различна визия за театър. Защото когато Стайко Мурджев поставя класиката "Коварство и любов" на Шилер като съвременна антиутопия за насилието, жестокостта и разрушителните инстинкти на човека и заявява, че "най-голямата опасност за човека е самият човек, защото човекът е безпощаден, разрушителен, безмилостен, кръвожаден, коварен", спектакълът е доказателство за способността на съвременния театър да мисли сцената като пространство за предизвикателства. Защото когато Младен Алексиев поставя "Под контрол" на французина Фредерик Зонтаг като параноично съновидение за едно време на широко разпространен надзор, в което всички взаимно се следят, и за един свят, където реалността и фикцията не могат да бъдат разграничени ясно и където политиката и забавлението са неразривно свързани, спектакълът представлява своеобразно прекодиране на действителността и категорично виждане за театър. Защото когато Веселин Димов прави своя спектакъл "Пророчество" с любопитното жанрово определение "метафизичен бюлетин, токшоу" по текстове на Петер Хандке и свои авторски текстове, спектакълът е философска провокация, която атакува собствените ни битийни и идентификационни основания да съществуваме и е специфичен вид съвременен театър на опозициите и противопоставянията. Защото когато Гергана Димитрова предприема авантюрата да постави своята пиеса "Праехидно", написана заедно със Здрава Каменова, като визуален и емоционален колаж на два контрастни ракурса към съвременността - тероризма и екологията, спектакълът не само активира чувството за самосъхранение, но и показва оригинален и интересен режисьорски подход и виждане.
Освен категоричността на мисленето и вижданията за театър в постановките на младите режисьори се откроява и впечатляваща визия за изграждането, разпределението и използването на сценичното пространство, което при всички случаи се превръща в своеобразна метафора за духа и внушението на представлението. Една от свързващите брънки в тази линия е почти повсеместното присъствие на мултимедията като дублиращ или като паралелен свят. В "Под контрол" например Младен Алексиев изобщо не цели да предизвика потресение от насилието, ужаса или силни вълнения, а последователно и методично "разомагьосва" театъра на манипулациите на властта чрез проследяването на играещите актьори от камера и симултанно излъчващото действията им видео. В "Праехидно" Гергана Димитрова също съполага сценичното и виртуалното действие чрез ефекта на мултимедията и така постига контраста на визията и смисъла. При Крис Шарков и неговия "Куклен дом" сценичното пространство, решено като затворен похлупак, пренаситен с информационни надписи и предупреждения, също изгражда два паралелни техносвята. А в постановката си "Когато гръм удари" от Яворов Стайко Мурджев, без да използва мултимедийни ефекти, създава мултиизмерно сценично пространство, което използва и като визуална метафора на пиесата, и като метафора на разпадналия се свят. Докато Веселин Димов в своето "Пророчество" възлага на мултимедията функцията на организиращ елемент в цялостната партитура на спектакъла, изградена в опозиции - черно/бяло, позитив/негатив, мъжко/женско, тишина/вик, статика/динамика. В тази линия се вписва и постановката на Крис Шарков "Посещение при бащата" от немския драматург Роланд Шимелпфениг, където чрез самото решение на сценичното пространство (и чрез актьорското присъствие, разбира се) режисьорът внушава необходимостта да преосмислим виртуалната реалност на новия век не като машина за фалшификати, а като наша собствена фантазна реалност, да напомним, че днешното общество, повече от всяко друго, се нуждае от сдобряване с Природата си, да се справим с отсъствието на бъдещето и призраците на миналото, живеейки във вечно настояще. Може би именно този стремеж за преплитане на времената, за съполагане на фантазията и реалността и създаването на нова, многоизмерна и многофокусна театрална действителност, обединява и свързва вижданията на младите режисьори за смисъла и стойността на театъра като изкуство.
 

ИПИ: В 22 общини няма работеща аптека

автор:Дума

visibility 75

Геомагнитна буря удари Земята

автор:Дума

visibility 92

БСП тръгва към изборите обединена

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 152

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 94

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 80

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 81

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 97

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ