Акценти
Недостигът на олио стана световен проблем
Производители променят състава на продуктите, без да сменят опаковките
/ брой: 88
Ситуацията в Украйна предизвика една от най-сериозните продоволствени кризи след Втората световна война, пише в свой анализ турският вестник "Хюриет", цитиран от "ИноСми". Европа вече ограничи продажбите на слънчогледово олио, а Индонезия - износа на палмово масло. Какво следва?
Преди конфликта Украйна и Русия реализираха около 60 на сто от световния износ на слънчогледово олио. Заради бойните действия доставки от Украйна не се осъществяват, а и по същата причина има вероятност в страната тази година да няма посеви. Това утежнява кризата още повече.
Ограничения на продажбите
Във Великобритания вече много хранителни магазини са въвели ограничения за продажбата на слънчогледово олио на човек. В Германия в социалните мрежи се появяват множество снимки на празни рафтове в хранителни магазини.
В големи европейски страни като Испания и Италия се съобщава за ограничения на продажбите на олио и други растителни масла в редица магазини.
Недостигът на слънчогледово олио води до по-високи цени и на други растителни масла. На фона на протестите заради покачването на цените на палмовото масло в Индонезия, която е най-големият производител на палмово масло в света, ръководството на държавата реши да прекрати износа на продукта за неопределено време.
Индонезия, която осигурява 60 на сто от световното производство на палмово масло и употребява една трета от този обем, изпитва недостиг на растителни масла за храна, тъй като производителите се насочват към износ в чужбина поради нарастващите цени на световните пазари.
От козметиката до шоколада
Палмовото масло е продукт с много широк спектър на употреба - от шоколадови изделия до козметика, от почистващи продукти до биогорива.
Трудностите при производството и доставките на основните растителни масла за храна принуждават производителите да търсят алтернативни "формули" при производството на добре познатите ни храни - от бисквити до майонеза.
Освен това необичайно високите температури през миналото лято в Канада, стигащи до 50 градуса, се отразиха отрицателно върху отглеждането на рапица, и съответно - на производството на рапично масло. А Канада е първа в света за този продукт.
Недостигът на хранителни масла в глобален мащаб повишава цените им, а това оказва натиск за повишаване на инфлацията като цяло.
В същото време светът се опитва да предвиди кога ще приключи продоволствената криза, съществена част от която е дефицитът на растителни масла. В своите прогнози относно промените в ситуацията с доставките на растителни масла (основно олио) международни експерти обръщат внимание на периода след прибиране на реколтата в Северното полукълбо, т.е. края на лятото - началото на есента.
Обаче на прогнозите ще повлияят и много други фактори, като климатичните условия, какви площи ще засадят фермерите и какви ще бъдат добивите, и, разбира се, дали конфликтът в Украйна ще приключи скоро.
Бисквити, чипсове и консерви
Изправени пред недостига на слънчогледово олио, производителите искат да променят състава на продуктите си, без да сменят опаковките, съобщава френската телевизия Бе Еф Ем (BFM). Списъкът на храните, съдържащи слънчогледово олио, е дълъг - чипс, рибни консерви, детски храни, сладкиши, бисквити, готови храни. Тази съставка обаче може скоро да стане рядкост заради войната в Украйна. Страната осигурява 50 процента от световния износ на слънчоглед и олио.
За да се избегне парализа на производствените линии, хранителните предприятия още отсега предвиждат намаляване или пълно изчезване на слънчогледовото олио в някои продукти.
Рапичното олио и палмовото масло са в челната тройка за хранително-вкусовата промишленост, заедно със слънчогледовото олио. Те могат да бъдат използвани като заместители - наред с кокосовото масло, но в по-малка степен. Подобен преход обаче, макар и временен, изисква проучвания и скъпоструващи технически пренастройки в предприятията. Замяната на олиото изисква различна температура на приготвяне, променя консистенцията на продукта, но най-вече - може да промени вкуса му.
Остава и въпросът за информирането на потребителя. Някои клиенти не искат да купуват храни, съдържащи палмово масло, или избягват други заместители на олиото заради алергии. При перспективата за липса на слънчогледово олио, промените в съставките ще се наложат бързо. Невъзможно е обаче да се заменят опаковките в последния момент, за да се актуализира съдържанието на продуктите. Не е възможно и да се поставят ръчно стикери с новото съдържание върху всяка опаковка.
Освен това пазарът за амбалаж също се намира под натиск. Производители във Великобритания и Франция вече преговарят с ресорните ведомства как по-бързо да бъдат подменени етикетите на продукти, в които слънчогледовото олио е било заменено с друго.
Money.bg, Факти.бг