12 Август 2024понеделник14:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Присъда:

Без право на живот

Истината за пенсионерите и пенсионната реформа

/ брой: 202

автор:Дума

visibility 1670

Цветан  МИНКОВ

Истината, като относителна категория, е пълна за средата и времето само за тези, които са я възприели. Обективно погледнато - това е компромисно споразумение от субективни интереси в името на обща цел.

За работодателите тя е една

за работещите и служащите - друга. Във времето личността променя отношението си към ценностите, следователно и истината се нуждае от "актуализация".
Държавата, като законен защитник на своите граждани, е длъжна да отстоява три основни права на всеки човек: правото на живот, на свобода на духа и на социална справедливост. За разкриване, дефиниране и защита на тези общи интереси е необходимо не само професионализъм, но и политическата воля на управляващите.
Основното право на пенсионера е

правото на достоен живот

осигурен и в нетрудовия период на житейския му път. Постигането на тази цел изисква създаване и отстояване на предпоставки за:
1. Пенсии, покриващи жизнените потребности;
2. Здравни грижи, в съответствие със стареенето;
3. Място и условия за социални контакти във възрастова среда;
4. Условия за активен културен отдих, участие в художествена самодейност, спорт и туризъм;
5. Уважение между поколенията, с почитане на професионалната компетентност и мъдростта на възрастта.
Сложността на проблемите изисква комплексен подход за решения - както за пенсионерите с трудов стаж, така също и за тези от нетрудова дейност.
На първо място следва да се приложи програмно целевият подход, представяне на  "дървото" на целите, подцелите и задачите за постигане на осъзнатата цел. С прилагане на системно-структурния подход следва да изясним всички функции (дейности), ресурсно обвързани, покриващи дървото на целите.
Представянето на организационната структура на управление с описване на изискванията към субекта на управление, но най-вече на забраните към неговите действия е гаранция за постигане на целите. За устойчивото развитие на системата е задължително прилагането на

информационния (кибернетичния) подход

за осигуряване на обратната и на рационалната връзка между субекта и обекта на управление. В световната практика пенсионната система се изгражда въз основа на два  принципа на захранване:
а) социален - от общите държавни фондове, прилагайки възпитателни данъчни норми, диференцирано към производител и търговец чрез данък печалба. В случая системата обслужва всички пенсионери
б) солидарен - при който по време на трудовия стаж процентно от възнагражденията, работещ и работодател отделят във фонд "Пенсии" достатъчно за покриване жизнените потребности на пенсионерите с трудов стаж. Пенсиите за тези от нетрудова дейност, както и всички ангажименти на държавата към пенсионерите, се осигуряват от фонд "Социално подпомагане" и общите данъци.
Още първите години от създаването на "Пенсионното осигуряване"

в България е възприет социалният принцип

- като форма на отложено плащане, процентно върху възнаграждението на работещия за ползване след пенсиониране. Изпълнявайки изискванията на законодателя за вноски върху цялата заплата, при разходопокривен принцип за жизнените потребности на пенсионерите и при равен икономически еквивалентен принос се полага и равна пенсия. Фонд "Пенсионно осигуряване", като най-стабилен, се е ползвал за строителство на социални обекти, че дори е предоставян и безлихвен заем на държавата. През 1956 г. социалните обекти преминават към синдикатите, а средствата за пенсионно осигуряване - на Централно държавно управление. Нашите родители нямаха проблеми за достоен живот като пенсионери, даже помагаха на деца и внуци.
Пенсионната реформа през 1999 г. решава

отделянето на пенсионните вноски от бюджета

на републиката чрез изграждане на самостоятелна система, която да посрещне очакваното двойно увеличаване на пенсионери спрямо работещите през 2050 г. Логичните предвиждания са в резултат на постиженията в здравеопазването, предпоставка за продължаване на живота и в развитието на техническите средства, предоставящи възможност за освобождаване на човека от физически и рутинни умствени операции в трудовите процеси. Пенсионната реформа се представя чрез приет Кодекс за социално осигуряване (КСО), който от 2000 г. поставя началото на отделяне на фонд "Пенсии" и обслужване на пенсионерите чрез Националения осигурителен институт (НОИ).
Пренасяйки "модернизирана архитектура на пенсионното осигуряване" със залагане на разходопокривен (I) стълб, задължителен капитало-покривен за родените след 1959 г. (II) стълб, доброволен капитало-покривен (III) стълб и точков принцип (чл.104) за определяне правото на пенсиониране, както и справедливост спрямо работещите без фиксирано работно време (чл.69), още в проекта са допуснати отклонения от общопознатата практика в Европа:
- Вместо размерът на пенсиите да зависи от целия осигурителен стаж, се вземат само три "изгодни" последователни години от 15 назад;
- Тежестта на трудовия стаж е занижена на 1%, вместо приетите в Европа от 1,2% до 2%  (от 1 април 2009 г. е вече 1,1%);
- В КСО пенсионерът не е осигурено лице (чл.4 и чл.11, ал.2 - при смърт не се включва);
При прилагане на кодекса са правени

груби нарушения

- Пенсиониралите се до 2000 г., поради неприлагане на чл.70, ал.2, са дискриминирани;
- В нарушение на чл.9, чл.68 и чл.104, с подзаконов акт на МС, действителният трудов стаж при определяне на пенсията е заменен с превърнат, т.е. някои, преди да се родят, вече имат десетки "пенсионно осигурявани" години;
- Приема се праг на осигурителната "тежест", а не вноски върху цялото възнаграждение;
- Приема се фалшив "таван" върху личните вноски за пенсия, а не допустимият за разходи по обслужване на пенсията, определян спрямо средната заплата за целия трудов стаж;
- Години наред задълженията на държавата към пенсионери от нетрудова дейност, старост и др., се изплащат от фонд "Пенсии" за стаж и възраст;
 - Осъвременяването (чл.100) реално се приложи един-единствен път - през 2008 г. (всички  пенсии  се преизчислиха  със СОД - 398,17 лв), през 2009 г. се заменя с "индексиране, без 10 пункта", а 2010 г. - "без да се прилага";
- Решението вноските за държавния служител да се предоставят директно от работодателя, т.е. от републиканския бюджет, не се изпълнява, а се твърди, че "държавата дава на фонд "Пенсии" за стаж и възраст"?!
Допустимо е при промяна на обществена формация хаосът в управлението на обществените интереси да е неизбежен спътник. В този "преход"

потърпевши са беззащитните пенсионери, рекордьори в Европа

с най-ниски пенсии, но в очакване след всяка изборна кампания за добронамерена политическа воля и вяра за по-добър утрешен ден...
За новата пенсионна реформа -  Консултативният съвет към министъра на труда и социалната политика, с анонимен състав от специалисти, разработи проект и в 17 кръгли маси потърси общественото мнение. За съжаление актуалните и неотложни проблеми не са намерили място в него, но пък приложение  номер 3 недвусмислено представя узаконеното разбалансиране на приетия КСО и ежегодното актуализирано източване на над 13 милиарда лева от фонд "Пенсии" за стаж и възраст - "в полза на прохождащия бизнес". За неузаконените почти още толкова средства, за недействителни (превърнати)години и за невнасяните от работодателя държава, не става и дума! Навярно освен "главната цел -средства" и оправдания за нарушенията при прилагането на КСО, предпоставките за достоен живот за пенсионера ще очакват решение в

проект "ускорената смъртност"

- защото всяка година смъртността "изостава": през 2006 г. - 118 333; през 2007 г. - 118 303; през 2008 г. - 112 661; през 2009 г. - 104 653. Но - "средната пенсия нараства"!...
Разбира се, към 31 декември 2009 г. от 2 063 457 оживели, заедно с ежедневно постъпилите нови пенсионери с по-високи пенсии, "само" 1 109 922 са с пенсия до 200 лева, при праг на бедност 211 лева.
Т.е. - без "външна помощ" нямаме право на живот...
 
УВАЖАЕМИ ПЕНСИОНЕРИ,

НАЛОЖИТЕЛНО Е ВСЕКИ ОТ НАС ДА ЗНАЕ ПРАВАТА СИ И ЗАЕДНО ДА ГИ ОТСТОЯВАМЕ ДОКРАЙ, ДОРИ И ЗАД ГРАНИЦА!

* Авторът е председател на Съюза на пенсионерите`2004

 

ИПИ: В 22 общини няма работеща аптека

автор:Дума

visibility 75

Геомагнитна буря удари Земята

автор:Дума

visibility 92

БСП тръгва към изборите обединена

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 152

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 95

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 87

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 93

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 94

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 88

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 72

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 80

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 81

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 97

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ