Омбудсманът изпрати въпроси за изучаването на религия
Главният секретар на институцията настоява за обществен дебат
/ брой: 74
Институцията на омбудсмана изпрати писмо до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев с настояване да бъде предоставена изчерпателна публична информация по повод намерението на ведомството да въведе предмета „Религия и добродетели“ като задължителен в учебната програма на училищата в страната.
Главният секретар на омбудсмана д-р Айсун Авджиев обръща внимание, че е наложителен обществен дебат за постигането на консенсус по темата, включително и за да се гарантира светският характер на образованието съгласно Конституцията на Република България.
Поводът за това писмо са сигнали и жалби на родители и граждани, в които те настояват за отговори. Хората изразяват различни позиции - от категорично несъгласие до пълна подкрепа за изучаването на религия, и съобщават за създадени петиции (против задължителното изучаване на религия и в подкрепа на задължителното изучаване на религия), подписани от хиляди граждани.
Авджиев посочва, че има граждани, според които обучението по религия ще формира у учениците морална и ценностна система и ще съхрани българската национална идентичност. Той обръща внимание и на факта, че през последните години със Закона за предучилищно и училищно образование образователната система дава възможност на учениците да изучават предмет „Религия“ като избираем или във факултативните часове.
„Предметът „Религия“ дава знания за различни религиозни системи от културна и философска гледна точка, така че учениците да познават световните религии като част от човешката история и култура, както и насърчава толерантността и междукултурния диалог“, пише Авджиев. Същевременно той обръща внимание, че липсва яснота какъв ще бъде обхватът на темите и съдържанието на учебния предмет „Религия и добродетели“.
Въпреки намерението на МОН по предмета да не бъдат поставяни оценки, както и учениците да имат избор от 3 варианта при изучаване на религия в училище, няма достатъчно информация как ще се случва това на практика, смята д-р Айсун Авджиев. Той подчертава, че гражданите са обезпокоени и питат какво ще включват учебните програми по предмета в различните класове, как ще бъдат защитени правата на учениците от различни вероизповедания и на тези, които са атеистично настроени, как ще се гарантира светският характер на образованието и обучението в училище, включително дали има подготвени преподаватели по този предмет.