Опитно поле
/ брой: 112
В началото на скандала около Държавната консолидационна копмания и налетите в нея 630 млн. лв. за ремонт на 400 язовира икономическият министър Кирил Петков заяви, че и там светят много чевени лампички. За има-няма и седмица, лампичките започнаха да гърмят от напрежение и прегряване. Парите са изчезнали, а десетината уж ремонтирани язовири са празни. Освен това се оказва, че ДКК е била опитното поле, върху което правителствата на ГЕРБ са експериментирали как държавата да бъде източвана. Очевидна е била липсата на капацитет ДКК да се занимава с подобна дейност.
Първоначалната идея, с която бе създадена ДКК, бе там да се съберат остатъчните държавни дялове след приключилата приватизация, за да се управляват те по-добре. Тази идея остана само на книга. Ремонтът на язовирите трябваше да бъде направен от двe фирми, кoитo ca пoд шaпкaтa нa ДКК - "Eкo aнтрaцит" и "Eкoинжeнeринг РМ". В прeдмeтa нa дeйнocт нa първoтo дружecтвo влизaт дeйнocти пo ликвидaция и кoнceрвaция зa oбeкти oт въглeдoбива и пречистване на пoвърхнocтни и пoдзeмни вoди. Втoрaтa фирмa нe e в пoртфeйлa нa ДКК, a е нa дирeктнo пoдчинeниe нa миниcтърa на икономиката. Нeйният прeдмeт нa дeйнocт e cвързaн c рeкултивaция и мoнитoринг нa рaдиoaктивнo зaмърceни oбeкти.
В крайна сметка, проблемът с язовирите бе възложен на държавната фирма "Монтажи". Там за първи път е приложено т.нар. вътрешно възлагане по Закона за обществените поръчки. "Монтажи" е получавала парите и поръчките. После от своя страна ги превъзлага на частни компании, които се водят доставчици на услуги и техника. Идеята е проста - да се заобиколи Законът за обществените поръчки. Така ДКК през "Монтажи" е разпределила 630 млн. лв. за ремонта на над 400 опасни язовира, които са заплаха за населението. От тези 630 млн. лв. "Монтажи" е получавала аванс от ДКК. От своя страна тя е сключвала договори с доставчици за ремонта на над 100 язовира, като над 82% от тези договори са с 6-8 компании.
След като ДКК успешно тества тази схема, тя беше приложена и от държавната компания "Автомагистрали" за магистрала "Хемус", при ремонта на свлачища и скоростния път Видин - Ботевград. Резултатът бе аналогичен навсякъде - нито един завършен обект, завишени цени и раздадени аванси за стотици милиони без да се свърши работа.