Русия пусна в серия подводниците тип "Лада"
Засега проектът 677 за конвенционални субмарини не е получил анаеробна двигателна установка
/ брой: 187
Първата серийна дизел-електрическа подводница по проект 677 (с кодово име "Лада") наречена "Кронщат", беше спусната на вода на 20 септември в Адмиралтейските корабостроителници в Санкт Петербург. "Кронщат" трябва да бъде предадена на руския флот през 2019 г. Тя бе предшествана от опитната подводницата от същия тип "Санкт Петербург", която бе заложена за строителство през декември 1997 г. и предадена в опитна експлоатация на Северния флот през 2010 г., но показа съществени недостатъци, което задържа значително началото на серийното производство на субмарините от проект 677. Сега, след спускането на вода на "Кронщат" "Санкт Петербург", ще бъде върната в завода за модернизация до нивото на първата серийна подводница, съобщава warpost.ru.
"Кронщат" е била заложена за строителство още през 2005 г., но след четири години строителството й е било прекратено и е било възобновено чак през 2013 г. Подводницата все пак няма да има въздухонезависима (анаеробна) двигателна установка, която да й позволява да стои под вода без изплаване до 20 дни, каквато изначално се предвиждаше за проект 677. Въпреки това "Кронщат" разполага с ново поколение двигатели, хидроакустично и радиоелектронно въоръжение, а също и крилати ракети "Калибър", които да изстрелва от шестте си 533-мм торпедни апарата в носовата част. Освен това тя е още по-тиха от предшествениците си, заради високотехнологичното специално покритие на корпуса, което намалява звуковия й фон. Новият хидроакустичен комплекс се нарича "Иртиш" и той разполага с гъвкава буксируема антена.
Втората подводницата от серията и третата по проект 677 "Великие Луки" трябва да бъде готова до 2021 г.
Неатомните подводниците тип "Лада" са четвърто поколение. Те са предназначени за борба с други подводници и надводни кораби, обстрелване на наземни обекти с крилати ракети, поставяне на минни заграждения. Отличават се с ниско ниво на шума дори в сравнение с предходния проект 636, който е наричан "Черна дупка",заради тихия си ход под водата. Водоизместване на подводниците тип "Лада" е 1765 т, дължината на корпуса 66,8 м, ширината 7,1 м. Подводната скорост достига до 21 възела, максималната дълбочина на потапяне 300 м, автономността - 45 денонощия. Екипажът е от 36 души, за боезапасът е 18 торпеда, крилати ракети или мини.
През 2008 г. имаше планове руският флот да закупи до 20 подводници от този проект, които обаче не се сбъднаха заради проблемите със "Санкт Петербург". През юни м.г. зам.-командващият на руският ВМФ по въоръжението вицеадмирал Виктор Бурсук е заявил пред изданието "ФлотПром", че проектът 677 ще стане базов за разработването на подводница с въздухонезависима двигателна установка, която сега се разработва от конструкторското бюро "Рубин".