"Активни потребители":
Конкуренцията при мобилните услуги e унищожена
Операторите координирано вдигат цените
/ брой: 3
"Докато се захласвахме по леденото хоро, sms-ите валяха цял ден и поздравяваха хората с новите цени. Има горчива ирония, че това винаги се случва на празници. Явно всеки разбира празниците по неговия си начин", конкуренцията между мобилните оператори у нас на практика е унищожена, коментира пред БНР Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители". "Разбира се, че нямаме особен избор. Мога да се обзаложа, че третият оператор ще направи същото до няколко седмици", подчерта той.
"Не е необходимо да се посочва причина. След като могат да го направят, просто го правят и точка. Всичко това е възможно заради трайно установената практика за срочни договори", заяви Николов и попита "защо в България е толкова трудно или невъзможно да имаш безсрочен, необвързващ договор за мобилна услуга".
В други страни, където има повече и реална конкуренция, има и компании, които печелят именно с това, че не обвързват хората със срокове, потребителите могат свободно да избират и конкуренцията работи, обясни Богомил Николов.
Притеснително е, че преди 10 години на нашата улица можехме да избираме между 10 доставчика на интернет и 5 на кабелна телевизия. Сега големите изкупиха малките, а конкуренцията в България от ден на ден намалява и нямаме особен избор, прави равносметка Богомил Николов.
"И като ви кажат - можете да се откажете без неустойка, те много добре знаят, че няма къде да отидете. Ако имаме политици на място и граждани, които да накарат политиците да ги слушат - не с гледане на телевизия, а с повече участие на избори, на площада пред Министерския съвет, докато не се научим да си заявяваме интересите, ще видим как политиците пасивно отстрани стоят и наблюдават тези процеси, които ощетяват българските граждани."
Ще стигнем до ситуация, в която ще бъдем тотално зависими от два-три бизнес оператора, които не могат да бъдат конкуренция помежду си, изказа опасения той.
Ролята на виртуалните мобилни оператори е да създават алтернатива, отбеляза Николов и напомни, че България единствена не в ЕС, а в цяла Европа и на Балканите няма такива виртуални оператори.
Както е известно, "Виваком" предупреди своите клиенти, че от 8 февруари увеличава месечната такса за интернет с два лева, а онези от тях, които не желаят да плащат повече, могат да се откажат от услугите до 7 февруари без никакви санкции. Ако обаче са взели устройства на преференциални цени, ще трябва да възстановят отстъпките на оператора. Така втори телеком увеличава цените на услугите си, като по думите на "Виваком" причината е увеличаването на заплатите и осигуровките на служителите. "Йеттел" преди месец също обяви, че вдига таксите си с 3 лв.