30 Януари 2025четвъртък16:39 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Пореден опит да купим нови влакове

"Шкода" и "Алстом" наддават за доставката на 20 мотриси

/ брой: 150

автор:Дума

visibility 5697

Чешката компания "Шкода" и френската "Алстом" подадоха оферти в поредната обществена поръчка за доставката на 20 мотрисни влака, която се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) с над 1.2 милиарда лева. Това става ясно от регистъра на обществените поръчки.
Това е поредният опит да бъдат спасени парите по ПВУ, след като пропадна поръчката за 20 нови бързи влака на дълги разстояния (push-pull), които щяха да се ползват за пътувания на дълги разстояния от София до Бургас, Варна и Русе.
Тъй като производството на push-pull влакове е по-трудоемко, транспортното министерство взе решение да ги замени с мотрисни, които да могат да се произведат и доставят до края на август 2026 г. Това е крайният срок, който ни даде Европейската комисия за усвояването на средствата по плана за влаковете.
"Силно се надявам до средата на септември да има подписани договори, с които България да има между 70 и 80 чисто нови влака", коментира транспортният министър Георги Гвоздейков при отварянето на офертите по новата процедура
Това може да стане единствено при условие, че няма обжалване на процедурите. Практиката показва, че "Алстом" обжалва почти всяка обществена поръчка в България. Ценовата оферта на френската компания е по-скъпа от тази на чешката и ако "Шкода" бъде избрана, нищо чудно отново да има поредната "съдебна сага", опасява се  Гвоздейков.
Офертата на "Шкода" е с над 147 млн. лв. по-евтина от предложението на "Алстом" за покупката на 20 нови едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака. Те трябва да са с най-малко 300 седящи места. Изпълнителят трябва да ги поддръжа за срок от 15 години, както и да обучи персонал.
Срокът за доставка на мотрисите е две години от датата на подписването на договора, но не по-късно от края на август 2026 г. Индикативната стойност на поръчката е 1,203 млрд. лв. Чешкият консорциум "Шкода Транспортейшън" и "Шкода Вагонка" предлага цена от 511,4 млн. лв. без ДДС за 20 мотриси при единична цена от 25,57 млн. лв. без ДДС. Цената за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 3,99 лв./км.
Предложението на френската "Алстом Транспорт" за 20 мотриси е 659 млн. лева без ДДС при единична цена от 32,95 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 4 лв./км. До драматичната ситуацията се стигна след като полското подразделение на швейцарската "Щадлер", която беше избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака и на 7 двуетажни влака, се отказа от тях в края на юли. Тяхното финансиране, от около 2 млрд. лв., също е по ПВУ.
"Щадлер" постави ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, които излизаха далеч от рамката на несъществените изменения, което е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки. Това е причината те да не бъдат приети от страна на Министерството на транспорта", коментира тогава транспортният министър Георги Гвоздейков.По думите му решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура - и двете с огромен национален и обществен интерес, "не отговаря на добрите търговски взаимоотношения". За доставката на 35 мотрисни влака за 1.1 милиарда лева се водят преговаря с полската "Песа", която достави нови трамваи в София.

Само 24% от българите спестяват пари

автор:Дума

visibility 432

/ брой: 19

Заплатите ще се повишат с над 15% през 2025 г.

автор:Дума

visibility 461

/ брой: 19

Скандал в парламента заради "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 19

Берлин ще връща хора от границите?

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 19

В Черна гора и РСМ също бойкотират магазините

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 19

До десет дни се решава бъдещето на Сърбия

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 19

Накратко

автор:Дума

visibility 362

/ брой: 19

Символът на държавата

автор:Александър Симов

visibility 441

/ брой: 19

Транспортна одисея

автор:Барбара Пейчинова

visibility 393

/ брой: 19

Гърчовете на Зеленски

автор:Юри Михалков

visibility 432

/ брой: 19

НПО = Биг бизнес

visibility 359

/ брой: 19

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ