Две години у нас не са ремонтирани пътища
Мегапоръчката на АПИ за 2,25 млрд. лв няма да се прекратява
/ брой: 21
След като през последните 2 години в България не е ремонтиран нито един километър път, мегапоръчката на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) за 2,25 млрд. лв. без ДДС за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, обявена от служебното правителство през октомври, няма да се прекратява. Това се разбра от думите на регионалния министър Иван Иванов от парламентарната трибуна. Двамата с шефа на АПИ бяха извикани да обяснят дали процедурата е достатъчно прозрачна и справедлива.
Според данните, оповестени от регионалния министър, през 2023 г. по план е трябвало да се направят ремонти на 30 пътища в страната, но не е направен нито един. През 2024 г. изобщо не са планирани никакви, а е имало само аварийно поддържане и чистене на снега през зимата. По думите на Иван Иванов е крайно време да се приключи с това неглижиране, защото в основата на 90% от първопричините за тежкия пътен травматизъм у нас е именно лошото състояние на пътната настилка.
Освен това сумата от 2,25 млрд. лв. е за четири години, като за всяка обособена позиция, т.е. административна област, са предвидени по 250 млн. лв., или по 62 млн. лв. на година, посочи министърът. Условията на поръчката обаче допускат при наличие на средства сумата да може да се удвои и да надхвърли 4,5 млрд. лв. Парите ще трябва да бъдат залагани във всеки следващ бюджет, като се започне още от този за 2025 г.
Според зам.-председателя на ПГ на „БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА“ Кирил Добрев на първо място е редно да се изясни защо тази мегапоръчка е обявена полулегално. На въпрос на медиите защо търгът не е бил официално обявен, от пресцентъра на АПИ са отговорили с краткото „въпрос на решение“.
„Намирам за политическа неадекватност да се изслушват министри, които не могат да стигнат до кабинетите си, защото са на поста от едва 10 дни, а вие за трети път ги викате в Народното събрание“, каза Добрев. „Не знам дали е случайно, че ПП пропускат факта, че в техните редици е бившият министър Андрей Цеков, който може днес да даде пояснения как са работени поръчките и как са били подготвени. Не знам дали умишлено до момента в изслушването е била пропусната министър Коритарова, но пък нейният колега е тук и се надявам да се включи активно в дискусията“, каза още Добрев.
„През последните няколко години сме свидетели на обратна пропорционалност между вложените финансови ресурси и очакваното качество на пътната инфраструктура, както и на спазването на сроковете за изпълнение. Основна задача на АПИ е не само да следи за качеството на ремонтните дейности, но и за спазването на договорените срокове“, заяви депутатът от ПГ на левицата Петя Цанкова.
По думите й все по-често ставаме свидетели на случаи, в които фирми, спечелили търгове, не разполагат с достатъчно ресурси – нито откъм техника, нито откъм работна ръка. Това води до забавяне на изпълнението на поръчките, а хора и техника се преместват от един обект на друг.
Депутатът от левицата Андрей Вълчев подчерта, че са подадени 46 оферти за над 2,2 млрд. лв., но всички са внесени в последния възможен срок. Той обясни, че според условията АПИ трябва да сключи рамково споразумение с трима потенциални изпълнители за всеки от районите, а след това чрез вътрешно-конкурентен избор да определи изпълнител за всеки основен район.
„В района, който обхваща Разград, Русе, Силистра и Търговище, са подадени само две оферти. Едно от участващите дружества е подало жалба в КЗК, тъй като не е доволно от разясненията по процедурата от страна на АПИ и има искане за временно спиране на търга. Какво ще се случи, ако КЗК уважи подадената жалба и прекрати процедурата – ще бъде прекратена само за съответния район или за цялата обществена поръчка? Това условие за избор между трима при подадени две оферти какви последствия ще има върху цялата процедура?“, попита Вълчев.
Депутатът Владимир Георгиев отправи препоръка към министъра в бъдеще процедурите да бъдат много по-прозрачни и да има сериозен контрол върху изпълнението им.
„Ясно ни е, че допуснатото през последните 2-3 години се отразява сериозно върху състоянието на пътната инфраструктура в страната, както и че лошото наследство и липсата на възложени процедури през 2024 г. усложняват ситуацията. Когато става въпрос за държавническо мислене и поемане на отговорност, си заслужава да се влезе в управление. Всички граждани заслужават добра и добре обезопасена инфраструктура, а ПГ на левицата ще подкрепи всички действия на министерството в тази посока“, заключи Георгиев.