![](images/2025/02/114395.jpg)
Акценти
Как да разпознаем измама при онлайн пазаруване
Ако уебсайтът, който разглеждате, няма страница „Свържете се с нас“, е доста подозрителен
/ брой: 30
В дните преди празници зачестяват онлайн покупките, а с тях расте и броят на измамни оферти, които ощетяват потребителя. Денят на влюбените 14 февруари и този на жената - 8 март, са повод да припомним как да се предпазим от подобни измами и как да потърсим правата си, ако сме ощетени.
Само през последните три месеца на миналата година фалшивите сайтове за онлайн търговия в света са нараснали със 150%. Затова отговорност на всеки потребител е да следи какво му предлагат, за евентуални измами и недобросъвестност на търговците. Как да го постигнете - съветват от Асоциация "Активни потребители".
Твърде хубаво, за да е истина?
Когато се натъкнете на много ниски цени и дори абсурдни отстъпки онлайн, трябва да сте малко подозрителни. Ако цените изглеждат твърде добри, за да са истина, вероятно е така. Подобни уебсайтове използват изключително ниски цени, за да продадат бързо фалшиви, подправени или дори несъществуващи техни стоки на купувачите.
Разгледайте уебсайта преди покупка
Отделете няколко минути, за да разгледате уебсайта. Посетете началната страница и по-специално страницата „За нас“ и прочетете текста там. Обърнете внимание на лошия български език, като например правописни и граматически грешки или фрази, които не ви звучат съвсем правилно или логично свързани. Също така трябва да проверите дали на уебсайта има информация за контакт. Реномираните и легитимни компании винаги посочват начини за връзка с тях. Ако уебсайтът няма страница „Свържете се с нас“, той може да е измамен. Тези знаци често означават, че сайтът, който разглеждате, не е истински и е съставен от някого, който иска да направи бърза печалба, и ако нито една от тези информации не е налична, трябва да смятате уебсайта за силно подозрителен.
Трябва ли да търся катинарче?
Катинар, показан в адресната лента на браузъра, означава, че сайтът има валиден SSL/TLS сертификат. Катинарчето до URL адреса на уебсайта показва, че той е криптиран. Така че това, което правите в него - например да сърфирате или да извършвате плащания - не може да бъде прихванато. Имайте предвид, че някои браузъри оцветяват катинара в зелено.
Повечето уебсайтове вече разполагат с тази функция, така че, ако забележите, че даден сайт няма такъв, трябва да ви светне "червена лампичка". Също имайте предвид, че измамниците могат да фалшифицират или да купуват тези катинари, така че наличието им невинаги означава, че уебсайтът е безопасен. Проверката за наличие на катинар винаги трябва да се комбинира с другите проверки, които ви препоръчваме.
Невинаги се доверявайте на рекламите в социалните мрежи
Като потребители сме виждали случаи на измамници, които се представят за истински рекламодатели в сайтове на социални медии. Те могат да създадат акаунти в социалните мрежи и да платят, за да ви рекламират съобщението си на вашата хронология. Целта на рекламите е да се възползват от доверието, което социалните мрежи вдъхват. Затова бъдете внимателни, когато на вашата стена се появят нови компании, организации или марки. Проверете дали уебсайтът или страницата имат ясна политика за връщане на пари или рекламации и дали тя бива справедлива.
Трябва да бъдете подозрителни, щом видите нов профил в социалните медии, рекламиращ компания, която познавате добре, тъй като това може да е измамник, който се представя за нов клон или нов профил на тази марка.
Четири бързи съвета за разпознаване на измама в социалните мрежи
Истинска ли е сделката? Измамниците често се преструват, че са от легитимни и надеждни източници, като предлагат примамлив стимул за кликване върху „твърде добра, за да е истина“ оферта.
Проверете допълнително URL адреси, за които не сте сигурни. Ако сте пренасочени към страница за вход, след като сте кликнали върху връзка в публикация, уверете се, че URL адресът съответства на сайта, който се опитвате да посетите.
Проверете своята хронология: ако забелязвате необичайно голям брой споделяния на една и съща публикация, възможно е да става въпрос за измама.
Проверете детайлите на марката: следете за несъответствия в брандинга - използва ли се оригиналното лого и дали дизайнът изглежда професионален и такъв ли е, какъвто обикновено очаквате от марката?
Казус с онлайн покупка на парфюм през интернет
“Съпругът ми беше решил да ме изненада с любимия ми парфюм. Попаднал е на оферта за него в интернет за 100 лв., което е добра отстъпка за този модел. Когато пристигна и ми го поднесе, видяхме, че опаковката, флаконът и разфасовката са различни от описанието и от обичайните, в които съм го закупувала от други търговци. Писах до сайта, но нямам отговор. Има ли някакъв шанс да го върнем и да си получим парите обратно?”
Жалбата е разрешена със съдействието на „Ние, потребителите“, които ориентирали потърпевшия да изпрати до търговеца ново писмо с описание на случая, конкретни искания съобразно законовите разпоредби и да настоява за удовлетворяването им в посочен срок, както и за обаждане от представител на фирмата на оставения от клиента телефон. От потребителската организация улеснили потребителя и процеса по решаването на жалбата, като предоставили и образец на формуляр за отказ, който да попълни и да добави в имейла си, заедно с всички доказателства за извършената покупка и направените плащания.