
Снимка БТА
2,5 млрд. лв. похарчили от АПИ за ремонти за три години
Уволниха двамата шефове в пътната агенция по настояване на регионалния министър Иван Иванов
/ брой: 68
За три години за текущ ремонт и поддръжка от АПИ са похарчени 2,5 млрд. лв., а подобряване на пътната инфраструктура няма. Това сочат данни от проучвана на Института за пътна безопасност (ИПБ). 40% от всички катастрофи са причинени от неправилно възприемане на пътните условия от страна на шофьорите. Основните причини за много ПТП-та е неправилна организация на движението или липса на такава, неравности по пътното платно и недостатъчно сцепление между гумите и асфалта, категорични са от ИПБ.
Във връзка с твърденията на шефа на АПИ Йордан Вълчев, че пътищата не са били поддържани заради липса на сключени договори, от института посочват, че за периода 2022-2023 г. АПИ е похарчила за текущ ремонт и поддръжка 1,7 милиарда лева, и отчитат сумата като рекордна. За сравнение, за същата дейност в периода 2019-2020 г. са вложени около 184 млн. лева. За 2024 г. пък са изразходвани 750 млн. лв. от предвидени 1,7 млрд. лв. Еспертите питат как пътната агенция е похарчила близо 1 млрд. лв., без да е имала договори, и подчертават, че администрацията на АПИ е некомпетентна да управлява ресурсите за поддръжка и ремонт на пътищата, а същевременно в пътната агенция е налице и корупция.
От ИПБ смятат, че кабинетът на Росен Желязков има възможност да промени изцяло системата за управление на пътищата у нас и да създаде механизмите за прозрачно и ефективно разходване на ресурсите за ремонт и поддръжка на пътищата.
"Има пълен консенсус между депутатите, че трябва да се сложи край на войната по пътищата. Много човешки животи си отиват заради несъобразена скорост, лоши пътища и употреба на алкохол и наркотици", коментира в тв интервю зам.-председателят на ПГ "БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" Мая Димитрова.
Директорът на Дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ Даниел Иваничков и началникът на отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ в ОПУ в Плевен са освободени от постовете им, след като регионалният министър Иван Иванов настоя за това.
Делото за катастрофата, при която загина 12-годишната Сияна, ще бъде разделено на две, съобщиха междувременно Плевенската окръжна прокуратура и следователите от Националната следствена служба, които работят по две направления. От една страна, трябва да се установи вината на шофьора на тира - 65-годишния Георги Александров, който на 31 март с тежкия камион, натоварен с хартия, премаза автомобила, в който пътуват Сияна и нейните баба и дядо. Другото направление на разследването е да се потърси отговорност от длъжностни лица, които не са осигурили адекватна поддръжка и ремонт на пътя. Преди дни в Следствието показания даде шефът на АПИ Йордан Вълчев. На разпит ще бъдат призовани още много бивши и настоящи служители на пътната агенция от София и Плевен. Сред тях ще бъде и доскорошният шеф на Отдела за поддръжка на пътищата Даниел Иваничков, който персонално беше посочен от бащата на Сияна. Очакванията са, че това разследване ще продължи по-дълго, тъй като ще се извършват много разпити и ще се събира голям обем от доказателства.