Над 80% от българите са "за" религия в училище
87,4% твърдо подкрепят въвеждане на оценка за дисциплина
/ брой: 47
80,2% от българите одобряват въвеждането на задължителен учебен предмет "Добродетели и религия" в учебната програма на българските училища. Това става ясно от национално изследване на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", проведено сред 6 358 души - педагогически специалисти, педагогически специалисти с ръководни функции, непедагогически специалисти, родители, ученици и други заинтересовани лица. Възрастовото разпределение показва, че най-голям дял имат участниците между 45 и 55 години (31,1%), следвани от групите 35-45 години (21,3%) и 55-60 години (18,8%). 10,4% от анкетираните са против идеята, а 9,3% не могат да преценят. Относно нивото на възпитание и формиране на ценностна система в българското училище едва 24,1% смятат, че образователната система се справя с възпитателния компонент. Останалите са категорични, че възпитанието не е приоритет и се неглижира. Във връзка със записа в Конституцията, в който източноправославната религия е определена като традиционна, а не официална, мненията са разнопосочни. 37,7% не одобряват този запис, докато 26,6% го смятат за добър. 35,7% пък не могат да преценят.
Запитани дали образователната система в България трябва да формира не само успешни и компетентни, но и добри хора, 97,6% от анкетираните отговарят утвърдително. Едва 0,6% пък смятат, че добротата е несъвместима с успеха, а 1,8% не могат да преценят. 76,1% смятат, че Българската православна църква трябва да бъде по-активна в преподаването на християнските добродетели сред учениците. 10,9% са на противоположното мнение, а 13% не могат да преценят. На въпроса дали възраждането на вярата и духовните ценности ще допринесе за изграждането на истинска ценностна система у бъдещите граждани на България и света, 85,2% отговарят положително, а едва 7,6% не са съгласни. Според синдиката безспорната подкрепа за въвеждане и преподаване на добродетели и религия свидетелства за потребността от стабилна нравствена основа в образователната система. Проучването откроява тревогата относно липсата на адекватна ценностна ориентация сред учениците и очакванията за по-активна роля на Българската православна църква в този процес.
Според друго изследване на Синдикат "Образование" 87,4% от запитаните учители, родители и заинтересовани твърдо подкрепят въвеждане на оценка за дисциплина. 92,1% пък са искат да се спази забраната за телефони в клас като част от спазване на училищния правилник.