19 Ноември 2024вторник17:47 ч.

Снимка Николай Дончев

Срещи

ГЕРГАНА ГЕОРГИЕВА:

Винаги трябва да се учим от най-добрите

Колкото са големи като изпълнители, толкова са земни като хора, казва младата оперна певица

/ брой: 50

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 13070

ГЕРГАНА ГЕОРГИЕВА е родена в София. През 2012 г. завършва НМА "Проф. Панчо Владигеров" в класа по оперно пеене на проф. Мила Дюлгерова и в класа по актьорско майсторство на акад. Пламен Карталов. През 2013 г. защитава магистърска степен. След завършване на Академията, неин вокален педагог става Христина Ангелакова. Участва в майсторските класове на Камерзингерин Анна Томова-Синтова, Фиоренца Косото, Бруна Балиони, Камерзингерин Красимира Стоянова, Александрина Пендачанска, Стефка Евстатиева и Орлин Анастасов. Носителка е на Първа награда на Четвъртия международен конкурс за млади оперни певци "Гена Димитрова" в Плевен, получава и Специалната награда на Варненската опера за дебют в спектакъл. Печели Първа награда на ХIII международен конкурс "Франц Шуберт" в Русе. Лауреат е на международните конкурси "New Opera Talent" в Риети (Италия) и на Първия национален конкурс с международно участие "Стоян Попов" в Бургас, на който получава специалната награда на Старозагорската опера - дебют в премиерния спектакъл на "Евгений Онегин". През септември 2021 г. става стипендиантка към Академия "Санта Чечилия" и завършва обучението си в Академията "Борис Христов" в Рим. На 9 ноември 2021 г. прави дебют на сцената на Варненската опера в ролята на Леонора от "Трубадур" на Верди. На 15 юни 2023 г. в зала 1 на НДК дебютира в ролята на Донна Елвира от "Дон Жуан" на Моцарт в премиерната постановка на МДТ "К. Кисимов" - Велико Търново.


- Госпожо Георгиева, в края на февруари дебютирахте в ролята на Татяна Ларина от "Евгений Онегин" на Чайковски в Старозагорската опера. Откога датира Вашият интерес към тази героиня?
- С моята героиня Татяна имам дълга история. В основното училище в София нашата класна ръководителка беше и преподавателка по руски език. Тя раздаде откъси от художествената руска литература на целия клас и на мен се
падна писмото на Татяна. Грабна ме, защото като една девойка, и аз започвах да се вълнувам от тези отношения. Всъщност, припознах се в героинята и я усетих много близка. Тогава не прочетох целия роман, но на по-късен етап, когато вече бях студентка в Националната музикална академия"Проф. Панчо Владигеров", отново в час по руски език, прочетох писмото на Татяна и си казах, че това е партия, която, ако мога да изпълня, трябва задължително да науча. В четвърти курс нашият преподавател по актьорско майсторство акад. Пламен Карталов ни възложи задачата да си изберем партии от опери и аз научих Татяна. По-късно, през 2016 г. участвах в репетиционен процес за премиерното представяне на "Евгений Онегин" с режисьорка Вера Петрова. Като вокален педагог бе поканена Лариса Гергиева, която много ни помогна за целия стил на Чайковски, особено за текста и неговата звучност. И много се радвам, че тези срещи с Татяна поетапно ме подготвиха за тази партия, да мога всеобхватно да я почувствам като своя и да я изпълня по възможно най-добрия начин. Тази опера и романът на Пушкин затова са станали световна класика и са останали във времето, и ще продължат да вълнуват, защото са толкова велики и човек на всяка възраст намира нови и нови неща.
А представлението в Стара Загора мина като един дъх, адреналинът ме държеше през цялото време, после не можах да спя цяла нощ. Беше неописуема емоция, разкошна еуфория - нещо, което е съвсем нормално да се случи в този момент.
- Бихте ли желала да пресъздадете и други образи от руската класика - например Йоланта от едноименната опера или Лиза от "Дама пика", отново на Чайковски, Ярославна от "Княз Игор" на Бородин...?
- Аз съм голям почитател на руската класика и със сигурност желая да направя тези образи - Йоланта е чудесен персонаж точно в този момент, на по-късен етап може би Лиза и след това - Ярославна от "Княз Игор".
- Как подхождате към изграждането на една роля, ако героинята е коренно различна от Вас като характер?
- Такава е Донна Елвира в "Дон Жуан" на Моцарт. Първо се запознавам с всички източници в литературата, с композитора, автора на текста, с историческите събития и епохата, в която творят композиторът и авторът на текста. Запознавам се и с другите персонажи, за да разбера къде се позиционира моята героиня, каква е тя във взаимоотношенията си с останалите герои. Опитвам се да я опозная и предизвиквам себе си.
- Какво е отношението Ви към т.нар. второстепенни роли? В някои случаи по-малките роли са толкова характерни или ярки, че публиката ги запомня и обиква.
- Дори понякога второстепенните роли са ключови и решаващ фактор в цялостната драматургия. Нашата работа е да пресъздадем най-достоверно образа, в който влизаме, да бъдем коректни към него и така ще предизвикаме емоциите на публиката.
- Винаги ли сте искала да станете певица?
- Цял живот съм искала това. Като малка, още в детската градина, моите родители ме записаха на акордеон и на солфеж, както ги е насочила учителката ми по музика. И оттогава винаги съм знаела, че искам да се отдам на музиката и на пеенето. Но не винаги съм искала да съм оперна певица - осъзнах го някъде в периода на средното образование, когато отидох да уча във Враца. Когато кандидатствах в Музикалното училище, нямаше паралелка с акордеон, а вокална паралелка имаше от девети клас. СОУ "Отец Паисий" във Враца беше с профил музика, танци и изобразително изкуство. Тогава кандидатствах с пеене и акордеон, защото много е важно за един певец паралелно с пеенето да изучава инструмент. После в Академията ми беше много лесно да уча пиано, което е задължително.
- Как поддържате форма - на гласа, на физиката, на психиката?
- Не правя някакви специални неща, за мен е важно да пея всеки ден поне по час и половина, за да поддържам определен вокален тонус. Съобразявам се да имам достатъчно сън, да не се храня точно преди излизане на сцена, да се ограничавам от определени неща - като шоколад, алкохол... Когато се прибера в къщи, се занимавам с нормалните неща, които се случват в личния ми живот. Когато съм в операта, съм там на 100 процента, няма значение какво е емоционалното ми състояние. А когато съм вкъщи, съм майка и съпруга.
- Какви са любимите ви занимания, когато сте тримата с Вашия син?
- Винаги, когато имаме възможност, ходим на планина, на разходки сред природата, както и на вилата ни в провинцията. Опитвам се да поддържам баланс между семейството и кариерата и мисля, че на този етап ми се получава.
- Явявате се на престижни конкурси, печелите първи награди - това доколко е важно за младия артист? Освен наградите, подготовката и самото участие на какво Ви учи?
- На конкурсите се трупа друг опит, който е много важен, за да може човек винаги да надгражда, да си повишава нивото и да изисква от себе си още и още. Срещите и запознанството с участници и жури в международни конкурси създават и много контакти. Респектирани сме от журито, но дали ще е жури или публика на спектакъл, за мен е еднакво важно с изпълнението си да успея да ги докосна.
- Наградите отварят ли много врати?
- Конкурсите, на които съм се явявала, за мен отвориха много врати. След като спечелих първа награда на конкурса "Гена Димитрова" в Плевен, дебютирах във Варненската опера в "Трубадур", с партията на Леонора. Изключително благодарна съм на ръководството на Варненската опера, че ми бе даден шанс - те имат разбирането, че трябва да се подава ръка на младите хора, защото те са бъдещето. Искам да благодаря и на ръководството на Старозагорската опера - след като станах лауреат на конкурса "Стоян Попов" в Бургас, ми бе даден шанс да дебютирам в ролята на Татяна. Някои от директорите на театри в България са и преподаватели в Музикалната академия, което е изключително полезно. Преподавайки, те виждат младите таланти и подавайки им ръка, правят нещо като инвестиция в тях.
- Посещавала сте майсторски класове у нас и в чужбина. Това, че се докосвате до различни школи чрез големи артисти, до техния индивидуален почерк в изграждането на образи, на сценично поведение и т.н., какво Ви дава?
- Нашето изкуство е като занаят, общо взето си "крадем", ако може така да се изразя. Майсторският клас е много ценен, но е полезен на етап, когато певецът има солидна основа и е по-завършен като изпълнител. В майсторския клас може да се изпипват детайли, които правят вълшебството да се сбъдне в музиката, тънкости, които изпълнителят е трудно да научи сам. Гордея се, че съм била на тези майсторски класове, от всеки от големите наши и световни изпълнители съм взела по нещичко за себе си. Тези личности са ме докоснали по такъв начин, че мога още по-добре да разкривам оперното изкуство. Щастлива съм, че съм била избирана от тях, тъй като в техните майсторски класове не може да се включи всеки, който пожелае, преподавателите избират своите ученици на предварително прослушване.
- А тези знаменитости какви са като хора?
- Колкото са големи като изпълнители, толкова са земни като хора. С всеки от тях ми е било много приятно да комуникирам, да ги опозная, да ме допуснат до себе си. С някои продължавам да се консултирам и си остават като мои учители. Винаги трябва да се учим от най-добрите, до чието ниво искаме да стигнем. Това са изключително земни, топли хора и се радвам да съм близо до тях.
- Може ли да има истинско приятелство между оперни певици? Или творческата конкуренция поражда напрегнати отношения?
- Има я конкуренцията, но има и приятелства. Конкуренцията е важна и полезна за изпълнителя, защото той се амбицира да се представя по-добре. А няма как да не се сближим, защото понякога в театрите сме по цял ден заедно и непрекъснато общуваме. Както се случи и в Стара Загора - наистина там открих приятели, с които продължаваме да се чуваме и да имаме топли отношения.
- Какво Ви предстои в близко време като изяви, проекти?
- Каня всички ваши читатели на камерен концерт с песните на Тодор Попов със заглавие "Диалогът със самотата" в концертната зала на НМА "Проф. Панчо Владигеров" в петък, 15 март, от 19 ч. Четирима млади изпълнители заедно с нашата пианистка Александра Дичева ще представим някои от песните на Тодор Попов за първи път. Много съм благодарна на Александра за поканата, тя беше на мой рецитал преди две години и още тогава ме покани. Тя търси определени гласове, с които тези песни да бъдат пресъздадени за първи път. Голяма чест, но и отговорност е да се изпълни една песен за първи път, да се преоткрива една музика, когато липсва студиен запис, а композиторът вече го няма, за да обсъдите творбата с него. Ние в момента сме и в звукозаписен процес, който ще продължи два дни след концерта. За тази година имаме няколко проекта, но като наближи времето ще разкажем за тях.

Властта би отбой за повишаване на социалните осигуровки

автор:Дума

visibility 724

/ брой: 221

До месец тръгва новият онлайн кадастър

автор:Дума

visibility 709

/ брой: 221

Агенцията по храните започва проверки преди Никулден

автор:Дума

visibility 652

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 684

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 724

/ брой: 221

Хиляди протестираха срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 659

/ брой: 221

Сблъсъци в Нидерландия заради коледна традиция

автор:Дума

visibility 643

/ брой: 221

Абсолютна липса на сърце

автор:Александър Симов

visibility 693

/ брой: 221

Злокобният Байдън

автор:Юри Михалков

visibility 649

/ брой: 221

Неадекватни решения и хаос заплашват енергетиката ни

visibility 645

/ брой: 221

Мъчи ни безводие, а има забавени проекти

visibility 673

/ брой: 221

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ