15 Февруари 2025събота21:10 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

На фокус

Погромът над родното училище

1435 учебни заведения са закрити у нас само за последните 30 години

/ брой: 30

автор:Дума

visibility 4645

От над 10 000 училища и първо място на Балканите по образователен растеж, в последните над 30 години България изпада драстично в класацията. Навлизайки в новия век, общообразователните училища у нас вече са 2843 - или 4 пъти по-малко спрямо най-добрия си период век по-рано.
Оттогава ежегодните данни на НСИ показват тенденция на постоянен спад - до едва 1931 училища през 2023/2024 учебна година. Като най-сериозен, по данни на НСИ, е спадът при началните училища - от 374 през 2000/2001 до 128 през 2023/2024 учебна година - с цели 65,78%. Средните общообразователни училища, от друга страна, увеличават броя си - макар и не с такава голяма разлика: от 438 през 2000/2001 до 491 през 2023/2024 учебна година - или с 12,1%.
Публикацията „Образование в Република България 2024“ съдържа основни данни от провежданите ежегодни изчерпателни статистически наблюдения, характеризиращи дейността на образователните институции в България през периода 2019 - 2023 година.
Данните на МОН за период от 30 години - от 1991 до началото на 2022 - показва, че в този период са закрити 1435 училища, от които 630 са начални, 776 са основни и 29 са средни училища. Справката изготвят от ведомството по повод изслушване на тогавашния министър на образованието и науката Николай Денков в Народното събрание на 8 март 2022 година. Данните показват още, че през същия 30-годишен период учениците, които са част от образователната система, са намалели с почти наполовина: от 1 366 927 до 708 628 - или с 658 299 ученици, което представлява спад почти наполовина - с 48,16%.
Справката на друг министър на образованието - Меглена Кунева - отново пред депутатите от Народното събрание, но в писмен вид и няколко години по-рано - през 2017 година - показва, че през последните 14 години, тоест в периода 2003-2017 са закрити общо 764 общински и държавни училища. От данните на просветното ведомство, подготвени по искане на депутатите, става ясно още, че за същия период са открити 12 държавни и общински училища. А като основна причина експертите от МОН посочват демографската криза в страната.

Защо се стигна до катастрофата
 
1. Демографска криза/обезлюдяване

Намаляването на населението е основната, макар и не единствената причина за намаляване на броя на училищата в общините. Наличието или липсата на училище може да е много важен фактор в избора на отделния човек или дори цяло семейство за това дали да останат или да изберат ново място, където да живеят и работят. Наличието на училище в дадена община е знак за перспектива и надежда за развитие, докато липсата на такова - за липса на възможности и застаряващо население. Обезлюдяването на районите води и до сливане на класове и недостиг на квалифицирани учители. При липса на организационно решение на образователния процес учениците са поставени в неравностойно положение при тяхната училищна подготовка, при социализацията им и не на последно място - при кандидатстването им за университет след завършването на образователен етап и степен.

2. Финансовият модел

Според някои анализи съществува такъв модел, който стимулира да се сформират по-големи паралелки с повече ученици, което води до по-малко на брой, но по-големи училища, тоест с повече възпитаници. Така сформираните по-големи училища имат възможност да концентрират и повече ресурс, който да се насочва както към постигане на по-добри резултати, така и към подобряване на образователната среда за децата, а също и участие в повече и по-големи проекти, които развиват възможностите на подрастващите или пък подпомагат образователната институция финансово.

3. Недостиг на учители

Данните на НСИ от публикацията на НСИ „Образование в Република България 2024“ показват, че през 2023/2024 година от около 55 хиляди учители в системата на образованието у нас, близо 28 хиляди - или 50% - са на възраст над 50 години. А в категорията на и над 60 години (или в пенсионна и предпенсионна възраст) са 8238.
Въпреки това данните в същата публикация показват, че общият брой на учителите не намалява, а напротив - повишил се е с 2749 специалисти (+5.18%): от 53101 през учебната 2019/2020 година до 55850 учители в общообразователните училища през 2023/2024 година. Като броят им нараства както в начална (I - IV клас), така и в прогимназиална (V - VII клас) и в гимназиална (VII - XII клас) степен на обучение.
Що се касае до възрастта им, почти двоен ръст бележат учителите до 25-годишна възраст. Сериозно увеличение се отчита и сред учителите във възрастта 30-34 години (+26,25%), 35-39 години (+24.66%), но и сред най-възрастните: на и над 60 години (+23.83%). Обратно, спад има сред броя учители на възраст 40-44 години (-13,49%).

4. Липса на пътна инфраструктура, отдалеченост

Демографските проблеми в страната се отразяват най-отчетливо върху малките населени места, както и такива в отдалечени и планински райони - и затова преобладаващият брой закрити училища са в такива населени места. Това е сред основните фактори, които обуславят достъпа на подрастващите до образование, и които ще засегнем по-надолу в частта за средищните и защитени училища в България.  

Средищни и защитени училища


За да противодейства на тенденциите за намаляване на населението и закриване на училища в много райони в страната, държавата преди всяка нова учебна година обновява списъка със средищните и защитените детски градини и училища в Република България.
Първо е важно да уточним какво означават двете понятия - средищно и защитено училище - а дефинициите можем да открием в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
Средищно училище е държавно или общинско училище по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2, 4 и 5, в което се обучават учениците от населени места на територията на общината или на съседни общини, в които няма училище. (ЗПУО чл. 54 ал. 2).
И още - за учениците в тези училища, които се обучават от І до VІІ клас включително, по закон се осигурява транспорт, целодневна организация на учебния ден, обедно хранене, организирано в помещения в съответствие с държавния образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. Критериите за включване в този списък се определят с акт на Министерския съвет, като те гарантират минимизиране на времето за пътуване на децата и учениците, и осигуряват условия за осъществяване на образователния процес в съответствие с държавните образователните стандарти.

Заключение

Анализът на причините, довели до закриване на училища в различни региони на България, ни доведе и до днешните тенденции. Основният фактор, с който политици и експерти опитват да се преборят и днес, е демографската криза, редом с икономическите и социалните фактори. А един от основните инструменти, с които може да се осигури равен достъп до средно образование на всички деца в страната, независимо от родното им място или адреса по местоживеене, са „средищните“ и „защитените“ училища.
Закриването на училища в България обаче се оказва не само резултат, а и причина - най-вече за задълбочаване на проблеми като демография, неравен достъп до образование, икономическа и социална нестабилност на дадени населени места и др. Затова анализът на тези данни, преработването на критериите за определяне на училища в ключови, отдалечени или региони с недостиг на други образователни институции в близост, както и внедряването на други инструменти за подсигуряване на равен достъп до образование независимо от икономическия и социалния статус са ключови. Особено в посока спиране или поне намаляване темповете на някои негативни тенденции у нас - като например обезлюдяването на региони до степен, че да бъдат наричани „демографски пустини“. Тенденции, които социолози и демографи обрисуват за близките няколко десетилетия.

Със съкращения

Тол управлението с ново ръководство

автор:Дума

visibility 7329

/ брой: 30

Разговорите за мир вече започнаха

автор:Дума

visibility 7227

/ брой: 30

МВнР осъди думите на Християн Мицкоски

автор:Дума

visibility 7487

/ брой: 30

Политическата криза в Австрия се задълбочи

автор:Дума

visibility 7469

/ брой: 30

Накратко

автор:Дума

visibility 7377

/ брой: 30

Идеята

автор:Стефан Продев

visibility 7567

/ брой: 30

Ще спечелим с председател като Вас

автор:Дума

visibility 7536

/ брой: 30

Вярвам, че мога да върна енергията, морала и доверието в БСП

автор:Дума

visibility 7093

/ брой: 30

Време е да върнем социалистическото в БСП

автор:Александър Симов

visibility 6593

/ брой: 30

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ