07 Ноември 2024четвъртък14:40 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес в по-голямата част от страната ще бъде слънчево. В сутрешните часове около водните басейни, в котловините и равнините ще бъде с мъгли, които на места ще се задържат и преди обяд. Ще духа слаб вятър от изток-югоизток. Минималните температури ще бъдат между минус 6° и минус 1°, в София около минус 2°, в крайните югозападни райони от страната около плюс 2°, а максималните между 12° и 17°, в София - около 13°. Днес в по-голямата част от страната ще бъде слънчево. В сутрешните часове около водните басейни, в котловините и равнините ще бъде с мъгли, които на места ще се задържат и преди обяд. Ще духа слаб вятър от изток-югоизток. Минималните температури ще бъдат между минус 6° и минус 1°, в София около минус 2°, в крайните югозападни райони от страната около плюс 2°, а максималните между 12° и 17°, в София - около 13°.

Магистрала "Хемус" поскъпва с милиони

Причината е индексацията на ин-хаус договорите за строителство

/ брой: 132

автор:Дума

visibility 5368

Бездействието и нежеланието да се носи отговорност по наследените проблемни пътни договори от времето на кабинета "Борисов 3" ще струват на хазната милиони левове. Работата по прословутите ин-хаус договори за строителството на “Хемус”, които бяха обявени за незаконни от Сметната палата, бе възстановена, но цените отдавна не са същите и договорите се индексират. На десетки милиони левове възлизат лихвите и по спорните и отдавна прекратени поръчки за поддържане на републиканската пътна мрежа. Това става ясно от информация на МРРБ за оскъпяването на договорите в резултат от инфлацията. През 2022 г. правителството прие методика за индексиране на различни видове договори заради повишението на цените, като същата методика се прилага и за ин-хаус договорите.
До момента стойността на индексацията на двата ин-хаус договора за изграждането на магистрала “Хемус” - за участъци от 1 до 6 и за участъци 7-9, възлиза на 48,3 млн. лв. На толкова е изчислено поскъпването на вече извършени строителни дейности. Тепърва може да се очаква тази сума да расте лавинообразно, защото двата договора за “Хемус” са на стойност съответно 1,59 млрд. лв. без ДДС (участъци 1-6) и 1,15 млрд. лв. без ДДС (участъци 7-9). Работата по тях на практика бе замразена заради скандалите и липсата на решение какво да се прави. Солидна индексация вече има и по друг ин-хаус договор - за модернизация на пътя Е-79 в участъка Видин-Ботевград. Договорът от края на 2018 г. е на стойност 1,1 млрд. лв. без ДДС, одобрената по него индексация до момента възлиза на 31,5 млн. лв.
Още по-притеснително е положението при старите поръчки за пътно поддържане, които отдавна бяха прекратени заради наддоговаряне в разрез с позволените обеми в Закона за обществените поръчки. По-голямата част от тези договори вече са платени и изчистени, но по тях остава неразплатена голяма сума заради течащи съдебни спорове дали извършените дейности представляват поддържане или основен ремонт. Неразплатените суми по тези прекратени договори са в размер на 237,7 млн. лв. АПИ вече е загубила част от делата и е осъдена да заплати 171 985 лв. за лихви по загубени спорове. По останалите натрупаните лихви са огромни и всеки месец набъбват.
“Към 1 юни лихвите по неразплатените възлагания по договорите за текущ ремонт и поддържане на Агенция „Пътна инфраструктура“ са общо 45,9 млн. лв. От тях фактурираните работи са 32,379 млн. лв., а тези по сертификати са за 13,599 млн. лв. Като лихвите се увеличават всеки месец с 1,8 млн. лв.”, уточняват от МРРБ. По предварителна експертна оценка може да се очаква лихвите да стигнат 200 млн. лв., отбелязват от ведомството.
Ин-хаус договорите от времето на ГЕРБ и наддоговорените поръчки за пътно поддържане бяха основни политически теми при падането на кабинета "Борисов 3", с тях се занимаваха няколко правителства. Заради многото нарушения, включително сигнали за отклонявани пари в чували, в сагата се включи и прокуратурата. "Сега" многократно писа за проблемите. За момента резултат от тези производства няма, а парите за пътищата и отказът да се търси решение станаха основна причина за падането на кабинета "Петков".
Дълго време нямаше движение нито по "Хемус", нито по изтеклите договори за пътно поддържане. Новите поръчки за пътно поддържане бяха прекратени на няколко пъти, като в крайна сметка съдът отмени решенията за прекратяване и на служебния кабинет "Главчев" се падна задачата да размрази работата на конкурсните комисии и да ги финализира. След дълго замразяване се възстановява и работата по магистралите. За пътя Видин-Ботевград в бюджета за 2024 г. са заложени 400,6 млн. лв., а за "Хемус" - 233,7 млн. лв.

"ЛУКойл" продава "Нефтохим" на катарско-британски консорциум

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 213

Продажбите на злато у нас са се увеличили с 64%

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 213

Над 320 млн. лв. дължи държавата на граждани и фирми

автор:Дума

visibility 185

/ брой: 213

Общини получиха 107 млн. лв. за улично осветление

автор:Дума

visibility 179

/ брой: 213

Доналд Тръмп се завръща в Белия дом

автор:Дума

visibility 183

/ брой: 213

Доналд Тръмп спечели президентските избори

автор:Дума

visibility 166

/ брой: 213

Поздравленията заваляха, Путин се въздържа

автор:Дума

visibility 185

/ брой: 213

Републиканците завладяха Сената

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 213

Президент на мира?

автор:Юри Михалков

visibility 138

/ брой: 213

Академик по избори

автор:Александър Симов

visibility 173

/ брой: 213

Хем боли, хем сърби

автор:Мая Йовановска

visibility 165

/ брой: 213

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 168

/ брой: 213

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ