08 Ноември 2024петък00:52 ч.

ВРЕМЕТО:

В петък времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°. В петък времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°.

Заповядайте на свой риск

Пистата на първия частен космодрум "Спейспорт Америка" ще бъде официално отворена тази седмица

/ брой: 239

автор:Галина Младенова

visibility 2791

На 22 октомври ще станем свидетели на нещо, което никога досега не е правено - в щата Ню Мексико официално ще бъде открита пистата на първия в света частен космодрум. Именно оттук ще се изстрелват космически кораби с... туристи. Първите в света частни "звездни врати" ще отворят много скоро. Космодрумът ще работи както обикновена аерогара. Пътниците ще излитат със специално конструиран летателен апарат, който ще ги издига на височина от 110 километра, след което отново ще ги връща, откъдето са тръгнали.
Пустинята в Ню Мексико е идеалното място за експериментите, твърдят специалистите. Някога на тази, изпепелена от слънцето, земя бе изпробвана първата в света ядрена бомба, а днес тук се строи космическа гара - сбъдване на вечната мечта на човека за полет в космоса.
От момента на тържествената първа копка мина малко по-малко от две години, а Рик Хоманс, изпълнителен директор на проекта, вече отчита: космическата гара е готова на повече от 60 процента. Днес строителите вече са завършили пистата, облицоват основния терминал и служебните хангари. Според Хоманс още от следващата година ще може да се започне масовото пътуване в космоса.
Административните сгради, както и целият космодрум се изграждат във футуристичен стил, напълно подходящ за подобен обект. Освен това при създаването на терминала ще бъдат използвани най-новите технико-екологични разработки.
Блестящата овална сграда с официалното име "The New Mexico Spaceport Authority Building" (или казано по-простичко - "космодрум Америка") ще напомня седяща птица с широка опашка и прибрани криле. Така поне го е замислил световноизвестният архитект Норман Фостър.
На космодрума ще има всичко, което го има и на обикновено летище - административни и обслужващи сгради, чакалня, диспечерска стая, ресторант, от чиито прозорци ще се виждат пистите за излитане и кацане. Един от резервните източници на енергия на космодрума ще са слънчевите панели на покрива. Те ще позволят по-икономично да се използва електроенергията. Част от помещенията ще е вкопана в земята, например хангарите за космическите совалки, самолетите, които ще ги вдигат във въздуха.
След като цялото това огромно съоръжение бъде построено, част от територията на космодрума и терминалът ще преминат под аренда в ръцете на "Върджин Галактик". Именно компанията на британския милиардер Ричард Брансън е автор на идеята за изграждането на този космодрум и пак тя се очаква през 2011-а да започне редовни полети в космоса.
"Върджин Галактик" вече доста напредна в плановете си за космически туризъм. На 10 октомври корабът за частен космически туризъм "СпейсШипТу" направи първия си пробен полет над пустинята Мохаве в САЩ. "СпейсШипТу" бе издигнат със специален самолет до височина от малко над 14 километра, след което совалката бе освободена и с планиране се спусна за 11 минути до земята. Управляваха я двама пилоти, които я отведоха до пистата на местно летище, а малко след приземяването й се спусна и самолетът-носител "УайтНайтТу". Целият тест е продължил около 25 минути. При това изпитание обаче не бе запален ракетният двигател, с който е планирано устройството да се издигне в околоземното пространство.
Совалката на "Върджин" е построена по проекта на самолетния конструктор Бърт Рутан и използва прототипа, спечелил през 2004 г. специалната награда от 10 млн. долара за създаване на първата частна космическа ракета.
"Постигнахме нещо голямо", коментира   Брансън след теста на "СпейсШипТу". "Този път доказахме, че совалката може да планира, че можем безопасно да я спускаме от кораб-носител и безопасно да я приземим. Това са три големи стъпки". По думите му следващото важно изпитание ще е тестването на ракетния двигател в полет и издигането на кораба в космоса. Корабът преминава дълга поредица от сложни изпитания, преди да получи разрешително за дейност.
"СпейсШипТу" ще може да превозва шестима пътници. Билетите за разходката ще струват 200 000 долара и според организаторите от "Върджин Галактик" 370 души вече са платили депозит, в резултат на което се е събрала сумата от 50 млн. долара. Тези хора с най-голямо нетърпение очакват "звездни врати" най-накрая да се отворят. На орбиталните самолети (за разработката на които "Върджин Галактик" инвестира над 100 милиона долара) богати ловци на емоции ще съзерцават в продължение на два часа на височина от 150 километра безкрайните космически простори.
Британската компания обаче далеч не е единствената фирма, която се надява да припечели от космическите туристи. Орбитални полети планират още няколко компании, например "Спейс Адвенчърс" и "Рокетплейн".
Строителството на първия частен космодрум се спонсорира от Вашингтон и по предварителни разчети ще струва на данъкоплатците 200 млн. долара. Брансън обаче обещава след пет години, като се увеличи паркът от кораби, цената да падне до 50 хиляди. Дотогава, според сметките на милиардера, дейността на туристическия оператор напълно ще възстанови направените разходи - съвсем нелош показател за такъв грандиозен проект. Разположен в пустинята, космодрумът ще се използва както за комерсиални цели, така и за космически туризъм. Главната квартира на компанията на Брансън, "Върджин Галактик", ще се намира в същата сграда.
Освен за космически туризъм космодрумът и летателният апарат "СпейсШипТу" ще се използват и за земни полети - такива ще бъдат организирани до Тексас, Оклахома, Флорида и Швеция. Поне такива са плановете на Брансън.
Ако мечтаете да се присъедините към покорителите на космоса, трябва все пак да имате предвид един важен детайл - никой не отговаря за живота ви. Брансън предварително си осигури юридическото право "да си измие ръцете", ако някой пътник получи здравословни проблеми на бода или, не дай си боже, умре по време на полет. "Заповядайте на свой риск", ще прочетат туристите на борда на космическия кораб.


Брансън е доволен - "СпейсШипТу" издържа изпитанието


Така ще изглежда терминалът на космодрума, където пътниците ще ги очакват всички удобства


Още щом започна изграждането на Спейспорт Америка, властите осигуриха инфраструктурата на бъдещия космодрум


Строителството в пустинята продължава с бързи темповете, според плановете космодрумът трябва да заработи още през следващата година

"ЛУКойл" продава "Нефтохим" на катарско-британски консорциум

автор:Дума

visibility 808

/ брой: 213

Продажбите на злато у нас са се увеличили с 64%

автор:Дума

visibility 813

/ брой: 213

Над 320 млн. лв. дължи държавата на граждани и фирми

автор:Дума

visibility 711

/ брой: 213

Общини получиха 107 млн. лв. за улично осветление

автор:Дума

visibility 784

/ брой: 213

Доналд Тръмп се завръща в Белия дом

автор:Дума

visibility 850

/ брой: 213

Доналд Тръмп спечели президентските избори

автор:Дума

visibility 838

/ брой: 213

Поздравленията заваляха, Путин се въздържа

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 213

Републиканците завладяха Сената

автор:Дума

visibility 731

/ брой: 213

Президент на мира?

автор:Юри Михалков

visibility 789

/ брой: 213

Академик по избори

автор:Александър Симов

visibility 795

/ брой: 213

Хем боли, хем сърби

автор:Мая Йовановска

visibility 729

/ брой: 213

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 714

/ брой: 213

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ