Акценти
По-добрият начин за бизнеса да се справя със съкращенията
/ брой: 41
През последните седмици в TikTok виждаме нещо странно: бум на служители, които споделят чрез кратки видеа как ги съкращават от работа. На едно такова видео специално внимание обръща Business Insider.
Тенденцията, за която става дума в тази статия за днешния пазар на труда, всъщност започва именно с това девет минутно видео, публикувано от млад ръководител на акаунти в технологичната компания Cloudflare в САЩ.
В него американката Британи Пийч провежда видео разговор с каменно лице, докато представител на човешки ресурси и мениджър, когото никога не е срещала, я информира, че е уволнена след по-малко от пет месеца работа заради нейното представяне.
Тя пита защо нейният пряк ръководител не е там. Държи да знае с какво работата й е била лоша. Всичко, което получава в отговор обаче е смесица от една и съща липса на отговори.
"Чувам те", продължава да казва мениджърът, ясно показвайки, че всъщност не я чува, сякаш тя говори по телефона с бот за обслужване на клиенти. Около 30 секунди след края на разговора, служителката ни споделя, че компанията е прекъснала достъпа й до служебния лаптоп.
"Сигурно е много лесно за вас просто да проведете тези малки 10, 15-минутни срещи, да кажете на някого, че е уволнен или съкратен, напълно да разрушите целия му живот в този момент и всичко това да се случи дори без адекватно обяснение", казва освободената от работа служителка, разочарована от една компания, в която е вярвала и в която казва, че се е раздавала с работата си.
Оттогава насам коментатори в профила на Пийч дискутират дали наистина са били свидетели на съкращение, облечено като уволнение - трик, който работодателите понякога използват, за да избегнат плащането на обезщетения.
Независимо от конкретните обстоятелства, това видео показва какво е чувството да бъдеш изхвърлен от една студената корпоративна машина - нещо, което много големи международни компании правят днес.
Днес милиони хора по света, които губят работата си всеки ден, са объркани, ядосани и засрамени. От всичко, което се случва на работното място, нищо не подчертава все по-грубия корпоративен характер на компаниите, които уволняват масово своите служители.
Днес съкращенията показват ясно, че за много работодатели служителите им не са хора, които заслужават уважение — те са просто заменима стока на пазара на труда.
Разбира се, че има моменти, когато съкращенията са необходими за здравето и дори за оцеляването на една компания. Рецесиите разбиват икономиката, конкурентите вземат надмощие, новите технологии объркват цели индустрии. А когато се стигне до съкращения или уволнения, компаниите са изправени пред редица правни проблеми и проблеми със сигурността, които трябва да бъдат взети под внимание.
Недоволен служител може да се опита да открадне списък с клиенти или емоционален мениджър може да направи така, че да заведе компанията на съдебен процес. Дори когато освобождаването се извършва с внимание и уважение, в повечето случаи то неизбежно е придружено и от болка и скръб.
Има ли по-добър начин за справяне със съкращенията?
Отговорът е категоричен - да, има. Първото правило, което една компания трябва да запомни, когато е изправена пред наложително намаляване на разходите, е: "Направете всичко възможно, за да избегнете съкращаването на хора".
Може ли компанията да намали материалните запаси? Какво ще кажете за преместването на центрове за данни на по-евтино място?
"Има много неща, които струват пари и не включват хора. Ако ви е грижа за вашите хора, започнете оттам", казват експертите.
Ако това не е достатъчно, работодателите могат да намалят други разходи: пътуване, кетъринг, бонуси за ръководители с космически заплати. Те могат да въведат замразяване на наемането на нови хора, а за да намалят разходите за изтощителен труд, могат да предложат едногодишен неплатен отпуск или доброволно напускане, което позволява на служителите да поддържат чувството за контрол върху собствените си съдби.
Ако са необходими още спестявания, работодателите могат дори да приложат временно, повсеместно намаление на заплатите - демонстрирайки на служителите си, че компанията ще вземе всички възможни мерки, за да защити работните места на хората.
Накратко, съкращенията трябва да са най-последната мярка.
Със съкращения