На картел ли мирише бъдещата цена на такситата?
Преди да са влезли в сила промените в Закона за автомобилните превози, вече имало предложения колко да струва километър пробег в София
/ брой: 51
С промени в Закона за автомобилните превози, приети от Народното събрание, ще бъде въведен таван на цените на таксиметровите услуги в цялата страна. Преди около две седмици министърът на транспорта Александър Цветков оповести, че в следващите три месеца всички общини трябва да определят максимално допустимата цена за предоставянето на таксиметрова услуга на тяхната територия. За да няма спекулации или неразбирателства, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията би разработило методология, по която да се формира тази цена, каза още министърът. Предстои тя да бъде обсъдена и с представители на бранша, след което ще бъде предоставена на общините.
Въвеждането на таван
на цената на таксиметровите услуги няма да доведе до увеличаване на цената им, но ще предпази гражданите от измами, подчерта Александър Цветков. Обсъдихме възможността да въведем пожелателен стандарт за качеството на таксиметровите услуги, съобщи още министърът.
В следващите седмици заедно с таксиметровите компании ще разработим тези минимални изисквания. По този начин ще гарантираме на потребителите не само, че няма да бъдат лъгани и мамени, но и качеството на услугата, допълни той. Александър Цветков подчерта, че с промените в Закона за автомобилните превози се дава възможност и за спирането на нелегалните превози и премахването на "сивия сектор" в автомобилния бранш.
Това са обещанията, които ни дават управляващите. Междувременно се е случило нещо доста интересно в София с дата 16 февруари. Тогава заместник-кметът по транспорт в Столичната община Любомир Христов си прави сбирка с представител на бранша, на която се обсъжда какъв да е бъдещият таван на цените на тексиметровите услуги. Това се случва, при положение че промените в Закона за автомобилните превози все още не са обнародвани в "Държавен вестник". За тази среща съобщи и самият Христов миналата седмица пред БНТ. Както бе споменато по-горе,
за да нямало спекулации
министерството щяло да разработи методология, по която да се формира тази цена. Не е ясно обаче разработена ли е тази методология и именно по нея ли са водени разговорите за пределната цена на таксиметровите превози в София? Възниква и въпросът подобна среща, на която, както самият зам.-кмет по транспорта обясни, фирмите са дали своите предложения за пределна цена на таксиметровия превоз в столицата, не попада ли под ударите на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и не е ли това на практика картелно споразумение за територията на София? След като КЗК обяви няколко картела през последните години, представители на различни браншове дори не смеят да правят прогнози за бъдещото движение на определени стоки и услиги, защото се страхуват да не попаднат под ударите на закона. Плашат се да не разгневят КЗК и да бъдат обвинени в подстрекаване към опредена цена и глобени солено. Когато има данни и доказателства за това, разбира се, наказанията са напълно заслужени. В решенията си, с които обвинява в картелно договаряне,
комисията "бие през ръчичките"
не само за пряко, а и за косвено определяне на цени.
Затова председателят на Националната федерация на таксиметровите водачи в България (НФТВБ) Яне Янков е изпратил сигнал в КЗК и очаква комисията да го разгледа, и да се произнесе по поставените от него въпроси. Ето какво пише в сигнала на Янков до Антимонополната комисия: "На 16.02.2011 г. в кабинета на Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта в СО, по инициатива на същия се е провела среща, протоколирана от Светла Арабаджиева, с цел налагане на пределни максимални цени за таксиметров превоз на пътници с леки автомобили, извършващи превоз на територията на СО. НФТВБ смята, че всяка намеса, договаряне, поведение или опит за оказване влияние върху ценообразуването представлява нарушение на Закона за защита на конкуренцията и на Договора за създаване на Европейска общност".
Според Янков по този случай КЗК трябва да образува производство и да даде отговор на следните въпроси -
с каква цел е проведена срещата
какъв е пазарният дял на участниците в нея (брой издадени разрешителни за таксиметров превоз, общ брой издадени разрешителни от СО и процентно съотношение), на какви цени предлагат таксиметрова услуга участниците в срещата, с колко таксиметрови водачи извършва превоз на пътници всеки един от участниците, какъв е размерът на внесените осигуровки на всеки един от стопанските субекти, участвали в срещата, какъв е оборотът от таксиметров превоз на всеки един от участниците, каква е себестойността на услугата, която предлагат, има ли картелно споразумение, има ли нелоялна конкуренция и има ли дотиране на държавни или общински структури спрямо участниците в срещата?
Освен че задава всички тези въпроси на Антимонополната комисия, НФТВБ предоставя на КЗК разработена от организацията методология за задължителните разходи по осъществяването на дейността таксиметров превоз на пътници. По думите на Яне Янков тези изчисления показват, че минималната цена за територията на Столичната община не би трябвало да бъде по-ниска от установената себестойност. Според него, разработената от организацията методология доказва, че реалната себестойност на таксиметровата услуга е около 1,50 лв. за километър пробег. При условие че участниците в тази среща предлагат в продължение на три години цена, в пъти по-ниска, смятам, че държавни и общински институции и структури дотират участниците в тази среща, заявява Янков. Според него и сега такситата в София на практика возят на 1,50 лв. - че и повече, на километър, само дето са обявили официално много по-ниски тарифи. А може би обещанието на министър Цветков, че въвеждането на таван няма да доведе до увеличаване на цената, е признание, че и сега таксиджиите работят на много по-висока от обявената върху автомобилите?
Ако КЗК установи нарушения
на ЗЗК, Договора за създаване на ЕО и философията на свободния пазарен механизъм, трябва да наложи наказания, заяви още шефът на НФТВБ.
И още няколко въпроса, които обаче са извън компетенцията на КЗК, но може би от Столичната община биха могли да отговорят: как ще бъде коригирана пределната цена на таксиметровата услуга, ако например горивата поскъпнат много? И още: кой ще плаща, ако таксиметровите фирми заведат дела срещу определената от общината цена, ако тя е под себестойността на услугата, и това би могло да обоснове възможен фалит?