Чешка фирма съди Столичната община в Париж
С подписа на Борисов е "пропусната" важна клауза - цената на ремонта на трамваите да не се променя
/ брой: 278
Левицата огласи една от срамните тайни на Столичната община. От пролетта на 2010 г. чешката фирма "Инекон Груп" е предявила иск в Арбитражния съд на Международната търговска камара срещу "Столичен електротранспорт" ЕАД. Според ищците правоприемникът на общинското "Трамкар" ЕАД, подизпълнител на "Инекон Груп" по договор за модернизация на 18 български трамвая, дължи 11 528 193 евро за нанесени щети. Това съобщиха вчера съветниците на БСП в Столичния общински съвет.
Председателят на групата Жельо Бойчев е подал сигнал до Софийската районна прокуратура на 11 октомври 2010 г. Според него софиянци са получили "модернизирани трамваи" със "спорни технически и експлоатационни качества". Имахме наивността да разчитаме на прокуратурата, каза Бойчев. Почти два месеца по-късно той не е получил отговор дали сигналът по скандалната сделка е разпределен за проверка. Затова социалистите информират обществото за договора, "претърпял" множество анекси.
Подпис под договора е сложил Бойко Борисов като кмет, но общината е пропуснала да впише ясна клауза, че цената по договора не се променя. Така от първоначално договорената цена за модернизация по 690 000 евро на мотриса се стига до почти двойната сума от 1 279 000 евро. С повече от година е удължен и срокът на договора и дори не става ясно какво точно получава общината, обясни Бойчев. В сигнала си до прокуратурата той твърди, че сделката е неизгодна за Столичната община и от нея тя търпи вреди.
Социалистите изтъкнаха, че общината е "пропуснала" да поиска и неустойка за забавянето на първата мотриса. Според Бойчев най-скандалното е, че чешката компания е завела дело за 11,5 млн. евро за неизпълнение по договора. "Това са порочни практики, особено в транспорта, за които ние ще продължим да алармираме и сигнализираме. За мен лично е важно по един случай поне да стигнем до вини, до санкция, някой да понесе отговорност, иначе всичко ще потъва", каза Бойчев. Той бе категоричен, че "в транспорта в СО се извършват огромни кражби и злоупотреби на всички нива".
Столичните социалисти настояват да се потърси отговорност от тези, които са допуснали удвояването на цената и удължаването на срока на договора с чешката компания.
Проектът е финансиран от ЕБВР и стойността му е 13,5 млн. евро. Общинската фирма "Трамкар" бе доведена до фалит, макар че бе основен подизпълнител на въпросната модернизация и е имала работа за години напред, подчерта Бойчев.
"Какво, ако не престъпление е да дадеш 2 млн. лв. за нещо, което и към момента дефектира непрекъснато? Другите трамваи са по на 30 години и се движат по-добре", възкликна шефът на групата съветници от левицата.