ГЕРБ окончателно вдигна цените за паркиране
По 30 млн. лв. годишен дефицит трупала общината заради частните линии
/ брой: 58
Нито едно от предложенията на опозицията за промени в обществения транспорт в София не бе прието от ГЕРБ по време на заседанието на Столичния общински съвет вчера. Управляващите отказаха да подкрепят идеите за премахване на служебния абонамент и за отпадане на диференцираното заплащане на винетка за първа и втора кола на живеещите в центъра на столицата. Според гербаджиите 150 лв. годишен абонамент за паркиране на автомобил близо до дома бил твърде ниска такса, дори бонус. Така властта увеличи цените за паркиране в центъра на София от 1 септември. Паркирането в "синя" зона става 2 лв. на час, в "зелена" зона - 1 лв. Двете зони ще работят от 8 до 19 ч. през седмицата и от 8 до 14 ч. в събота. По 150 лв. годишно ще плащат живеещите в първата зона и 100 лв. - във втората за паркиране на първа кола. За втори автомобил таксите са тройни. Цената за "служебен абонамент" става 450 лв. за "зелена" зона и 650 лв. за "синя" зона.
От БСП и част от "Синята коалиция" също отказаха да подкрепят програмата за развитие на транспорта, както и промените в общинските наредби, свързани с повишаването на цените. Общинският съветник от БСП Жельо Бойчев определи програмата като набор от мерки и намерения, които не удовлетворяват колегите му. Според групата на БСП няма да се стигне до качествени промени в обществения транспорт. Червените съветници алармираха, че програмата само ще завиши приходите на общината. Те определиха като основни проблеми на транспорта в София финансирането и контрола на разходите и липсата на връзка между отделните звена в сферата на превозите. Жельо Бойчев отбеляза, че в документа липсва и политиката на общината за бъдещето на линиите, дадени на частни оператори. Откакто сме ги пуснали, всяка година има дефицит от 30 млн. лв., коментира той. Колегата му от БСП Георги Свиленски също настоя да разбере какво ще се случи след 4-5 години, когато изтичат договорите с фирмите, които стопанисват частните линии. От БСП настояха и бъдещият довеждащ транспорт до метростанциите да се обслужва от общинско дружество. Свиленски напомни и че докато преди 20 години от депата сутрин са излизали 1700 превозни средства, сега те са 800. Въпреки настояванията си от БСП не получиха и отговор на какво основание с вдигат цените за служебен абонамент и таксата за принудително задържане на автомобил.
От "Синята коалиция" пък определиха служебния абонамент като незаконен и се противопоставиха на общинския тормоз върху живеещите в центъра. Според съветниците с увеличените цени се въвежда данък "център".
Шефката на групата на ГЕРБ Малина Едрева пък цитира социологическо проучване, поръчано от общината, според което 87% от столичани искат промени в организацията на движението на транспорта. 48% не са съгласни обаче да има платено паркиране и в събота. 26% са на мнение, че цена от 2 лв. в "синя" зона ще ги ограничи да отиват с колите в центъра, 14% ще започнат да използват градски транспорт.