31 Януари 2025петък17:13 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Блед символ

/ брой: 141

автор:Евгени Гаврилов

visibility 24215

Първото нещо, с което всеки нов транспортен министър се захваща, като седне в министерското кресло, са многострадалните железници. И започват обещанията. За високоскоростни влакове, за чисти и приветливи нови (макар и рециклирани) вагони, за възвръщане на позициите на товарните превози, които тотално бяха загубени. Разбира се, както в почти всички други сектори у нас, нищо от това не се случва. Доказват го и последните събития около БДЖ.
Част от германските вагони втора ръка, например, които пристигнаха в България в края на май месец, вече са извън строя и се нуждаят от профилактика. А иначе министърът на транспорта Гвоздейков не пропусна дозата популизъм и се снима като пътник в един от тях. Това е причината в разгара на летния сезон, когато желанието да се пътува до морето е най-голямо, да бъде изваден единият състав от влакове и да бъдат пуснати отново старите вагони по линията София – Бургас.
Провалите обаче не спряха дотук. През тази седмица стана ясно, че България за пореден път се разминава с купуването на нови влакове и е на път да загуби около 3 млрд. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост. Полското подразделение на швейцарската "Щадлер" е уведомило официално Министерството на транспорта, че няма да изпълни сключения договор за доставката на 7 двуетажни влака (300 млн. лв.) и 35 мотрисни влака (642,5 млн. лв.).
Обявените причини за това са оскъдни. Появи се, обаче информация за лошото финансово състояние на "Щадлер".
Така от общо четирите обществени поръчки за покупка на нов подвижен състав за държавните железници с пари по Плана за възстановяване и устойчивост, които трябваше да пристигнат до средата на 2026 г., единствено ще бъде изпълнена половин поръчка за доставката на 9 маневрени локомотива.
Провалът с доставката на нови влакове за българските железници беше предизвестен, след като в продължение на три години всяко следващо правителството прекратяваше поръчките и променяше условията по тях. В същото време извиваха ръцете на производителите да направят влаковете за рекордно кратки срокове с редица екстри, за да се вместят в зададения срок от Брюксел.
А иначе реформата в БДЖ е като съдебната реформа. Това са реформи-фантоми. Всички говорят за тях , но никой не ги е виждал. Преди около 30 г. започна трансформация на жп транспорта, за да може уж БДЖ да стъпи на пазарни релси, както беше модерно да се казва. Тогава бе приет и специален оздравителен проект, който обаче се провали .
С течение на времето железницата се декапитализира. И нищо от това, което можеше да извади БДЖ от блатото, не бе направено – нито се подобряваше състоянието на железния път, нито на подвижния състав, нито се инвестираше в международни направления и връзки с останалите страни от ЕС. Вървеше се по линия на най-малкото съпротивление - намаляване на влаковете. Затова и в момента само 3-5 % от всичките пътници у нас избират да се качат на влак. Останалите предпочитат автобусите, споделените пътувания, групите във Фейсбук.
За нелоялната конкуренция на автобусните превозвачи, например се говори отдавна. При "лошия" социализъм просто имаше правила. Не се допускаше дублиране на автобусни и жп. линии. Днес това е невъзможно, защото би противоречало на пазарната икономика. Няма да говорим за на услугите на БДЖ. Те са синоним на възможно най-лошо качество. Преди години един от шефовете на БДЖ, щом станеше дума за компанията, цитираше разказа на Вазов "Дядо Йоцо гледа". Всяка сутрин героят от него се възкачвал на скала в Искърското дефиле, за да чуе тракането на трена, защото за дядо Йоцо той е бил символ на държавата. Щом влакът се движи, значи и държавата съществува. Железниците отдавна не са подобен символ.

Пускането на първия лот на "Хемус" пак се отлага

автор:Дума

visibility 846

/ брой: 20

Парите на държавата са управлявани неразумно

автор:Дума

visibility 784

/ брой: 20

Газът през февруари по-скъп с 3%

автор:Дума

visibility 755

/ брой: 20

Нова размяна между "Хамас" и Израел

автор:Дума

visibility 837

/ брой: 20

РС Македония сменя посланика си у нас

автор:Дума

visibility 784

/ брой: 20

Вучич помилва задържани студенти

автор:Дума

visibility 801

/ брой: 20

Румънски наемници се предадоха на Руанда

автор:Дума

visibility 825

/ брой: 20

Строителни чудеса

автор:Евгени Гаврилов

visibility 826

/ брой: 20

Разхищение

автор:Барбара Пейчинова

visibility 769

/ брой: 20

Сблъсък с реалността

visibility 773

/ брой: 20

И в БНБ не са сигурни класираме ли се за еврозоната

visibility 845

/ брой: 20

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ