31 Декември 2024вторник00:58 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

София 2011

Бюджет на застоя

И тази година няма да бъде решен нито един значим проблем на столицата

/ брой: 28

автор:Гергана Алексова

visibility 4591

Проектът на Бюджет 2011 потвърди за пореден път отсъствието на стратегия, план и програма за управлението и развитието на София. Отсъствие, подчиняващо общинското бюджетиране на "тактически" цели и на временни задачи, лишаващо София от поглед в бъдещето. Продължава да доминира подходът на "кърпене" на положението, който обрича столицата ни на застой.
Изправени сме пред ситуацията да обсъждаме и коментираме бюджет 2011 на Столична община, без да ни е предоставен отчет за касовото изпълнение на бюджета за миналата година. Така много трудно можем да направим точен анализ на предоставения ни за приемане вариант за 2011 г. Не ни е предоставен задължителният анализ на резултатите по изпълнението на приоритетите от предишните години и целите, които са постигнати. Липсата на анализ в проектобюджета по този въпрос ни гарантира, че не ни очаква по-различна картина и тази година.
    Няма обяснение защо редица обекти от инвестиционната програма, дори при наличието на средства, остават неизпълнени и

се прехвърлят от година в година

Това може да бъде само признак, че администрацията няма капацитета да усвоява събираните от столичани средства.
От политическа гледна точка за втори път от много време имаме управляващо мнозинство в СОС, кмет и правителство от една политическа сила и въпреки това продължава изключително тежката финансова и икономическа криза, чийто пик за България настъпи в края на миналата и началото на настоящата година.
Според управляващите приоритети при съставяне на бюджета на общината за 2011 г. продължават да са: екология, изграждане на метрото, образование. Механичното записване на част от тези задължения сред приоритетите обаче не означава нищо без връзката с разходната част. А там ситуацията изглежда малко по-различно от заявяваните на думи приоритети. В бюджета не се залага и промяна в начина на работа на столичната администрация. Вместо да се върви в посока децентрализация така, че хората с власт да са по-близко до гражданите, ставаме свидетели на обратния процес и на изземване дори на малкото възможности на районните кметове да решават проблемите на своите жители. Бюджетът

не отчита потребностите на районите

и най-вече на кметствата, които са оставени с нулеви субсидии за неотложни техни потребности. Извън големите обекти в капиталовата програма са предвидени незначителни средства за качествено подобряване на средата и условията на живот в жилищните комплекси и квартали.
Тази година парите за образование в бюджета на София се намаляват с над 10 млн. лв., което поставя на изпитание нормалното функциониране на училищата. За 2011 г. издръжката в детските градини и обедиинените детски заведения ще е 32 млн. лева. От тях частта на таксата, която заплащат родителите, нараства от 8.1 млн. на 13 млн. лв. При запазване на общинската субсидия от 19 млн. лв. и миналогодишните нива за месечна издръжка на едно дете няма как да очакваме повишение качеството на предоставяната услуга.
При здравеопазването ситуацията също не е цветуща.

С 14% са намалени парите за здравеопазване

Обяснението е, че отпадат от финансиране чрез бюджета на Столична община четирите столични диспансера и през годината ще се делегират държавни дейности. Дали обаче това е единствената причина и как ще се развива здравеопазването в София с тези абсолютно недостатъчни средства, са въпроси, на които не получаваме отговор нито от кмета, нито от управляващото мнозинство на ГЕРБ.
Това е поредният бюджет, при който сме свидетели на минимални средства, отделени от общината за социални дейности. Липсват напълно средства за капиталови разходи в тази сфера. А тук се включват домовете за стари хора, домашният социален патронаж, клубове на пенсионерите и инвалидите - дейности, които явно не са сред приоритетите на управляващите в София. Отново не се отделят средства за изграждане на общински жилища за социалнослаби семейства. Не се предвижда дори реализация на недовършените от години жилищни сгради. Така ГЕРБ за поредна година лишава София от жилищна политика, насочена към нейните граждани.
Относителният дял на средствата в бюджета на София за "Чистота" продължава да бъде много висок. Тази дейност е най-удачният пример, че общината не планира и не оптимизира добре разходите си. На глава от населението

софиянци плащат най-много за чистенето

на града и за дейностите по управлението на отпадъците, а столицата е най-мръсният и неподдържан град в страната. Според предложената от кмета и гласувана от управляващите план-сметка, за чистота тази година ще бъдат изразходвани 151 млн. лв. По договорите с фирмите за почистване на града ще бъдат платени над 81 млн. от тях. В тази дейност са включени заплатите, осигурителните вноски и издръжка на "Столичен инспекторат" в размер над 5 млн. лв. Отново не са ни предоставени никаква информация и анализ на ефективността от работа на това специализирано звено, подчинено пряко на кмета на София. Вместо това е предвиден приход от глоби и санкции в размер на 4 млн. за 2011 г., при положение че за миналата година те са били 6,5 млн. Това обяснява и защо въпреки решенията на СОС и широко прокламираните обещания на ГЕРБ и кмета Фандъкова, не се стигна до създаването на общинско предприятие по чистота.
Продължават да бъдат много високи разходите по транспорта, съхранението на бали, сепарирането и депонирането в сметището "Суходол" - 32 млн. лева. Най-вероятно това ще бъде поредната година, в която въпросът с балираните битови отпадъци няма да бъде решен окончателно.
На ръба на колапса е транспортното обслужване в града. За заплащане на преференциални карти за пътуване в масовия градски транспорт на студенти, инвалиди, пенсионери и други, имащи право да ги ползват, са предвидени 90 млн. лв. Трябва да се знае, че миналата година от общинските транспортни дружества вече са извършени разходи за над 30 млн. лв., които не са разплатени и предвидените за тази година средства няма да успеят да покрият дупката в системата.
За капиталови разходи за 2011 г. са предвидени над 650 млн. лв. - около 50% от бюджета на града, от тях само 2 милиона идват като субсидия от държавата. И над 130 млн. от поредните заеми, които управлението на София оставя да бъдат плащани и от нашите деца.
Липсва обяснение защо редица обекти от инвестиционната програма дори при наличието на средства се прехвърлят от година в година. Такъв е примерът със строителство на новото училище в жк Стрелбище - средства за което се залагат от бюджета за 2009 г. и досега и все още не е ясно кога то ще бъде завършено. За целта бяха отпуснати над 500 хил. лв., за сметка на това през тази година отново са планирани за усвояване 2,5 млн. лв. Както и заложените за миналата година 6 кръстовища на две нива, които тази година спаднаха до две и те най-вероятно също няма да бъдат реализирани.
Изключителен провал е

проваленият старт на завода за боклук

и неговите съоръжения. Сумата от над 122 млн. лв. за тяхното финансиране беше предвидена и в миналогодишния бюджет. Тези пари отново са заложени и тази година, но те са под въпрос, защото апликационната форма за финансиране не е одобрена от Европейската комисия и за съжаление сме на прага София да загуби доверието на Брюксел, независимо от високопарните обещания на бившия кмет и настоящ премиер.
Гласуването и определянето на размера на местните данъци и такси, преди да бъде внесен за обсъждане бюджетът, почти обезсмисля дебата по приходната му част. Остава ни само да коментираме и да правим предложения за събиране на стари задължения. Лишаваме се от възможноста да предложим друга алтернативна политика и подход при формирането на приходната част.
При определянето на приходната част на бюджета липсва управленска воля и способност за един по-рационален и ефективен начин на управление и

разпореждане с общинската собственост

Не се обясняват причините за неизпълнението досега на приходите от продажби и управление на общинска собственост. Вместо да потърсят решение на този въпрос, управляващите от ГЕРБ избират най-лесното възможно решение, като намаляват планираните за това постъпления в бюджета за тази година.
Ние, съветниците от БСП, не можем да подкрепим този бюджет, в който въпреки многократно декларираното единодействие между централната и местната власт в София, държавните отговорности са сведени до екзистенц минимума си при това в области, декларирани като приоритетни. Бюджет, който 80% е преписан от бюджета за 2010 г. без никаква разумна мисъл как да се решат проблемите на столичани, не може да бъде подкрепен от БСП.
В крайна сметка бюджетът е финансов инструмент за провеждане на определени политики, а те са свързани с целите, които си поставя едно управление. Дори сега, на края на мандата на управляващите от ГЕРБ в София, не можем да определим приоритетите и политиките, които те следват. С подхода им на действие - "работа на парче", през този мандат не бе решен нито един значим проблем за града и сме свидетели само на пропуснатите за София възможности.
 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 46567

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 43131

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 47117

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 47497

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 46755

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 44726

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 42069

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 41170

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 64911

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 53217

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 47469

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 44930

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ