14 Юли 2024неделя11:01 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Пазаруването не е мода, или любопитни факти за шопинга

Около една трета от всички произвеждани стоки и услуги са предназначени за удовлетворяването на реални, жизненоважни за почти всички хора потребности

/ брой: 127

автор:Альона Нейкова

visibility 2690

Както за метеоролозите няма лошо време, така и за повечето хора не съществува неподходящ момент за пазаруване. Е, наличието на финикийските знаци в портмонето или в дебитната/кредитната карта все още е важен фактор за пълноценния шопинг. Но така или иначе, на всеки от нас се налага поне веднъж седмично да влезе в някой магазин. А предприемчиви търговци използват какви ли не трикове за привличане на повече клиенти - промоции, намаления, томболи, конкурси, продажби от типа "две на цената на едно" или "купи три, а четвъртото е безплатно". В турската столица пък отиват още по-далеч - всяка година се организира Фестивал на шопинга. За близо месец Истанбул се превръща в световен център на пазаруването и развлеченията. Обикновено това се случва в края на пролетта - началото на лятото, като тази година форумът ще се проведе на днешния 6 юни. Събитието обикновено е под патронажа на доста сериозни институции - Министерството на културата и туризма на Турция, кметството на Истанбул, Съвета на експортьорите и т.н. По време на фестивала най-големите търговски центрове на града - Капалъчарши и Мъсър Чаршисъ, Султанахмет, Абди Ипекчи, Бахарие - работят денонощно. Освен това на този грандиозен празник на шопинга на жителите и гостите на страната се предоставя прекрасната възможност за купуване на най-разнообразни стоки със солидни отстъпки. А чуждестранните туристи при напускането на Турция със самолет имат шанса да си върнат данъка, платен при пазаруване на дрехи.

Всъщност при шопинга става дума за начин на прекарване на свободното време в обикаляне на магазини, обикновено молове и известни търговски вериги и марки, където се продават най-различни стоки - облекла, обувки, аксесоари, шапки, подаръци, козметика и др. Често обаче не иде реч само за тривиалното пазаруване, но и за съпътстващите го развлечения - ходене на кино, похапване в ресторанти, забавления в дискотеки и т.н. Факт е, че в съвременното постиндустриално общество около една трета от всички произвеждани стоки и услуги са предназначени за удовлетворяването на реални, жизненоважни за почти всички хора потребности. Останалата част от предлаганото на пазара е така наречената незадължителна група, която няма нищо общо с чисто физическите нужди, но пък бележи страхотни продажби - нови модерни мобилни телефони, супер средства за отслабване, свръхумни помощници в кухнята и пр.
Експерти твърдят, че купуването на нови дрехи осигурява на хората по-голяма радост, отколкото пазаруването на храна и стоки за дома. Онези, които отделят на шопинга повече време, са в по-добра физическа форма в сравнение с онези, които рядко обикалят магазините. Мислите за пазаруването и модата заемат умовете на жените толкова време, колкото отделят мъжете на фантазиите за секса. Някои изследвания сочат, че 74% от дамите мечтаят да купят нещо всяка минута, тоест 950 пъти на ден. През целия живот нежната половина на човечеството отделя на шопинга около 25 284 часа и 53 минути. А само за разглеждането на витрините и стоките в магазините на жените са нужни над 48 часа и 51 минути годишно. Представителките на слабия пол харчат седмично средно над 200 долара за дрехи и за това са необходими близо 17 часа. А всички шопохолици не само се чувстват по-млади, но и по-късно остаряват. Най-добре е да се пазарува по няколко пъти седмично, а не да се оставят покупките за през уикендите, съветват специалисти.
Подготвяйки се за отпуската, дамите харчат повече, отколкото за самата ваканция. Сред най-популярните покупки в магазините за облекло са дънките, тениските и потниците. Онези, които си падат по пазаруването, имат доста по-малко бръчки от мразещите шопинга и се чувстват много по-млади, здрави и силни, сочат данни от последни проучвания.
Някои смятат, че по магазините трябва да се обикаля с приятел(к)и, тъй като те винаги биха могли да подскажат кое по-добре ви стои и да дадат ценен съвет. Други пък са на мнение, че шопингът е най-ползотворен насаме със себе си и не бива никой да ви разсейва.
Любопитно е също, че пейките в моловете са разположени в най-затънтените кътчета на търговските центрове. Идеята е, че за собствениците на магазините е важно клиентите да пазаруват, а не да си почиват. Малцина са наясно, че в края на 60-те години на ХХ век в САЩ е бил създаден първият Клуб на анонимните шопохолици, а днес в Страната на неограничените възможности съществуват около 400 филиала на тази организация, като 13 подобни съобщества действат в 13 държави по света.
Наричат шопинга най-доброто лекарство против депресия и тъга. Но мнозина получават удоволствие не толкова от факта, че са похарчили много пари, а се радват по детски на най-обикновена покупка като потник или чорапи. Има и такива, на които и непланираната кратка разходка из мола може да подобри настроението за седмици напред.
Според последни проучвания всяка пета жена на планетата е шопохоличка. Експертите от своя страна предлагат маратонското обикаляне на магазините да се лекува с Ципрамил. Доста странният медикамент предизвиква чувството на радост и еуфория, характерни за любителите на шопинга. Но са възможни и странични ефекти - припадъци и сухота в устата. Така че няма отърване от истинското пазаруване. Най-добре е да му се насладим!


Мания без граници


Както и в случаите на прекаляването с алкохола, хазартните игри, храната и посягането към наркотици, при честото пазаруване също може да се развие своеобразна зависимост, оприличавана от някои специалисти като болест. Наричат я ониомания или, по народному, шопохолизъм. След многобройни изследвания психолозите стигат до категорично заключение: хора, склонни към магазинната мания, пребивават в състояние на еуфория от всяка покупка, като твърдят, че по този начин се освобождават от всекидневния стрес, но всъщност започват да стават роби на безконтролното харчене на големи суми за ненужни вещи.
През последните десетина години с голяма популярност се ползва така нареченият шопинг туризъм. Обиколките се различават най-вече според отдалечеността на предполагаемите дестинации за пазаруване. Заедно с Финландия и Естония в списъка с атрактивните страни, където може да се купи почти всичко на много изгодна цена, са още Латвия, Китай, Южна Корея, някои европейски столици - Лондон (Англия), Париж (Франция), Виена (Австрия), Рим, Милано (Италия) и т.н.
Съществуват дори цели "търговски села" или "outlet villages", където се продава разнообразна качествена стока - от шноли до страхотни бални рокли. Не е за пренебрегване фактът, че там цените са с близо 70% по-ниски в сравнение с моловете. Тези селища са много популярни както сред самите европейци, така привличат и доста чужденци (дори по-малко платежоспособните) с широк асортимент и небивали намаления.

Обявяват кандидат-купувачите на "Виваком"

автор:Дума

visibility 1486

/ брой: 131

Плащаме до 10 лв. за чадър на морето

автор:Дума

visibility 1390

/ брой: 131

НАТО пуска военен коридор през България

автор:Дума

visibility 1647

/ брой: 131

Левицата във Франция търси премиер

автор:Дума

visibility 1483

/ брой: 131

Фантазии и шамани

автор:Александър Симов

visibility 1676

/ брой: 131

Райски намерения по пътя към ада

автор:Деси Велева

visibility 1696

/ брой: 131

В очакване на Конституционния съд

visibility 1525

/ брой: 131

Датата - 12.07.2024 г.

автор:Дума

visibility 1526

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ