13 Август 2024вторник00:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Пореден опит да купим нови влакове

"Шкода" и "Алстом" наддават за доставката на 20 мотриси

/ брой: 150

автор:Дума

visibility 2203

Чешката компания "Шкода" и френската "Алстом" подадоха оферти в поредната обществена поръчка за доставката на 20 мотрисни влака, която се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) с над 1.2 милиарда лева. Това става ясно от регистъра на обществените поръчки.
Това е поредният опит да бъдат спасени парите по ПВУ, след като пропадна поръчката за 20 нови бързи влака на дълги разстояния (push-pull), които щяха да се ползват за пътувания на дълги разстояния от София до Бургас, Варна и Русе.
Тъй като производството на push-pull влакове е по-трудоемко, транспортното министерство взе решение да ги замени с мотрисни, които да могат да се произведат и доставят до края на август 2026 г. Това е крайният срок, който ни даде Европейската комисия за усвояването на средствата по плана за влаковете.
"Силно се надявам до средата на септември да има подписани договори, с които България да има между 70 и 80 чисто нови влака", коментира транспортният министър Георги Гвоздейков при отварянето на офертите по новата процедура
Това може да стане единствено при условие, че няма обжалване на процедурите. Практиката показва, че "Алстом" обжалва почти всяка обществена поръчка в България. Ценовата оферта на френската компания е по-скъпа от тази на чешката и ако "Шкода" бъде избрана, нищо чудно отново да има поредната "съдебна сага", опасява се  Гвоздейков.
Офертата на "Шкода" е с над 147 млн. лв. по-евтина от предложението на "Алстом" за покупката на 20 нови едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака. Те трябва да са с най-малко 300 седящи места. Изпълнителят трябва да ги поддръжа за срок от 15 години, както и да обучи персонал.
Срокът за доставка на мотрисите е две години от датата на подписването на договора, но не по-късно от края на август 2026 г. Индикативната стойност на поръчката е 1,203 млрд. лв. Чешкият консорциум "Шкода Транспортейшън" и "Шкода Вагонка" предлага цена от 511,4 млн. лв. без ДДС за 20 мотриси при единична цена от 25,57 млн. лв. без ДДС. Цената за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 3,99 лв./км.
Предложението на френската "Алстом Транспорт" за 20 мотриси е 659 млн. лева без ДДС при единична цена от 32,95 млн. лв. без ДДС. Цена за планова поддръжка на влаковете на километър пробег е 4 лв./км. До драматичната ситуацията се стигна след като полското подразделение на швейцарската "Щадлер", която беше избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака и на 7 двуетажни влака, се отказа от тях в края на юли. Тяхното финансиране, от около 2 млрд. лв., също е по ПВУ.
"Щадлер" постави ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора, които излизаха далеч от рамката на несъществените изменения, което е недопустимо съгласно Закона за обществените поръчки. Това е причината те да не бъдат приети от страна на Министерството на транспорта", коментира тогава транспортният министър Георги Гвоздейков.По думите му решението на компанията да прекрати вече сключен договор за доставка, както и да се оттегли от процедура - и двете с огромен национален и обществен интерес, "не отговаря на добрите търговски взаимоотношения". За доставката на 35 мотрисни влака за 1.1 милиарда лева се водят преговаря с полската "Песа", която достави нови трамваи в София.

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 364

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 449

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 305

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 424

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 399

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 361

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ