Позиция
Внимание! Опасен асансьор
Лиценз за поддръжка на съоръженията имат 2000 фирми у нас, над 75 на сто от сектора обаче е "на сиво"
/ брой: 83
В сферата на услугите са заети най-много от работещите. Те съставляват 63% от общия брой на хората, които с труд изкарват прехраната си, а по численост са 1,8 млн. души. Това са официалните данни. Но както в цялата икономика, така и в сферата на услугите има сенчест сектор.
Това се отнася и за асансьорния сервиз
Според Българската асансьорна асоциация в страната има 2000 фирми с лиценз за поддържане на асансьорите. Във всяка от тях работят средно по трима техници, което означава, че техният брой е към 6000. Според Държавната агенция по метрологичен и технически надзор сенчестият сектор в тази дейност е 75%, от което може да се направи заключението, че в него работят 18 хил. асансьорни техници. Обект на явния и сенчестия сектор са 110 хил. асансьора. И от двата сектора смятат, че таксата за поддръжка е много ниска, тя е средно 50 лв. месечно.
Дали е така
В САЩ таксата се определя според етажите на сградата и е 4 щ.д. на етаж. Примерно за 50-етажна сграда е 200 щ.д. Ако американска фирма работи в България по тези стандарти, за поддръжката на асансьор в 6-етажна сграда таксата ще е 24 щ.д. И в двете държави, както и в повечето страни по света, тази такса се заплаща за контрол върху изправността на асансьорите, т.е. те да работят безаварийно и да не представляват опасност за здравето и живота на ползващите ги. За тази цел техниците трябва да правят проверки най-малко един път месечно, за да установяват състоянието на съоръженията - шахти, кабина, въжета, двигател и всичко останало.
Отстраняването на повредите се заплаща отделно
В сметката се включват материалите и вложеният труд. Така се определя сумата във фактурата, която фирмата предоставя на собственика на сградата или на домсъвета. Тогава се налага от обитателите на жилищния блок да се събират пари за заплащане на ремонта. Обикновено в такива случаи възниква въпросът защо живеещите на втория етаж са освободени от асансьорна такса, а сега няма да участват и в плащането на сметката за отстраняване на повредата. На площадката на втория етаж има врата за кабината, а на таблото в асансьора - бутон, така че той е предназначен да обслужва и живеещите на него. Злопаметни съседи припомнят, че с асансьора живеещите на втория етаж са качвали мебели, тежки домакински уреди, а гостите им са ползвали съоръжението. За други това е повод да питат домоуправителя дали наистина техниците идват всеки месец да проверяват изправността на асансьорните уредби или само редовно прибират таксата за поддръжка.
Какво трябва да се направи
Решението коя фирма да осъществява поддръжката на асансьора във входа трябва да се приема на общо събрание на собствениците. Следва сключването на договор, в който се уточняват правата и задълженията на двете страни. Освен това трябва да се въведе книга, в която да се вписва ежемесечното посещение на асансьорните техници, тяхната констатация за състоянието на цялото съоръжение, което да се удостоверява със заверка от домоуправителя или член на домсъвета. Това е абсолютно наложително, защото сега никой не знае дали техникът наистина е идвал да извърши ежемесечния задължителен преглед за изправността на асансьора, но таксата във всички случаи е дължима.
За размера на таксата и кой да я плаща
Според мой съсед, пенсиониран счетоводител, асансьорните техници нямат основание да се оплакват, че възнаграждението им е ниско. За един месец един асансьорен техник може да огледа най-малко 50 съоръжения, от което приходът е 2500 лв. Дори ако работи в явния сектор, заплатата му не е по-ниска от 1200 лв., а в сенчестия достига и до 2000 лв. В САЩ неговите колеги получават 2500 щ.д., но затова всеки от тях отговаря за 200 асансьора. Когато някой е заседнал, се налага да се изкачи по стълбището до 30-ия, 40-ия и до по-горни етажи, а понякога и до двигателя, който е на покрива. Навярно от това се е породил вицът, че двама асансьорни техници се заизкачвали по стълбището, за да стигнат до заседналия на 30-ия етаж асансьор, и когато били на 29-ия, старшият казал, че има една добра и една лоша новина за колегата си. Добрата била, че оставало да изкачат само още един етаж. Лошата - че са забравили ключа от таблото и младшият ще трябва да слезе да го вземе и отново да се изкачи до 30-ия етаж. Сгради в САЩ на 40 и 50 етажа се смятат за средно високи, както у нас тези на 6 и 8 етажа. Така че работата на нашите асансьорни техници е по-лека в сравнение с тази на техните колеги в САЩ, но таксата е приблизително еднаква.
Относно това кой да я плаща, по-правилно е, ако всички живеещи в жилищния блок участват поравно, включително и тези на втория етаж, защото след като има врата за кабината и бутон на таблото, и те могат да ползват асансьора. Иначе могат да откажат да плащат и тези, които живеят на третия етаж, както и такива, които предпочитат да се качват по стълбището, за да изразходват калории и да поддържат форма.
Ролята на контролната агенция
Държавната агенция по метрология и технически надзор се задоволява да издава лицензи и да установява нарушения, след като е имало произшествия, някои от които с фатален край. Затова тя трябва периодично да извършва проверки на асансьорните съоръжения по метода на случайния подбор, като по този начин осъществява превантивна дейност. Това би принудило фирмите за поддръжка на асансьорите да изпълняват добросъвестно своите договорни задължения към клиентите. Освен това агенцията трябва да открива фирмите, работещи в сенчестия сектор, и да ги принуждава да се легализират, а ако не изпълнят това предписание - да ги закрива.
Асансьорът е придобивка на цивилизацията, но не трябва да се превръща и в средство за осакатяване или за смърт. За жалост подобни случаи не липсват...