След реформата ще оцелее ли оперетното изкуство
Известни солисти от Музикалния театър са изгонени без причина и обезщетение
/ брой: 228
Два месеца след прокарването на т.нар. реформа в сценичните изкуства, определяна от министерството като необходима "оптимизация", а според творците тя е унищожаване на българската духовност и на дългогодишни традиции в национални културни институти, хаосът в средите е пълен. Голяма част от артистите още не могат да проумеят защо това се случва и какво действително налага преобразуванията на печеливши театри и музикални институции, някои от които емблематични за родната култура. В тях именно немалко изпълнители са отдали младостта си, а други - целия си живот в името на изкуството и на Нейно величество публиката. Въпреки твърденията на министъра на културата, че "няма да закриват нито един български театър и че няма уволнени артисти", на практика ходът на структурните промени очертава далеч по-различна картина, която не е така безболезнена...
Калина Ангелова и Свилен Тонев - доскоро водещи имена в афиша на Музикалния театър, с днешна дата са не само съкратени, но и буквално на улицата. Вече повече от месец те не са получили абсолютно никакво обезщетение. Освен това не могат да се регистрират и като безработни в НОИ, защото не им е изплатена нужната за целта заплата, разказаха пред ДУМА възмутени артистите.
Калина Ангелова:
Казаха ми да вървя на пазара...
Снимки Личен архив
- Калина, вие вече не сте солистка на Музикалния театър. Какво се случи? Защо ви отстраниха?
- Аз наистина вече съм недействаща солистка на Държавния музикален театър, на Националния музикален или просто на Националния център за балет или за нещо друго... Не знам как да го нарека. Повикаха ни на събрание на 31 август, на което ни съобщиха, че от 1 септември сме безработни, без никакво предупреждение! Преди това попитах: Къде отиде театърът? Защото не ми е ясно къде е мястото на театъра в този център и на балет "Арабеск", който винаги е имал възможността да репетира на нашата сцена. Общо взето, не успяхме да усетим настъпилата промяна от сливането на двата състава, защото беше поставен директор, който по неговите думи не беше влизал в театър. Работил е като склададжия в кв. "Младост" 4. Преди това се е подвизавал като хорист и не знам откъде придоби изведнъж толкова опит, че да стане ръководител на национален институт със сериозно подготвени хора. Усетихме промяната върху гърбовете си. Беше ни заявено, че ще има чисто административни съкращения. А на практика администрацията не е докосвана и продължава да набъбва. Имаме драматург, който въобще не е пипал работа, същото се отнася и за персонала, който се занимава с реклама. Да сте видели някъде реклама за Музикалния театър...?
- Колко артисти остават без работа?
- Осем основни изпълнители като Драгомир Стойков, Марио Николов, Свилен Тонев, главният диригент Юли Дамянов...
- Какво ви казаха при връчването на заповедите? Защо точно вас махнаха?
- На всички заповедите бяха формулирани по различен начин. При мен е имало подбор. Не знам как са го направили и коя е била комисията от "спецове" в Музикалния, взела това решение, както беше казано в едно интервю. Кои са тези спецове? След като аз от 19-годишна съм в този театър, имам две висши магистратури по оперна режисура и оперно пеене, отделно съм изиграла абсолютно всички централни партии в оперетата, като се започне от "Кабаре" и се стигне до "Хелоу, Доли", Мария Магдалена в "Исус Христос суперзвезда", Ръмпълтийзър в "Котки"; "Веселата вдовица" и т.н. И изведнъж изчезвам от сцената, без да знам поради каква причина. В същото време директорът Т. Димитров ми възлага в края на сезона задача да правя концерти с още двама колеги, т.е. да се изявявам и като режисьор, и като сценарист. Спектаклите имаха успех. Накрая Димитров заедно със зам.-директорката решават да ме изхвърлят, защото не желая да се подчинявам на техните капризи...
- Получихте ли обезщетение - морално или материално? Предложиха ли ви някаква алтернатива?
- Не, казаха ни да изчезваме, без предизвестие и парично обезщетение. Дори когато отидох да си взема трудовата книжка с мой колега, срещнах г-н директора и той извика: "Какво правите тука, бе"? Ако мислите, че това е пристоен израз на директор, който първо се подиграва с актьори, които имат минимум 32-годишен трудов стаж и са дали какво ли не на този театър... На всичкото отгоре съм и синдикален лидер, а синдикалист не е влизал да ни защити.
- Какво смятате да правите оттук нататък?
- Мисля да си търся правата, но преди всичко оставам на позицията, че докато Музикалният театър се ръководи от човек, който, смея да твърдя смело и отговорно, нищо не разбира от оперета, мюзикъл и качествени артисти и певци, нямам работа там. Още в началото директорът застана на общо събрание и каза: "Ако не бачкате по 8 часа, аз ще ви начукам канчетата"! Нека МК си направят заключение какви хора се слагат да управляват национален културен институт. Ще си търся дотолкова правата, доколкото искам да защитя достойнството си на актриса, играла безумно много роли, гастролирала в чужбина, 7 пъти викана на бис в Япония, мога да представя рецензии от германската преса, която ме обсипва със суперлативи.
- Имате ли представа как ще действат останалите освободени изпълнители? Ще се обедините ли?
- Тъй като заповедите ни за уволнение са по различни членове от Кодекса на труда, трябва да действаме самостоятелно. Крайно време е обществеността да чуе и другата страна, до този момент хората слушат само министър Рашидов и директорите. Г-н Т. Димитров ни праща на пазара. Питам него и господата от министерството на кой пазар да отида - на Кирковския или на Слатинския? Да ми покажат пазара за кадри! Не можеш да правиш промени, преди да имаш финансова обезпеченост. Каква е тази реформа, като изкарваш хората на улицата! Моят колега Свилен Тонев си взима багажа и аз ще го последвам. В края на краищата ние не плачем за местата си, а виждаме как се унищожава едно национално богатство - единственият Оперетен институт на Балканите!
- Знаете ли дали ще приемат нови хора на вашите места?
- Понеже излязоха основни артисти, сега се разпределят хористи, които ще превръщат в артисти, да запълват празноти. Засега няма нови лица. Те ще са заместниците ни. Директорът беше направил в края на сезона конкурс за мюзикъла "Исус Христос суперзвезда", на който накараха и нас, солистите от театъра, да се явяваме на това прослушване, при положение че аз самата съм играла в мюзикъла "Исус Христос" в ролята на Мария-Магдалена... Въпросът е как може едни актьори, които сме взети с конкурс в ДМТ и дълги години сме защитавали ролите в съответната постановка, да ни поставят на равна нога с изпълнители, които не са стъпвали на сцена, без опит, да ме карат да се състезавам с тях. За мен това са хора, които не познават спецификата на оперетния жанр, след като могат да вземат някой направо от улицата и да го сложат само с една ария на професионална сцена. Това е смешно и жалко и за културата ни, и за публиката!
Свилен Тонев:
Лъжа е, че няма уволнени артисти!
Аз съм ексдоайенът на НМТ "Стефан Македонски" след 36 години в театъра. Зад гърба си имам 137 роли, бил съм режисьор - асистент на Леон Даниел, когато той беше главен режисьор в нашия театър, правил съм постановка на "Графиня Марица" и на други спектакли, имам над 11 филма в българското кино. Аз съм човекът с най-много стаж, дори с най-много роли - една роля повече от мен, в историята на театъра, има само великият Видин Даскалов. Това дава основание на всички по-млади колеги да идват и да искат съвети от мен. У нас няма институция, която да подготвя - теоретично и практически, за оперетния жанр. Единственият начин това да стане е връзката между поколенията. Но нас вече ни няма. Сигурно ще има и отлив на публика, тя ще направи своята оценка, на базата на която МК по-лесно ще затрие Музикалния театър. Това е предтекст, според мен, да бъде сложен кръст на институция с 90-годишна история. Това е безскрупулно, немотивирано решение и дано да не бъда лош пророк. Прави се тенденциозно.
Уволнен съм по същото време и по същия член, както Калина Ангелова, но "без подбор". Обаче от МК твърдят, че актьори не са уволнявани, погледнах се в огледалото - да не би да съм дух!
Когато се обявихме срещу първия избор на МК, директор да бъде Борис Панкин, аз бях този, който реагира остро, защото г-н Панкин казваше, че той е първият, който е поставял мюзикъл в България. Апропо, в случая вие стоите пред артиста, който е играл ролята на Риф под режисурата на Леон Даниел, диригент Жул Леви, а мюзикълът се казваше "Уестсайска история". Това беше през 1975 г. Това ми даде повод да отбележа, че мюзикълът в България не започва от него.
Слушах лъжливите думи на министъра на културата пред форума Българско народно събрание, пред което той каза, че няма уволнен артист, освен един колега от Варненския театър. Това е отявлена лъжа! Не можеш по този начин да заблуждаваш обществеността, която не чувства, че моментът е много трагичен. В това е голямата манипулация. Законът повелява, като си уволнен, да ти се изплати обезщетение. На целия състав дадоха заплати, само на нас, уволнените - нищо! В същото време част от въпроса, зададен към министъра в НС, беше за заплатите. Той отговори, че не е работодател и че това зависи от директорите на театрите по места. А оттам заявиха, че трябва да питаме във ведомството. Следователно някой от тях лъже. Въпросът е кой от двамата - министърът или директорът?