11 Март 2025вторник09:04 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Пропадна покупката на 35 нови влака с европари

ВАС уважи жалбата на класирания на трето място участник в поръчката. Най-вероятно транспортното министерство ще прекрати процедурата

/ брой: 243

автор:Дума

visibility 606

Покупката на 35 нови мотрисни влака за 1,1 милиарда лева по Плана за възстановяване и устойчивост окончателно пропадна. Причината е решението на Върховния административен съд (ВАС), който се произнесе в полза на жалбата на класирания на трето място участник в обществената поръчка, консорциум "Булему". То беше очаквано, след като през септември ВАС спря предварителното изпълнение на поръчката. Министерството на транспорта и съобщенията класира на първо място полското подразделение на швейцарската компания "Щадлер", а на второ - полската "ПЕСА".
Консорциум "Булему", в който влизат две подразделения на френската "Алстом" - румънското и италианското, плюс българската "РВП Инвест", свързвана с Васил Божков, оспори класирането по обществената поръчка. Основният му аргумент беше, че влаковете, предложени от другите участници в поръчката, не отговарят на техническите изисквания на възложителя - министъра на транспорта, и не могат да бъдат произведени за 28 месеца.
Двете компании, класирани на първо и второ място - "Щадлер" и "ПЕСА", към момента не произвеждат заложените в поръчката влакове, а предложеният срок за изпълнение на поръчката е "нереалистичен и неизпълним". "ПЕСА" дава срок от 27 месеца за доставка на първите два влака и 28 месеца за останалите. "Алстом" твърди, че пускането в експлоатация на един мотрисен влак отнема средно около 40 месеца (от 38 до 44 месеца).
Настоящият служебен министър на транспорта Красимира Стоянова се яви като защитник на интересите на министерството и поиска жалбата на "Булему" да бъде отхвърлена като неоснователна. Пред съдебния състав тя обяви, че предложените параметри за доставката на влакове са "реалистични". Тя отбеляза, че при неизпълнение на посочения срок от страна на избрания изпълнител, в договора са предвидени съответни "санкционни" клаузи.
ВАС обаче намира възраженията на консорциума "Булему" за основателни. Аргументът му е, че на производителя на железопътно превозно средство е вменено задължението да предлага на пазара само разрешен тип превозно средство, и то след получено разрешение за пускането му на пазара. Класираните на първо и второ място участници са в невъзможност да произведат и да доставят в посочения срок мотрисните влакове, смята съдът.
Затова ВАС отменя решението на Комисията за защита на конкуренцията, която отхвърли жалбата на консорциум "Булему". Съдът указва на възложителя - Министерството на транспорта, да възобнови поръчката от фазата на оценката на техническите предложения.
Най-вероятно транспортното министерство ще прекрати процедурата. Причината е, че вече действително няма време, в което влаковете да бъдат произведени, тъй като средствата по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да бъдат усвоени най-късно до края на август 2026 г.
В началото на декември транспортният министър Красимира Стоянова каза, че страната ни ще се откаже от покупката на 35 мотрисни влака, защото няма в света компания, която да произведе влаковете в толкова кратък срок.

Цигарите поскъпват с над 2 лв. заради евродиректива

автор:Дума

visibility 2234

/ брой: 44

МФ подновява информационната кампания за еврото

автор:Дума

visibility 2175

/ брой: 44

ДНСК разреши ремонтът на "Опълченска" да продължи

автор:Дума

visibility 2281

/ брой: 44

Френска компания ще доставя скандалните 35 влака

автор:Дума

visibility 1902

/ брой: 44

В Германия "изляха" основите на кабинета

автор:Дума

visibility 2322

/ брой: 44

Вучич предупреди за насилие на протеста

автор:Дума

visibility 2148

/ брой: 44

Гърция привлича богатите чужденци

автор:Дума

visibility 2195

/ брой: 44

Накратко

автор:Дума

visibility 2240

/ брой: 44

Срам за държавата

автор:Валентин Георгиев

visibility 2251

/ брой: 44

Промоции и достойнство

автор:Велизар Енчев

visibility 2192

/ брой: 44

Макрон паникьорът

автор:Юри Михалков

visibility 2239

/ брой: 44

Европейската и българската левица на кръстопът

visibility 2244

/ брой: 44

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ