
Хотелите в България масово планират да вдигнат цените
В 40 на сто от тях нощувката струва между 100 и 200 лв.
/ брой: 33
Над половината (60,5%) от хотелиерите в България планират да увеличат с до 10% цените на нощувките през тази година. Една пета от хотелиерите не предвиждат увеличение, а при малка част от тях (15%) то ще бъде в диапазона 10–20%. Това показват резултатите от ежегодното национално допитване за бизнес климата в хотелския бранш през 2024 г., проведено от Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (BAHE). Въпреки увеличението средно с около 10% на цените на нощувките през миналата година, хотелското настаняване в България остава сред най-бюджетните в цяла Европа, се казва в проучването на асоциацията.
При 40% от хотелите нощувката се движи в диапазона от 100 до 200 лв. на вечер. При друга една трета цената е под 100 лв. на вечер. Една четвърт от хотелите могат да се похвалят със средни цени между 200 и 300 лв. Около 10% успяват да достигнат диапазона 300-500 лв. за нощувка.
Очакванията и през тази година са за минимална корекция на цените, най-често в рамките на до 10%. Една пета от хотелиерите не предвиждат увеличение през 2025 г., а при малка част от тях (15%) то ще бъде в диапазона 10-20%.
Малко над половината от хотелите в България посочват, че през 2024 г. са реализирали ръст в заетостта, като почти по равно са тези, при които този ръст е до 10%, и тези с ръст между 10 и 20%. При една четвърт от респондентите заетостта е на нивата от 2023 г., а 20% посочват спад.
Почти половината от хотелите в страната работят със средногодишна заетост между 50 и 70%. Това може да се приеме като добър резултат, се твърди в проучването.
От четири години – периода, в който се провежда националното допитване, недостигът на персонал всяка година твърдо заема първо място като най-сериозно предизвикателство пред хотелския бизнес в страната. За втора поредна година расте делът на хотелиерите, които посочват, че разчитат основно на български туристи – 44,7%, спрямо 41% през 2023 г. и 35% през 2022 г.
При чуждите пазари, румънският твърдо води класацията (60%), следван от британския (28%), немския (24%), гръцкия (23%), турския (21%), полския (18%), израелския (16%), македонския (11%), испанския (8%) и други, като процентите тук надхвърлят 100, защото се допускат няколко отговора.