07 Ноември 2024четвъртък13:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес в по-голямата част от страната ще бъде слънчево. В сутрешните часове около водните басейни, в котловините и равнините ще бъде с мъгли, които на места ще се задържат и преди обяд. Ще духа слаб вятър от изток-югоизток. Минималните температури ще бъдат между минус 6° и минус 1°, в София около минус 2°, в крайните югозападни райони от страната около плюс 2°, а максималните между 12° и 17°, в София - около 13°. Днес в по-голямата част от страната ще бъде слънчево. В сутрешните часове около водните басейни, в котловините и равнините ще бъде с мъгли, които на места ще се задържат и преди обяд. Ще духа слаб вятър от изток-югоизток. Минималните температури ще бъдат между минус 6° и минус 1°, в София около минус 2°, в крайните югозападни райони от страната около плюс 2°, а максималните между 12° и 17°, в София - около 13°.

Точката над И-то

ЕС ще задръсти с реклама най-гледаното време

/ брой: 107

автор:Иво Атанасов

visibility 5459

Ако се съди по сигналите до СЕМ, а и без статистика е ясно, зрителите се дразнят най-много от рекламите - и от съдържанието на част от тях, но най-вече от времетраенето. По закон те могат да бъдат не повече от 20% на час, което означава до 12 минути. Ако продължават по-дълго, регулаторът налага санкции, но дори и когато се побират в регламента, зрителите пак недоволстват, защото се прекъсват филми, концерти, театрални постановки. И като че ли нарочно - все на най-интересното място. Но това не е всичко, както се повтаряше до втръсване в една реклама от последните години. С приетите вече изменения в Директивата за аудио-визуалните медийни услуги, които до септември следващата година трябва да бъдат въведени и в българското законодателство, Брюксел развързва ръцете на телевизиите да правят почти каквото си искат с рекламното време. 20-те процента вече ще се пресмятат не за всеки отделен час, а за два огромни блока - от 0 до 18 ч. и от 18 до 24 ч. Което означава, че 72-те минути във вечерния пояс могат да бъдат сервирани накуп, стига медията да прецени, че така ще печели повече. Или в два блока по 36 минути, или в три по 24.

Всичко това няма да се понрави на зрителя. При предварителното обсъждане на промените имаше много гласове "против", СЕМ дори се обърна с аргументиран призив към нашите евродепутати да работят срещу освобождаването на рекламното време. Действията в тази посока обаче се оказаха обречени - рекламодателите и медийната индустрия излязоха по-силни. За кой ли път се потвърди, че за Брюксел интересите на бизнеса са по-важни от желанията на гражданите. Ето как поддаването на корпоративния натиск работи в ущърб на избирателите. А после лицемерно се чудим на ширещата се апатия и дори негодуваме, когато тук-там тя избие в прекрачващи закона недоволства и внесе смут в евроделниците.

Но и това не е всичко. Да си представим как промените ще се отразят в България. Зрителите сигурно ще недоволстват, но дори не това е най-важното. Над 80 на сто от пазара на тв рекламата у нас се държи от двете големи търговски телевизии. При новите условия делът им вероятно ще нарасне. Като добавим и факта, че целият бизнес изглежда разпределен и че случаен играч почти не може да пробие, става ясно, че най-солидните рекламодатели са все с правителствена благословия, с което телевизиите няма как да не се съобразяват. На всичкото отгоре една от двете най-мощни медии бе купена от възможно най-близки до властта персони и чистката на неудобни журналисти стартира на минутата. Не би било учудващо, ако същата съдба сполети и другата. Нима всичко това ще се отрази положително върху съдбата на словото? Очевидно въпросът е риторичен.

Да добавим и готвеното намаляване на субсидиите за партиите до 1 лев на глас. Самият премиер е наясно, че това ще бъде асансьорът, който ще изкачи милионери във властта. И досега, поне в последните десетина години, който държи парите, той поръчва политиката. Но вече това ще става не иззад кулисите, а пряко. Защото, както призна и финансовият министър, политически модел не може да се прави с един лев.

Ето как колениченето пред бизнеса засяга не само непосредствените интереси на гражданите, но и удря такъв фундамент на демокрацията, какъвто е свободата на словото. А тя е майка на всички свободи. Ако проблемът е само наш, ЕС можеше да ни повлияе да го преодолеем. Лошият пример обаче идва от Брюксел. И първо там трябва да се търси решение.

Други текстове от автора на: www.ivoatanasov.info

"ЛУКойл" продава "Нефтохим" на катарско-британски консорциум

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 213

Продажбите на злато у нас са се увеличили с 64%

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 213

Над 320 млн. лв. дължи държавата на граждани и фирми

автор:Дума

visibility 185

/ брой: 213

Общини получиха 107 млн. лв. за улично осветление

автор:Дума

visibility 179

/ брой: 213

Доналд Тръмп се завръща в Белия дом

автор:Дума

visibility 183

/ брой: 213

Доналд Тръмп спечели президентските избори

автор:Дума

visibility 166

/ брой: 213

Поздравленията заваляха, Путин се въздържа

автор:Дума

visibility 185

/ брой: 213

Републиканците завладяха Сената

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 213

Президент на мира?

автор:Юри Михалков

visibility 138

/ брой: 213

Академик по избори

автор:Александър Симов

visibility 173

/ брой: 213

Хем боли, хем сърби

автор:Мая Йовановска

visibility 165

/ брой: 213

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 168

/ брой: 213

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ