04 Декември 2025четвъртък20:26 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

Превръща ли се Черно море в нов фронт на войната

Преминаването към удари срещу търговски съдове означава промяна в характера на конфликта, което пряко засяга и България

/ брой: 228

visibility 758

Юлиян Марков,
Нюз бг


Серията от удари по три танкера в Черно море - два от т.нар. сенчест флот, санкциониран за превоз на руски петрол, и един руски кораб с цивилен товар (слънчогледово олио) - поставя въпроса дали морският театър на войната вече се прехвърля от бреговете към самото море. Това развитие може да се окаже повратна точка за сигурността на корабоплаването и да има пряко отражение върху държави като България, чието единствен морски излаз е именно Черно море.
Танкерите Kairos и Virat, плаващи под флага на Гамбия, бяха поразени от морски безекипажни катери в петък и събота. Двата кораба са под санкции на ЕС и Великобритания за участие в схеми за заобикаляне на ограниченията върху руския петрол. В понеделник ударен дрон засегна и руския товарен танкер Midvolga 2, превозващ слънчогледово масло от Русия към Грузия. За първи път от месеци насам серия от последователни удари е насочена не към пристанищна инфраструктура, а към самите плавателни съдове, което бележи ясно изместване на риска.
Досега опасностите в Черно море произтичаха главно от ракетни и дронови атаки по бреговете - по пристанища, терминали и военни обекти, както и носещи се свободно мини и други взривоопасни предмети. 
Преминаването към удари срещу търговски съдове означава промяна в характера на конфликта. След първите две атаки агенция Reuters отчете повишение на военните застрахователни премии за корабите, посещаващи украински или руски пристанища: за Украйна ставките са се увеличили от 0,4% на 0,5% от стойността на кораба за седемдневен рейс, а за руски портове - от 0,6% до 0,65-0,8%. Това не е просто технически индикатор, а знак, че рискът се възприема като нарастващ от цялата международна морска индустрия, анализира Би Би Си.
За България тези промени не са абстрактни. Цялата й външнотърговска морска дейност минава през Черно море. Повишените премии означават по-скъпи курсове и по-висока цена на доставяните стоки. Ако част от корабособствениците решат да избягват западната част на морето, товарите за Варна и Бургас могат да бъдат пренасочвани към турски или гръцки пристанища, което би увеличило транспортните разходи и би ударило конкурентоспособността на българските пристанища и логистични компании.
Отделно от икономическите последици стои въпросът за безопасността на морските маршрути. Безекипажните катери и въздушните дронове силно увеличават оперативната несигурност. Военните кораби не могат да съпровождат всеки търговски съд - подобна практика би провокирала допълнителна ескалация и би превърнала Черно море в сцена на постоянни сблъсъци. Търговските съдове са далеч по-слабо защитени от военните, а атаките срещу Midvolga 2 и "гамбийските" танкери показват, че дроновете вече са способни да поразяват успешно цивилни цели на голямо разстояние от руския и украинския бряг.
В последните месеци Украйна демонстрира значително предимство в морските безпилотни технологии, но Русия ускорено развива собствените си системи. През август руски морски дрон потопи украински кораб в Дунавската делта - първият подобен случай. Ако двете страни започнат да използват дронове не само срещу военни, но и срещу търговски кораби, Черно море може да се превърне в отделен фронт с динамика, различна от сухопътната война.
За България подобен сценарий би означавал сериозни рискове. Кризата в корабоплаването лесно може да удари доставките на горива, зърно, суровини и стоки от първа необходимост. Удар върху транзитните товари би засегнал икономиката на пристанищата Варна и Бургас. А липсата на алтернативен морски маршрут поставя страната в по-уязвима позиция от държавите, които имат достъп до Средиземно море.
Ако атаките зачестят, Черно море може да стане зона на активни морски бойни действия, в която търговските кораби ще се движат под реална заплаха. Това би било нов фронт във войната - не по суша, а в ключов транспортен коридор, от който България е директно зависима.

Двойно скача цената на риболовния билет

автор:Дума

visibility 1255

/ брой: 228

Изкореняват доматите от оранжериите месец по-рано

автор:Дума

visibility 1290

/ брой: 228

206 тона опасни храни не са влезли на българския пазар

автор:Дума

visibility 1401

/ брой: 228

Министър Иван Иванов участва в 52-рата сесия на Комитета на ОИСР

автор:Дума

visibility 1391

/ брой: 228

Могерини вече е обвинена в корупция

автор:Дума

visibility 1298

/ брой: 228

Букурещ ще контролира санкционирани компании

автор:Дума

visibility 1434

/ брой: 228

В Атина протестираха шофьори на таксита

автор:Дума

visibility 1381

/ брой: 228

Накратко

автор:Дума

visibility 1211

/ брой: 228

Свещена простота

автор:Александър Симов

visibility 1265

/ брой: 228

За локалния кокал

visibility 1263

/ брой: 228

Протестите срещу бюджета са бутафория

visibility 1246

/ брой: 228

Уж вървим напред, а буксуваме със страшна сила

visibility 1302

/ брой: 228

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ