Научният фонд пак замря
МФ и МОН не знаят, че в ЕС финансирането на проекти на публични организации не е държавна помощ
/ брой: 295
Фондът "Научни изследвания" (ФНИ) на МОН очаквано няма да обяви конкурс за изследователски проекти и за 2015 г. Отминава поредната празна година на единствения инструмент у нас за финансиране на изследователски проекти.
Мнозинството в НС последователно три пъти - в различни законопроекти, отхвърли предложението на група депутати от БСП, начело с проф. Румен Гечев, да се поеме законов ангажимент за увеличаване на държавните разходи за наука с годишна стъпка 0,2% от БВП до 2020 г., когато според държавните стратегии трябва да инвестираме 1,5% от БВП (при 0,2 % публична квота в момента). Не прие също да се сложи минимален размер на заплатите на учените от поне две минимални работни заплати. По същия начин при приемането на държавния бюджет герберското мнозинство отказа да увеличи средствата за научния фонд и за 2016 г. те останаха толкова, колкото са на хартия и тази година - 18,4 млн. лв. Въпреки всички клетви и обещания, след доклади на АДФИ и на Сметната палата за драстични нарушение във фонда, след вътрешни разправии, докладни записки и арест на управителя на фонда Николай Христов с подозрение за убийство и след неколкократна смяна на състава на Изпълнителния съвет (ИС) на ФНИ, няма данни нещо да се е променило в работата на тази структура на МОН, която от големите далавери в края на 2012 г. на практика не работи.
Имаше обещания, че въпреки забавените от Николай Христов насоки за конкурс'2015 г. те ще бъдат изработени и конкурс за проекти в приоритетните научни области ще има. Беше ясно обаче, че поради административните неразбории във фонда това няма да се случи, но дори и в МОН да бяха го обявили, парите зе него все едно щяха да са от бюджета за 2016 г. Което не попречи на новия ИС да съобщи, че
бил актуализирал насоките за този конкурс
във връзка с предстоящите промени в правилника на фонда.
Първоначално не беше толкова ясно, че ще се провали и второто щедро обещание, дадено преди местните избори - че с 18,4-те милиона лева от тази година ще бъдат изплатени поне парите, които фондът не е издължил и дължи до момента на научните колективи за конкурсите от 2008 до 2012 г. Ето обаче какво четем в сайта на фонда, в съобщение за проведено на 4 декември т.г. заседание на Изпълнителния съвет: "Управителят информира ИС, че не могат да бъдат подписани анекси за финансиране на следващи етапи на договори от конкурсите от 2008-2012 г. поради становище на министъра на финансите от 2013 г. във връзка с режима на държавни помощи. Беше взето решение за искане на методична помощ от Министерството на финансите за процедура, даваща възможност финансирането да бъде осъществено". И още, казва съобщението, ИС е взел решения по поставените въпроси, които ще бъдат публикувани в протокола от заседанието "след одобряването му от членовете на ИС". Не знам колко време е нужно, за да бъде "одобрен" един протокол от 9 души, но до момента - вече 18 дни, такъв не е огласен.
В същото съобщение четем, че ИС бил актуализирал годишната програма на фонда за 2015 г.
От което се разбира, че нищо не се разбира
Досега годишната програма включваше въпросния конкурс по научни области за общо 7,9 млн. лв.; финансиране на проекти по двустранното сътрудничество с Германия, Австрия, Индия, Словакия, Китай, Хърватия и Украйна за общо 390 хил. лв. плюс 800 хил. лв. за оценяване на техните следващи етапи; финансиране по проекта "Biodiversa" - 250 хил. лв.; 550 хил. лв. за участие на учени от БАН и СУ в работата на ЦЕРН; други 800 хил. лв. за международни експерти; 300 хил. лв. за създаване на бази данни с експертите на фонда и 1,4 млн. лв. за административното му обслужване. Похарчено ли е нещо от тези пари и колко, как се променя годишната програма данъкоплатецът, осигурил парите, няма как да разбере. Същата годишна програма обаче предвиждаше да се дадат и 3 млн. лв. неизплатени пари по проекти от 2007 до 2012 г., както и 3 млн. лв. за трите университетски изследователски центрове от 2009 г. За разплащането на тематичните конкурси от предишните години, както видяхме, отново няма да се даде нито стотинка.
За да е ясно за какво става дума, ще напомня, че до 2007 г. фонд "Научни изследвания" допускаше до конкурсите за научни изследвания единствено научни колективи от академични институции (от БАН, ССА, вузовете и пр.) с доказан научен капацитет и ресурси. Дотогава проблеми с финансирането на проектите общо взето нямаше. След 2007 г. обаче управата на фонда започна да допуска в конкурсите и частни фирми и неправителствени организации (основно приближени до министерските шефове), които нямат научен капацитет, но кандидатстват за пари във фонда с научни колективи, събрани "на частно" от същите публични академични институции, където същите учени получават за същото отработено време и заплати от държавата. Което си е чисто източване на държавни пари към частни джобове. От 2007 г. на такива фирми и НПО-та се дадоха по 2-3 милиона лева за нехарактерни за тях дейности (социолози например взеха пари за проект за... стволови клетки!), за които ДУМА писа още тогава. Но след тоталното безобразие в края на 2012 г., когато не само ДУМА, но дори съдът доказа, че поне 22 фирми са взели неправомерно пари от фонда, лъсна и още едно крупно нарушение - че всъщност тези пари представляват държавна помощ за частни организации, като не са спазени правилата на ЕС за това кога е допустима такава държавна помощ в сектора "Наука и развитие". Така се стигна и до доклада на АДФИ, в който контролната агенция на МФ се противопостави на раздаването на неразрешени държавни помощи от фонда.
Не е известно до момента - три години след кражбите в края на 2012 г., фондът да е завел дела за връщане на парите поне срещу 22-те фирми, за които съдът доказа нарушението. Сега обаче цъфва наяве нещо още по-абсурдно. Оказва се, че АДФИ възразява не просто срещу неправомерно раздадените на частници държавни пари, но и срещу одобрените средства в конкурсите изобщо, в които повечето спечелени проекти са на изследователски екипи от научните институти на БАН и от висшите училища. Тук административната абракадабра става пълна и именно тя е причина да се появи цитираното по-горе съобщение от заседанието на ИС, че неразплатените пари за 2008-2102 г. няма да бъдат издължени. Доколкото може да се разбере, ръководителите на фонда смятат да поискат от МФ да им разреши т.нар. групово освобождаване от правилата на държавните помощи. Защото схемата за конкурсите била правена едновременно за частните и публичните кандидати, поради което не можело те да бъдат разделени. С една дума, едните са окрали милиони, но другите - изрядните, страдат.
Тук вече
идва голямата българска глупост
И МОН, и МФ очевидно не знаят, че има специален Меморандум на ЕС за държавните помощи от 28 октомври 2008 г. В него, в чл. 2, изрично е посочено: "Не е държавна помощ публичното финансиране за неикономически дейности на научните организации в областта на науката и развитието". Т.е. публичното финансиране на некомерсиални проекти на публични научни организации не е държавна помощ! Иначе как в цяла Европа щеше да има научни фондове, които финансират с държавни средства екипи от публичните научни институти и вузове? Нонсенс е държавното финансиране от нашия фонд на държавни научни институции да се нарича държавна помощ или да бъде "групово" освобождавано от тях. По същата логика целият държавен бюджет е държавна помощ.
Проблемът е в частните фирми и НПО, които са финансирани от фонда. Именно за тях и само за тях важат изискванията на задължителния Регламент 800/2008 на ЕК за допустимите държавни помощи, които са били нарушени в конкурсите от 2008-2012 г. и така само за 2012 г. са раздадени над 6 млн лв. Според въпросния регламент първо: държавни средства за наука не може да се дават на посредници: "Кандидатите трябва да са непосредствено отговорни за изпълнението на дейностите по проекта, а не да действат в качеството на посредници". Именно като такива са действали фирмите и НПО-тата, финансирани от фонда. Второ - ако фирма наеме научен персонал за даден проект, техният персонал не може да работи другаде срещу заплата по време на проекта. Трето: в течение на три години не може да се дават на фирма повече от 200 000 евро (400 000 лв.). И четвърто: регламентът допуска 100% държавно финансиране на икономически предприятия само за фундаментални изследвания. За проекти с "индустриални" изследвания се полагат 70% от държавата. За пряко приложни изследвания - 50%. Всичко това обаче важи единствено за фирми и неправителствени организации. То не се отнася по никакъв начин за проекти от публичните изследователски структури. Наистина е абсурдно да се спират плащания за тях от фонда заради изискванията към икономически предприятия! Язък за постоянните командировки на чиновници от МФ и МОН "за набиране на опит" из Европа!
Единственото правилно решение за фонда е да не се допускат до конкурсите фирми посредници - така е в цяла Европа. А за финансирането на иновативни фирми при спазване на регламента на ЕС за държавните помощи си има иновационен фонд към икономическото министерство. Но и в проекта за нов правилник на научния фонд пише, че управителят се разпорежда с държавни помощи, сиреч - ние пък ще си финансираме фирмите, напук! Но и тоя правилник има да го чакаме, понеже в НС чакат второ четене промени в Закона за насърчаване на научните изследвания, според които управителят на фонда ще се избира от ИС, а няма да се назначава пряко от министъра.
И още един абсурд. Одитът на Сметната палата установи, че предишният управител Николай Христов е източил неправомерно 180 хил. лв. народна пара, като ги дал на външни лица да дублират дейности на самия фонд, вкл. юридическо обслужване. Затова изумление предизвиква ново съобщение на сайта на фонда - че новият управител Геновева Жечева е сключила договор след обществена поръчка чрез възлагане със същата юристка, с която действаше Христов - адв. Иванка Андреева. Нещо повече - братът на въпросната юристка, Димитър Андреев, работел... във фонда! Както се казва: Ашколсун!