08 Ноември 2024петък15:18 ч.

ВРЕМЕТО:

Времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°. Времето ще се задържи предимно слънчево. В по-голямата част от страната ще е почти тихо, в източните райони със слаб вятър от североизток. Сутрин на места в низините и котловините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще бъдат между минус 3° и 2°, а максималните между 11° и 16°.

Сцена

ДВЕ НОЩИ НА ПРИЗНАНИЯ

Драматични размисли и забавни разкрития в две премиерни френски пиеси

/ брой: 228

автор:Светлана Панчева

visibility 3125

Първата е точно определена - нощта на 22 април 1938 г., в кабинета на Зигмунд Фройд във Виена. Втората е неопределена - със сигурност в наше време в модерен апартамент в съвременен Париж. Общото е, че и двете нощи се превръщат в нощи на разкриване на тайни връзки, отношения и чувства, а също и нощи на драматични размисли за съдбата на човечеството, за вярата и неверието или на забавни признания и странни обрати. Двете пиеси, в които нощта се превръща в поле на неочаквани разкрития, са "Посетителят" от именития френски автор Ерик Еманюел Шмит, поставена в театър "Сълза и смях", и "Името" от Александър дьо ла Пателиер и Матийо Делапорт, поставена в Сатиричния театър. Оттук нататък започват разликите.
Ако "Посетителят" е драматичен интелектуален разговор за отговорността на личността, изправена пред лицето на насилието и жестокостта, за съдбата на човека в един разкъсван от противоречия и драматични конфликти свят, който геният на века д-р Фройд води с въображаемия, безименен и стряскащ с невидимата си мощ Посетител, то "Името" е искряща от остроумие, игра на думи и забавни недоразумения с почти драматични последици комедия за група отдавнашни приятели, които, провокирани от една неуместна шега, се изправят пред бездната на неразбирането, скритите тайни и недоизказаните истини.
Съвсем естествено и двата спектакъла са както съвсем различни по тема, форма и внушения, така и в известна степен сходни с предизвикателството към интелектуално и рационално възприемане на сценичния живот. Постановчикът на "Посетителят" Александър Чобанов е избрал мрачно поетичната стилистика на игра на сенки и въображение, за да предаде тревожните, драматични и на места стигащи до трагични прозрения размисли на Зигмунд Фройд, пресъздаден от Петър Райжеков с интелигентна сдържаност, във въображаемия му спор за стойността и силата на вярата и абсолютно необходимите за рационално мислещия човек на ХХ век доказателства за съществуването на някой по-висш разум, въплътени в образа на Посетителя, изигран с ярка изразност от Вельо Горанов. Представлението увлича именно с умната игра на интелектуални парадокси и предизвикателства и великолепно написаните роли на двамата герои.
Постановчикът на "Името" Здравко Митков е изградил своето представление в стилистиката на хладно остроумната комедия, в която главни действащи лица са играта на думи, словесните парадокси и неочакваните обрати на мисълта. Вечерта на разкритията започва от желанието на един от героите - Венсан, да нарече неродения си син Адолф. Оттук нататък се разплита мрежата на скритите неудовлетворености в семейството на Елизабет и Пиер, изиграни от Ана Вълчанова и Николай Урумов с великолепен усет за мярка, на явните и предполагаеми недоразумения в двойката на Венсан и Анна, изиграни от Михаил Билалов и Ирина Първанова с впечатляващо умение за пресъздаване на сценичния парадокс, и комедийно-драматичните признания на Клод, изиграни от Богдан Казанджиев ярко и категорично. Представлението увлича със забавната игра на интелигентния хумор, съсредоточен не в ситуациите, а в словото и в характерите, и, разбира се, с неочаквания сатиричен поглед към света, взаимоотношенията и пристрастията на съвременния човек.
Така двете нощи на признания, пресъздадени в "Посетителят" и в "Името", ни показват две от лицата на съвременната френска пиеса, лица несъмнено интересни, оригинални като поглед към човека и нещата от живота.


Богдан Казанджиев, Михаил Билалов, Ана Вълчанова и Николай Урумов в сцена от "Името", постановка на Здравко Митков
 

Михаил Билалов (Венсан) и Николай Урумов (Пиер) в сцена от "Името"
 

Ана Вълчанова (Елизабет), Богдан Казанджиев (Клод) и Ирина Първанова (Анна) в сцена от "Името"
 

Петър Райжеков и Вельо Горанов в сцена от "Посетителят", постановка на Александър Чобанов
 

Петър Райжеков, Николай Тодоров и Вельо Горанов в сцена от "Посетителят", постановка на Александър Чобанов
Снимки Елена Ненчева

Служители в АЯР на протест за по-високи заплати

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 214

"Лукойл": Не продаваме рафинерията в Бургас

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 214

25 нови влака от "Шкода" пристигат до 2026 г.

автор:Дума

visibility 175

/ брой: 214

Брюксел разследва "Виза" и "Мастъркард" за таксите

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 214

Управляващата коалиция в Германия се разпадна

автор:Дума

visibility 149

/ брой: 214

Харис обеща помощ на Тръмп до инаугурацията

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 214

В САЩ разработват план за мир в Украйна

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 214

Накратко

автор:Дума

visibility 123

/ брой: 214

Пътят на разбитите надежди

автор:Александър Симов

visibility 139

/ брой: 214

Непредсказуемият Тръмп

visibility 141

/ брой: 214

БСП е микросвят, отражение на прехода

visibility 161

/ брой: 214

Агнето сито и вълкът цял

автор:Гарабед Минасян

visibility 160

/ брой: 214

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ