16 Ноември 2024събота05:32 ч.

Социалното липсва в новата европейска програма за умения, категоричен е Неков

Европарламентът гласува с голямо мнозинство резолюцията по доклада "Нова програма за умения за Европа", чийто докладчик е българският евродепутат

автор:Дума

visibility 2550

Новата европейска програма за умения има за цел да намали несъответствието между уменията, които хората придобиват чрез образованието, и тези, необходими в реална работна среда. Тя е предназначена да подобри качеството и приложимостта на уменията, за да отговори на нуждата от бързо променящ се пазар на труда и да повиши разбирането за уменията и квалификациите на европейския пазар на труда.
Според Момчил Неков трябва да се засили социалното измерение на програмата за умения. Предложеният от Европейската комисия пакет от мерки не предлага дългосрочна визия, която да обхваща и участието в предучилищно образование. Борбата с ранното отпадане от училищната система за съжаление също не е застъпена. Днес в рамките на ЕС има около 70 милиона души, които нямат базови умения като четене, писане и смятане. Неков смята, че единственият начин за преодоляването на този проблем е инвестирането в приобщаващо образование, което да отговаря на социалните предизвикателства и да осигурява равен достъп за всички.
Евродепутатът е на мнение, че днес работодателите не търсят толкова дипломи за висше образование. Те имат нужда от амбициозни хора, притежаващи широк набор от хоризонтални умения като работа в екип, самоувереност, лидерски качества и предприемачески дух. "Истината е, че придобиваме най-разнородни умения извън официалната образователна система. Създаването на системи за валидиране на неформалното и самостоятелно учене в ЕС ще бъде крайъгълният камък за успеха на програмата за умения", изтъкна Неков.
"Еврокомисията поставя акцент и върху развитието на дигитални умения. Смятам, че за да бъдат реално ефективни националните стратегии за насърчаване на дигиталните умения, трябва да се обърне специално внимание на ролята на учителите във всички нива на образованието. Нека не забравяме, дигитализацията и новите технологии са голямо предизвикателство и за тях. За да пожъне успех програмата за умения, учителят трябва да е главно действащо лице. Трябва да се увеличи привлекателността и на професионалното образование и обучение. Смятам, че именно практическото обучение и дуалното образование имат потенциала да се справят с проблема с недостиг на умения". Това заяви Момчил Неков по време на дебата преди гласуването на проекторезолюцията.
От 2015 г. в България функционират няколко проекта за дуално обучение. По тях днес работят над 15 училища в 11 български града и 70 компании. До 2019 г. проектите ще обхванат над 1200 ученици.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 565

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 640

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 604

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 631

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ