В началото на 2014 г. новият пътен закон трябва да е готов
Отнемане на книжка на пияни и дрогирани шофьори, поискаха граждански организации
/ брой: 246
В първите два месеца на 2014 г. новият Закон за движение по пътищата да бъде подготвен като предложения от депутати и граждански организации, обяви намеренията си един от инициаторите в Народното събрание депутатът от Коалиция за България Татяна Буруджиева. По нейна инициатива и колегата й Георги Свиленски започна поредица от публични дискусии за необходимостта от създаване на нов закон. Принципно решихме законът да е нов, защото практически старият е променян 49 пъти, а поправките в него са за над 30 процента от текстовете. В парламента вчера граждански организации обсъдиха човешкия фактор като източник за опазване живота и здравето на всички участници в пътното движение.
Да се отнема шофьорска книжка при употреба на алкохол и дрога поискаха единодушно, макар и на моменти на висок тон, представителите на граждански организации.
Да се полага общественополезен труд при пътнотранспортно произшествие, беше другото предложение, около което се обединиха присъстващите. Целта ни е да изслушаме гражданските организации, за да можем да отразим техните желания в законодателството, обясни Буруджиева. Цветан Цветанов от ГЕРБ пристигна внезапно на заседанието, като обясни, че не е бил поканен по тема, по която е съпричастен отдавна. Той изтъкна приноса на неговата партия в редактирането на сега действащия закон и подчерта, че има събрани 20 млн. лв. от глоби на нарушители. Да не се политизира въпросът, помолиха Татяна Буруджиева и Георги Свиленски колегите си от ГЕРБ, които бяха обидени, че не бил раздаден дневен ред за обсъждани теми.
В София имало около 15 фирми, а в страната общо са 70. Те продават документи на желаещи да си купят шофьорски книжки. Според него е задължително хората, които карат кола, да имат основно образование или поне да могат да пишат, нещо, което е проблем при 10 процента от кандидатите за книжка. По думите му преподавателите в школите по автомобилизъм имат готовност да предложат изпити на таблети, а практическият изпит трябва да се извършва със записваща камера и джипиес в колата.
Алекси Кесяков: Скоростта ни убива
Това, което убива шофьорите у нас, е скоростта, каза вчера Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението. Според него трябва да се "убие" съблазнителният образ на скоростта и адреналина, което е пропагандирано от много реклами. Човек не се притеснява, че ще му се откъсне главата, а ние го плашим с глоби, каза той.
Според него трябва да се фокусираме към това как да връщаме човека към ситуацията, в която се намира, и да не си отклонява вниманието при шофиране. Необходимо е да се работи за намаляване на разсейването по време на движение, което е също съществен фактор при повечето катастрофи. Той обясни, че всеки трети у нас е загинал на завой. Всяка седмица един член на семейството убива друг член на семейството, това е статистиката, онагледи той трагичната практика у нас.
В НС се проведе обществено обсъждане, посветено на пътното движение и човешкия фактор като източник за опазване живота и здравето на всички участници в пътното движение. Инициативата беше на депутатите от ПГ на Коалиция за България Георги Свиленски и Татяна Буруджиева и се организира във връзка с необходимостта от създаване на нов Закон за движение по пътищата.
сн.Мариета Томова