Узакониха рушвета в болниците
Таксите за избор на екип са параван за прикриване на гузната съвест
/ брой: 12
С приемането на таксите за избор на лекар и екип ГЕРБ извърши нещо, което не се решиха да сторят трите предходни правителства - най-после се сбъднаха мераците за доплащане на болничната помощ и за узаконяване на рушвета в държавните болници. Дълго време ни подготвяха за този безсрамен акт. От въвеждането на здравното осигуряване идеята за доплащането претърпя ред метаморфози със запазване на водещия мотив - конфликта на интереси. Най-напред се появи потребителската такса. По-късно Атанас Щерев предложи: здравната каса да определя базови цени на услугите, болниците да определят свои (разбира се, по-високи), а разликата да се доплаща от пациента. За бедните, които не могат да плащат, да се създадат държавни социални фондове. Трети вариант стана идеята на Лъчезар Иванов за допълнителното - задължително и доброволно, здравно осигуряване. В нея
конфликтът на интереси
намери израз в постановката фондовете да са частни. Без съмнение за мераклиите никак не е изгодно да се конкурират с НЗОК и непочтено се опитаха да я изолират от пазара на доброволното осигуряване, Работата е там, че за разлика от социалната Национална каса, частните фондове са комерсиални дружества, работещи на печалба, и точно тя е мимикрията на доплащането. Четвърти вариант е прилаганата в някои болници такса за избор на лекар и екип. Пети вариант е познатото плащане "на ръка". От тези варианти резон има само първият, доколкото с потребителската такса се търси възпитателният ефкт на сдържането. Конфликтът на интереси се прояви в това, че парите постъпват в джоба на лекарите, които нямат заслуга за тяхното получаване. Щеше да е различно, ако парите отиват във вътрешен фонд на НЗОК за закупуване на медицинска техника и оборудване. Другите варианти са абсурдни, От една страна, доплащането във всичките му форми компрометира идеята за здравното осигуряване, а от друга - отрича законното право на избор за хора с ниски или без доходи. Създаването на държавни компенсаторни фондове също е глупост. Освен че допълнително ще затлачат системата на финансиране, те ще доведат до увеличаване на данъчвата тежест и създаване на допълнителен административен апарат. Таксите за "избор" на лекар и екип са истински бисер в идейния арсенал на доплащането и на вездесъщия конфликт на интереси. Съдейки по размера на таксите, не е трудно да направим извода, че с тяхното въвеждане на практика се узаконява рушветът в болниците. Нека си спомним, че един от мотивите за освобождаването на проф. Александър Чирков от директорския пост бе изнудването на пациентите да правят дарения на клиниката по кардиохирургия. Таксите едва ли ще заменят напълно вземането "на ръка", но те се превръщат в параван за прикриване на гузната съвест, а управляващите ще могат след време лицемерно да заявят - видите ли ние премахнахме корупцията в болниците. Изящно, нали?
Потресаващо е, че никой - общественост, омбудсман, медии, пациентски организации, не реагира на този
срамен акт
Нека не пропускаме: първо, че самият избор на лекар и екип вече е премия, а броят на премиите зависи от качеството на услугата и от търсенето на пазара. Второ, че нормативната база на здравното осигуряване предвижда допълнителни премии за висококвалифицирана помощ, което прави излишни всякакви други премии. Трето, че няма друга страна по света, където при наличието на здравно осигуряване да има толкова много паралелни регламентирани плащания. По закон ние плащаме за зъболекар, за лекарства и за отделни компоненти на клиничните пътеки като изкуствени стави, оптични лещи и още какво ли не. Плащаме данъци, от които се правят отчисления за държавните разходи за здравеопазване. Продължава и плащането под масата. Шедьовър на управленческото скудоумие е трансферът на пари от касата към държавния бюджет. Един вид парите за здраве, идващи от данъчните постъпления, ще бъдат пренасочени за друго и ще се компенсират със здравни осигуровки. Да се шашнеш. Освен че е кражба, този акт автоматически намалява бюджета на здравеопазването с неколкостотин милиона лева. Истинската причина за въвеждането на такса "избор" е неспособността на управляващите да овладеят кризата във финансирането на болниците и се опитват да стоварят тежестта на проблема върху плещите на привикналите към подобни издевателства граждани. Тъй като
едно зло не идва само
този мотив е в съзвучие с идеята за доплащането и конфликта на интереси. Има няколко основания Наредбата за таксите да бъде обжалвана във Върховния административен съд:
* Наредбата нарушава чл. 52, ал. 1 от конституцията, според които гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон. Това, на което истинското наименование е рушвет, занапред ще се нарича такса за избор на лекар и екип.
* Наредбата е дискриминационна спрямо болниците, където няма конкуренция между лекари и екипи. Независимо че на местно ниво са единствени по рода си, те също следва да имат право на такса, защото постъпвайки в тази, а не в друга болница, пациентът все пак прави избор спрямо останалите болници. Ще отпаднат всякакви стимули за работа на лекарите в болница, в която те са закрепостени без перспектива за участие в разпределението на средствата от доплащане под формата на такси за лекар и екип.
* Наредбата е дискриминационна спрямо един значителен контингент от гражданите, които не биха могли да си позволят да плащат изискуемите такси. Тези хора ще бъдат закрепостени към местната болница и ще се наруши тяхното законно право на свободен избор на здравно заведение.
* Ще се наруши и правото на достъп до висококвалифицирана помощ.
* Това, което е приемливо за частните болници, които могат да определят всякакви такси, е недопустимо за държавните болници, които по своята същност и предназначение са СОЦИАЛНИ.
* На практика държавните болници ще бъдат разделени на елитарни и за бедни.
* В случаите, при които има повече и равностойни екипи и лекари и на пациента му е безразлично кой ще го лекува (друг ще определя това), той ще бъде изнудван да плаща такса само защото така е по наредба.
* Таксата ще възпира неплатежоспособните пациенти, което ще се отрази на доходите на персонала. Те няма да компенсират намалелия приток на средства в резултат на намалелия приток на пациенти.
* Всяка нова такса компрометира смисъла и предназначението на здравното осигуряване.
Без съмнение новата наредба е поредната издънка на управляващите. Тя е откровена демонстрация на идейната, финансовата и управленческатае немощ в справянето с проблемите на здравеопазването. Ако цялата тази драма се разиграваше в някоя цивилизована страна, ако имахме що-годе прилична гражданска култура, отдавна, отдавна щяхме да сме на улицата, за да спрем този безпрецедентен за съвременния свят хаос. Време е също да сезираме европейските институции за това, че под предлог, че се правят реформи, в България системно се нарушават правата на пациентите.