Новите "катаджии" на градския транспорт
Пътници и контрольори стават нарушители, култовата фраза "Какво правим сега?" влезе и в автобусите
/ брой: 215
Странни неща стават в родния ни обществен транспорт. БДЖ уж фалира, а пък по релсите се движат нови мотриси; столичният градски транспорт уж работи нормално, но пък шофьорите му не могат да почиват заради "цигански набези" в общежитията им в "Люлин", а строгите контрольори са принудени да са нарушители на закони и наредби.
В Европа отдавна шофьорите на автобуси продават билетчета, в много градове в страната подобна работа вършат контрольорите. Само в София има перфоратор и контрольори, които дебнат дали си продупчил билетчето. Уж било много скъпо да се въведе подобна практика и в Софийския градски транспорт, затова пък предприемчиви и "състрадателни" контрольори волю или неволю стават нарушители или ако искате, "престъпници". Как се случва това? Много просто - вместо да глобяват или да съставят актове, много контрольори прибират суха пара.
В петъчния ден и аз станах "нарушител", подтикнат от "добросъвестни" контрольори. Слизайки от влак на Централна гара, хванах автобус в посока Окръжна болница. Залисан в писане на съобщение, с което да честитя именния ден на моя приятелка (все пак бе Кръстовден), забравих да си купя билетче. На следващата спирка две кондукторки ме попитаха дали съм редовен пътник. Аз като един истински Бай Ганьо се захванах да им обяснявам, че съм от провинцията, а там билетчета се продават от техни колеги. Те ми казаха, че техните билетчета са 20 лв. (наказателни). След кратка и културна разправия се стигна до "консенсус" - 10 лв. за почерпка вместо 20 лв. или акт за 200 лв. Ясно е какво предпочетох.
За подобно нещо катаджии или влаков кондуктор изгоряха, т.е. бяха уволнени. Е, деянията им (поне това на влаковия кондуктор) са документирани за разлика от нашата грозна разправия. Възниква обаче логичният въпрос:
Защо работодателите на СКГТ в лицето на СОС и кметицата Йорданка Фандъкова позволяват това нещо? Не е ли по-разумно контролата вместо да проверява за редовни пътници, сама да продава билети? Така със сигурност ще се избегнат неприятни ситуации, а и хората няма да пътуват без билет. Някои ще кажат, че това е скъпа инвестиция. Без да съм финансист, ще кажа, че дори и да е по-скъпо, продаването на билети от хора в автобуса ще спре в пъти гратисчиите, ще се събират много повече приходи и ще се отнеме възможността за нерегламентирана търговия, която си е чиста проба корупция. А може би ще станат по-дисциплинирани гражданите и циганите, които контрольорите сега най-често подминават - за никого не е тайна, че ромите пътуват безплатно в градския транспорт и никой не ги закача. Това трябва да го съобщим в Париж, откъдето ни ги връщат, пък обвиняват нас, че сме ги дискриминирали...
Така че вместо да вдигат цената ни синята зона и да слагат зелена, запазвайки безплатното паркиране за себе си, Радослав Тошев и компания по-добре да се погрижат за бъдещето на столичния градски транспорт.