02 Ноември 2024събота18:07 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Неков: Трябват социална насоченост и цялостен подход в образованието, а не мерки на парче със спорен ефект

автор:Дума

visibility 748

"Качественото образование и грижите в ранна детска възраст са важна основа за по-нататъшното развитие и трупане на знания, умения и компетентности. Неравенствата са ясно видими още от първите години." Това заяви Момчил Неков, член на Комисията по образование и култура към Европейския парламент, на кръгла маса на тема "Новата европейска програма за умения -  възможности и предизвикателства на национално и регионално ниво", която се проведе на 30 септември в Бургас. Това е вторият форум на образователна тематика, в който Момчил Неков участва през последните две седмици. Припомняме, че на 18 септември се проведе дискусия на тема "Европейски образователни политики", като част от официална делегация на Комисията по култура и образование в България, на която Неков бе домакин.
"Борбата с ранното отпадане от училище нашумя през последните няколко месеца, но усещането, с което оставам аз, е, че тази болезнена за обществото ни тема беше превърната в повод за евтин пиар на правителството. В медиите се тиражира, че 3 000 деца са върнати в образователната ни система от липсващи около 200 000. Излишно е да сравняваме цифрите. За всеки е видно, че разликата е огромна. Разбира се, управляващите отново ще намерят "разумно" обяснение и ще отчетат акцията си като успешна. Проблемите обаче са прекалено дълбоки и оправданията не помагат на никого", отбеляза Момчил Неков, който е докладчик на Европейския парламент по темата за "Новата програма за умения за Европа".
В своето изказване българският евродепутат подчерта, че ако не се засили социалното измерение на Европейската програма за умения, тя няма да има очаквания ефект, защото третира само част от проблемите и има риск това да се превърне в поредната инициатива, спусната от Брюксел, която няма да има реална добавена стойност на национално ниво. "Трябват социална насоченост и цялостен подход в образованието, а не мерки на парче със спорен ефект. 70 милиона европейци нямат базисни умения по четене, писане и математика. В тази статистика попада и България. Не можем да си позволим повече да възпроизвеждаме един грешен модел, който да ни изпраща в "черните" статистики", категоричен беше Неков.
Един от акцентите на кръглата маса беше темата за професионалното образование. Неколкократно в свои изказвания по въпроса Момчил Неков застава зад тезата, че връщането на престижа на професионалното образоване е един от основните начини за борба с младежката безработица и "изтичането на мозъци" от страната ни. "Държавата отново бездейства и така поставя в риск работата на една пълноценна система за обучение, каквато е дуалната. Няколко пъти съм обръщал внимание, че вече трета година в България се работи по различни проекти по дуално обучение, но от Министерство на образованието и науката все още не са излезли с унифицирани критерии за това кой работодател може да се включва в такова обучение. Липсват и единни стандарти за обучение и подготовка на менторите, които работят с учениците. Какво правим, ако утре в дадена фирма се случи трудов инцидент с дете? Кой ще носи отговорност? Фирмата, че не е предоставила нужните условия, или държавата - че няма ясни правила за работодателите?", пита Неков.
Според евродепутата стъпките към успешното въвеждане на обучение чрез работа са четири. Първо, качественото ранно кариерно консултиране; второ, подсигуряване на подкрепа от страна на бизнеса, който да заеме активна роля в подпомагането на образованието; трето - съвместното изготвяне на учебни програми и помагала с училището и работодателите; и не на последно място - изграждане на система за валидиране на знанията и уменията, придобити чрез професионално образование.
В заключение Неков заяви, че ролята на образователните институции има нужда да бъде фундаментално изменена, защото образованието трябва да спомага за социалното сближаване, борбата с неравенствата и бедността. Учителите имат нужда от подкрепата на държавата не само на ниво повишаване на заплащането, но и в аспекта на осигуряване на повече възможности за квалификация в иновативни методи на работа. "Трябва ни единна и цялостна политика, която решава проблеми, а не замаскира причините за тях", убеден е евродепутатът.

БДЖ запазва монопола за превоз на пътници още година

автор:Дума

visibility 2015

/ брой: 209

Над половината депозити у нас са до 1000 лв.

автор:Дума

visibility 1713

/ брой: 209

70% от хората не разпознават фалшивите стоки

автор:Дума

visibility 1754

/ брой: 209

Европрокуратурата разследва ЕНП

автор:Дума

visibility 1730

/ брой: 209

Тръмп подкара боклукчийски камион

автор:Дума

visibility 1739

/ брой: 209

187 държави в света подкрепиха Куба

автор:Дума

visibility 1560

/ брой: 209

Накратко

автор:Дума

visibility 2259

/ брой: 209

Подмяна

автор:Ина Михайлова

visibility 2280

/ брой: 209

Най-дясната държава

автор:Юрий Борисов

visibility 1815

/ брой: 209

Факелът на просвещението

visibility 1862

/ брой: 209

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ