Добро училище - само за богати или за всички?
Международният съюз на учителите: Не разбираме пазарния подход към образованието в страна със силни традиции като България
/ брой: 238
Какви са проблемите на българското училище в момента, защо качеството на знанията на младите българи катастрофално пада, какъв е статусът на учителите и какъв трябва да бъде, от какви спешни мерки се нуждае училището - това бяха само част от проблемите, дискутирани миналата седмица на националната кръгла маса във Варна "Образование и обучение за развитие - перспективи на България 2020", организирана от БСП. Разбира се, сред основните акценти в обсъжданията бе и финансирането на средното образование, което е основна предпоставка за успешното му развитие. За съжаление както тази година, така и за 2011-а парите особено за националнте образователни програми са орязани драстично. С отредения му бюджет училището ще оцелее може би, но то няма никакъв начин да се развива, подчертаха всички до един - учители, директори на училища, университетски преподаватели, синдикати, които участваха в срещата.
Само България ли има тези проблеми? Макар и в много по-благоприятен вариант, те са характерни и за всички европейски държави по време на кризата. Това казаха гостите на срещата - представителите на Международния социалдемократически съюз на образованието (USDUE) - председателят му Ханс Шпис, почетният председател Райнхард Думзер, както и лидерката на Съюза на учителите социалдемократи в Австрия Астрид Герьо.
Пазарните фундаменталисти в цял свят са агресивни и успяват да надделеят, а това е криза, заяви Ханс Шпис. Според него обаче светът и особено Европа вече разбират, че пазарното управление на всички области и сектори не просто прави грешки,
то е самата грешка
Пазарният фундаментализъм, неолиберализмът не дават възможност за развитие на човешките ресурси, те налагат модели, благоприятни единствено за богатите и лишават света от потенциал, който му трябва, за да се развива. От конгреса на USDUE в Порто през 2001 г. дейците на образованието в света, придържащи се към социалдемократическите идеи, следват политика, която отчита процесите на глобализация, на пазарна динамика, на бурно развиващите се информационни технологии, но налагат модели, които реформират образованието в полза на хората, а не на наливането на пари в помощ на банките, заяви Шпис. Основният принцип на нашата политика е, че образованието е човешко право, подчерта той. Държавата е длъжна да създаде рамковите условия и да осигури финансирането на масовото средно училище. Либералните модели създават възможности на богатите да се образоват добре, но образованието за всички, което е без алтернатива за един свят, който иска да се развива, е отговорност именно на държавата. Доброто в Австрия например е, че Съюзът на учителите социалдемократи е много силен и никоя политика в тази област не може да мине без него.
В Австрия в момента правителството е коалиционно. Министърката на образованието е социалдемократка, тя поздравява всички български учители и се радва, че започваме тясно сътрудничество с България, съобщи Райнхард Думзер. Според него има основна разлика между консервативните и социалдемократическите правителства в Европа - първите винаги съкращават разходите за образование, докато социалдемократите ги увеличават. Според нас опасността за бъдещето на страните идва, когато започва увеличаване на дяла на частните училища, в които могат да се обучават децата на ограничен кръг богати хора. Тези училища стават елитни, а училищата за останалото население не интересуват особено едно консервативно правителство, обясни Думзер. Но инвестициите в образованието винаги се възвръщат многократно в обществото, защото водят до неговото развитие. В Бразилия например правителството е наляло огромни пари в образованието и станахме свидетели на много положителни промени не само в образованието, но и в икономиката на тази страна, даде пример Думзер.
В Австрия преди сегашното управление шест години е било на власт консервативно правителство. То оряза много от постигнатото в образованието преди това, заяви Думзер. Тогавашният министър на образованието е съкратил часовете по основни предмети в училищата, за да "разтовари нещастните претоварени австрийчета". А зад тези "мотиви", реалната цел бе да се съкратят учители и да се намалят разходите за образование, разказа гостът. Звучи ни познато, нали?
Сегашният кабинет на Австрия обаче, който управлява от две години и половина, е намалил пълняемостта на паралелките до 25 деца максимум (при 26-о дете паралелката се дели на две паралелки), назначават се нови учители. За децата със заболявания се назначават допълнително по двама учители и подобряването на състоянието им вече се вижда видимо. Инвестират се много пари, особено за децата, на които немският език не е майчин (в Австрия съжителстват 17 националности). А всъщност населението на тази държава е сравнимо с това на България - 7 милиона души местно население плюс един милион емигранти.
Държавата не бива да допуска частните училища с парите на богати родители да са по-добре оборудвани и учителите там да са по-добре платени, отколкото в държавните, заяви Думзер. Затова масовото образование е първостепенна грижа на държавата, както предвижда и стратегията "Европа 2020". Ние задължително трябва да се противопоставим на десолидаризацията на обществото. Оказва се, че в Австрия 20 на сто от населението притежава 80 на сто от благата. Но образованието носи бъдещо развитие на страната като цяло и то трябва да е солидарна грижа на цялото общество.
Гостът подчерта, че е много погрешно да се закриват училищата в малките селища, всяко дете до навършване на определена възраст трябва да има максимално близо до себе си образователно заведение, в което да се обучава. Защото на пръв поглед малките училища са неефективни от гледна точка на бюджета, но ликвидирането им създава много повече конфликти и социално напрежение, последиците са увеличена неграмотност и разделено общество, повече престъпност сред младите и пр. А за преодоляването на тези щети трябват много повече средства, отколкото за издръжката на малките училища.
Немалко са и професионалните проблеми пред училищата в цяла Европа. Учителите са подложени на постоянен стрес и трябва да има постоянни мерки, с които да им се помага, подчерта Думзер. Помощта идва главно чрез квалификацията - не само по съответните учебни предмети, но и за начина им на поведение в агресивната среда на тийнейджърите; сред учениците, които често са "богове" в интернет, но нямат представа за истинското знание и ценности. Затова трябва да се инвестира в образование, а не в масивни разходи за военни цели, заяви гостът.
Ханс Шпис:
- Чухте тук проблемите на българските учители. В Австрия имате ли подобни проблеми?
- Всички имаме подобни проблеми, разбира се - в различна степен. Впечатлен съм от силната ангажираност на българските учители към проблемите на образованието - поне от това, което чух тук, във Варна. Аз приемам с удоволствие поканата, която потвърди и лидерът на БСП Сергей Станишев, конгресът на Международния социалдемократически съюз на образованието да се състои в България.
- Какво правите в Австрия, когато на власт са хора, които режат образованието?
- Борбата е много трудна в такива случаи. Правителството и у вас няма да се откаже от политиката си, но трябва да се борите. За консервативната политика е важно да има добри училища за тесен кръг богати хора от частния сектор, а останалото не ги интересува. Това е поведение против интересите на мнозинството в обществото. Предишният министър у нас беше казал: нямаме пари, ще закриваме училища. Бяхме сащисани докъде сме я докарали в Австрия. Защото за една нормална съвременна държава е нужно образовано мнозинство от неселението. Това трябва да се обяснява на хората. И точно затова разумните хора в света все повече се обединяват и работят срещу такава политика.
В миналото частната собственост бе причина за неравенството между хората, днес обаче в основен фактор на неравенството се превръщат липсата на дотстъп до образование и до информационните технологии. Ние отстояваме правото на безплатен достъп до институциите на средното образование за всички. Политиката за образованието и обучението само тогава изпълнява функциите си, когато води до равен шанс за развитие на всеки човек.
Райнхард Думзер:
И в Австрия е имало политически уволнения - по времето на фашизма
- Каква е разликата между консервативно и социалдемократическо управление на образованието?
- Всички държави с консервативни правителства съкращават разходите за образование, докато социалдемократите в управлението винаги инвестират в него. Тази разлика е еднаква винаги и навсякъде, във всички държави. Вашето правителство - от това, което чувам тук от учителите, в момента се придържа към крайно консервативния вариант на управление. За нас е странно да проумеем този модел на мислене в страна като България, която има толкова силни традиции в образованието. Ние трябва да се противопоставим на образованието само за богати и на десолидаризицята на обществото. Цялото общество, включително богатите, трябва да се грижи за масовото образование на населението. Особено важно е да се инвестират достатъчно публични средства за квалификацията на учителите.
- Може ли в Австрия да се случат политически уволнения на учители и на директори след смяна на правителствата?
- Не е възможно да се случи подобно нещо. Но в Австрия също е имало политически уволнения - по времето на фашизма. Тогава напълно целенасочено са се отстранявали хора от образователната система. Социалдемократите в онова време нямаха никакъв шанс да останат в училище. Но днес в Австрия имаме закон, според който учител или училищен директор може да бъде отстранен само ако е извършил престъпление. Но вече има гласове да се отмени този закон, понеже е излишен при демокрацията, в момента политическото мислене у нас вече е такова, че няма как да се случват подобни репресии.