Десетокласниците едва връзват тройка по математика
Средният им резултат по български е 49 от 100 точки, с най-високи оценки са учениците от София, Варна и Смолян
/ брой: 120
Десетокласниците ни едва минават прага за тройка по математика. Средният им резултат от Националното външно оценяване по този предмет е едва 33,1 от 100 точки, което е с 1,5 т. по-ниско от миналата година. Данните бяха представени вчера в МОН.
Над 52 000 ученици се явиха на национално външно оценяване по български език и литература, а близо 51 000 - по математика. Около 2500 младежи не са се явили на изпитите.
Прагът за тройка на изпита е 30 точки, което означава, че средната оценка по математика на завършващите десети клас е среден 3. По български език десетокласниците се представят по същия незадоволителен начин като миналата година - средният им резултат от изпита по този предмет е 49,4 от 100 точки.
От МОН обясниха, че задачите в теста по български език, проверяващи уменията за четене и интерпретация на текст, залагат на два различни източника - непрекъснат текст и таблица. Те са изцяло прагматични, близки до ежедневието на учениците и правят връзки с биология и здравно образование, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и география и икономика.
Около 90% от десетокласниците, които успешно определят тема на текст, свързан с ежедневието, извличат информация и се ориентират в смисъла му. Буди притеснение обаче фактът, че повече от 50% от учениците се затрудняват да определят мотив в изучен художествен текст, с който разполагат по време на изпита.
В близо половината от задачите по математика (47%) са били представени практически ситуации - скорост на движение, среден успех, спортно състезание, конструиране на съоръжения, финансова грамотност, височина на недостижими обекти. Десетокласниците се чувстват най-уверени при решаването на традиционни задачи, свързани с път, скорост и време и големина на ъгли в триъгълник.
По български език традиционно най-добре се представят десетокласниците от София, Смолян и Варна, а по математика - от София, Смолян и Ямбол.
Интересни са и данните, показващи разликата в резултатите по региони в сравнение с м.г. Учениците в Перник например подобряват с най-много точки резултатите си по математика, докато най-сериозно влошаване на успеха по този предмет отбелязват учениците в Кърджали, следвани от тези от Добрич, Разград, Благоевград. По български най-голямо увеличение в средните резултати отбелязва Ловеч, а най-голямо намаление - София-град, където намаляват доста и резултатите по математика.
100 точки по български език е получил само един ученик. 100 точки по математика имат 379 ученици, срещу 329 за миналата. Нула точки по български език миналата година са имали 74 ученици, а тази година - 64. Учениците с нула точки по математика също намаляват - от 168 на 143 души. 100 точки и на двата изпита е получил само един ученик, както и преди година, а младежите с нула точки на двата изпита са се увеличили от 1 на 7 души.