БДЖ вдигна цените на билетите с 20%
Доставката на 45 нови железопътни мотриси ще стане чрез пряко договаряне
/ брой: 84
Вече са в сила нови, по-високи с 20%, цени на билетите за влаковете. От БДЖ обосноваха поскъпването с повишените разходи за издръжка на дружеството през последните три години. Националният железопътен превозвач не е променял цените си от началото на 2012 г., с изключение на индексиране през 2020 г. с 1,8%, посочват от държавните железници.
Актуализират се и цените за резервация на запазено седящо място и място за пътуване в спален и кушет вагон. Увеличение ще има и за абонаментните карти и картите "Класик" и "Младеж". Те дават право на 50% намаление от цената на билета за пътуване във втора класа на пътническите и бързите влакове при неограничен брой пътувания за една година от датата на издаване на картата.
Без промяна ще останат цените на картите "Дете", "Учащ", "Семейство" "ТПЛ" и "Възрастен", които са на символична цена от 1,00 лв. Превозът на деца до 7-годишна възраст ще се осъществява безплатно срещу предоставяне на документ, удостоверяващ възрастта на детето и задължително издаване на билет с нулева стойност. При пътуване със спален вагон и ползване на отделно легло отпада необходимостта да се заплаща половината стойност на билета за пътуване на деца до 7 години.
Транспортният министър Георги Гвоздейков премина към пряко договаряне по мегапоръчката за купуване на 35 нови мотриси, като покани 4 компании за водене на преговори. От публикувано обявление в регистъра на обществените поръчки става ясно, че Гвоздейков ще преговаря с компаниите, включили се безрезултатно в предходната поръчка, както и с полското подразделение на германската "Щадлер", която вече подписа договор по друга голяма поръчка с министерството за 7 двуетажни влака.
Мегатъргът е с прогнозна стойност от 1,1 млрд. лв., като по него ще бъдат закупени 35 мотриси с по минимум 200 седящи места и скорост на движение от над 160 км/ч. В предходната обществена поръчка се стигна до отваряне на оферти на две компании - Шкода и ПЕСА, а консорциум около румънската “Алстом” оспорва поръчката. До прекратяването й обаче се стигна не покрай жалбата на “Алстом”, а заради предложени от компаниите срокове, които излизат извън максимално определените от възложителя. Транспортното министерства настоява да получи мотрисите в срок от 28 месеца от влизането в сила на договорите, като и двете компании, подали оферти, заявиха по-дълъг срок на доставка. И по процедурата за пряко договаряне срокът за доставка остава без промяна - 28 месеца. Той е продиктуван от изтичането на хоризонта за изпълнение на Националния план за възстановяване и устойчивост - 2026 г. България рискува да не може да поиска част от парите при изоставане на отделни инвестиции и реформи.