01 Август 2024четвъртък01:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

ЖЕЛЕЗНИЦАТА

/ брой: 292

автор:Тодор Коруев

visibility 1453

"Бях дете, когато баща ми ме разходи за пръв път из гарата. Заведе ме далече от шума, навътре сред линиите и ми каза сериозно: "Ето къде расте нашият залък!" Бях бос и чакълът по насипите режеше петите ми. Каква каменлива нива! Бях бос и релсите, напечени от слънцето, пареха ходилата ми. Колко гореща нива. Бях бос и чаках да ми купят обувки. Татко мой, колко е добра твоята нива!"
Сега много от днешните колеги на Стефан-Продевия баща няма да могат да купят обувки на децата си, и да ги изхранват няма да има с какво, защото са заплашени да бъдат изметени на улицата. И разровиха "каменливата", "горещата", "добрата нива" . Стачката трая 24 дни. Можеше да се размине, ако шефовете на БДЖ не се държаха като бъзсърдечни и дебелокожи велможи и не гледаха високомерно към тия, които им изкарват заплатите. Нямаше да навъртят заради протестите загуба между 2,5 и 3 млн. лв. Да им се чудиш на акъла - те в началото на стачката дори твърдяха, че като не се движат влаковете, компанията пестяла. Заръчано им било да се справят с "комунистическата отживелица" и затова се инатят да изпълнят на всяка цена "екшън плана за спасяване на БДЖ". А това означава до края на 2012 г. да акумулират 70 млн. лв. Съкращават 2000 служители и намаляват загубите с 20-25 млн. Облекчени са, защото вече 1050 души се "предадоха" и кандисаха да напуснат срещу шест работни заплати. Не се знае къде "ще расте техният залък"? Второто действие е да се спрат 138 влака, от което ще се икономисат още 20-ина милиона, и още - да се повиши цената на билетите с 9-15%. А третият акт е продажбата на ненужното - вагони, желязо, сгради и терени, от което да съберат още 30 милиона. И накрая да изтъргуват "БДЖ товарни превози" за стотина милиона евро, колкото "Булгартабак". Иначе железницата щяла да фалира. Георги Ангелов, софийският емисар на "Отворено общество", си късаше ризата за тия реформи, които, откъдето и да ги гледаш, е с оцет мухи да ловиш. Стачката щяла да фалира компанията и на улицата щели да изхвръкнат без компенсации 13 000 човека. Плаши гаргите, защото е прозрачно ясно, че ГЕРБ иска умишлено да фалира БДЖ по примера с МК "Кремиковци". Но да сложиш начало на нова компания, не е лесно, за предпочитане е приватизирането, на което пречи обстоятелството, че БДЖ е в забранителния списък за приватизация. Но законите са затова, да се променят.
Преди да ни се стовари на главата едното или другото - фалит или приватизация, ще напомня няколко аксиоматични истини, за които държавата си е затворила очите:
Първо: Железницата печели от товарните превози, а пътническите са повече социална дейност. Затова в почти всички страни по света държавата субсидира или пътническите влакове, или билетите. А като няма производство, няма какво да превозват товарните.
Второ: Железопътната структура и железопътните превозвачи не могат да бъдат в неравноправно положение, както е сегашното. Разчлененият единен организъм на БДЖ е коренът на злото в разправата със "старата госпожа".
Трето: Не може да се толерира и стимулира автомобилният транспорт за сметка на железопътния. Това у нас се прави вече две десетилетия.
Тези три пункта формулирах с помощта на поета и журналиста Минчо Минчев, комуто вярвам десетократно повече, отколкото на жп началниците, не само затова, че той е карал влак 15 години, 3 месеца и 27 дни. И е носил с гордост крилатото железничарско колело на ревера си. Моят дядо Васил Делиоланов също го носеше, той работи на  жп гара Момчилград още от откриването й през 1934 г. Само с каква гордост обличаше униформата, дето му се полагаше от държавата, имаше вид най-малкото на началник гара, макар че беше кюмюрджия в депото. А видяхте ги на стачката машинисти, кондуктори, спирачи... - изритани от държавата, сякаш тя не е тяхна. Но по-добре да прочетем пак Стефан Продев, който разказва за железницата, още преди да е станала "комунистическа отживелица":
"Елате с мен на гарата и вие ще ме разберете. Там хората не четат естетически препирни, не броят дяволите върху върха на иглата. Там те работят. Отиват на път... Там всяко тяхно движение е подчинено на една нужда, на някаква потребност, без която желязото би загубило своята скрита енергия, човешката си цел. Или казано по-отвлечено, то би загубило своето "за какво" и би останало в сложните, но мъртви рамки на самоцелното "как". В този смисъл там, на гарата, красотата не съществува извън живота, извън работата, извън битката за повече километри и повече хляб. Там тя е неделима от необходимото и от полезното." 
Министър Московски, преди да разкроите родната железница, прочетете есето на Стефан Продев "Монолог за парата", па го дайте и на Дянков и Борисов. Кой знае, може да им уврат главите.
 

Гръцки бизнесмен с интерес към "Лукойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 831

/ брой: 144

Бизнес средата у нас се влошава

автор:Дума

visibility 756

/ брой: 144

Над 4,3 млн. са жилищата у нас

автор:Дума

visibility 773

/ брой: 144

Расте напрежението във Венецуела

автор:Дума

visibility 823

/ брой: 144

Протести в Сърбия срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 869

/ брой: 144

Брюксел се сближава с Виетнам

автор:Дума

visibility 779

/ брой: 144

ЕС гласи нови мерки срещу Унгария

автор:Дума

visibility 811

/ брой: 144

Дясната киселина

автор:Александър Симов

visibility 900

/ брой: 144

Кой ще въведе контрол

visibility 828

/ брой: 144

Заканата на Ердоган

автор:Юри Михалков

visibility 869

/ брой: 144

В капана на екстремните жеги

автор:Дума

visibility 831

/ брой: 144

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ