28 Септември 2024събота11:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Вината на другите

/ брой: 44

автор:Андрей Пантев

visibility 3664

Може ли армия, родена в отбранителен бой при Нарва и Псков, да бъде винаги обозначавана като агресивна? Може ли армия, прочула се с нашествия, да бъде назована велика? Може ли паметник, отбелязващ победа над фашизъм, да бъде позорен? В крайна сметка армията отразява и манталитета на един народ. А при такава равносметка ще установим, че Русия много по-често е нападана, отколкото е нападала! Въпрос на статистика. Най-вече на сравнение. "Бедната Германия!..." - така ридаеха над руините на смазаната им земя немците в средата на 1945 г. Но никой не се сещаше за бедния Ковънтри, бедното Лидице, бедния Сталинград. Но това самосъжаление трая кратко. Още докато тъжната любовна песен "Лили Марлен" бе неофициално забранена, а основната изпълнителка Лала Андерсън бе в немилост, германците разбраха, че им трябва нещо повече от вайкане, за да излекуват тежките си рани и да заемат отколешното си място в цивилизования свят. Те се вторачиха най-вече в себе си. Както и бившите им съюзници -  японците. Те не обвиняваха само Хитлер или Микадо за съсипаното отечество. Опитаха се да вникват и осмислят сполетялото ги нещастие като виновници. Най-напред "отвътре". Затова имаха храбростта да кажат "Не само "те", и ние сме виновни!" И това не бе само признанието и декларациите на победените. В различни степени, но всички приеха тежката им съдба, без да търсят оправдателни вещици и полезни престъпници. Оттам започна онова съзидание, което днес ни води до познатите въпроси кой е крайният победител във войната.
Всичко това би изглеждало като допотопен исторически атавизъм, ако не се възпроизвеждаше днес. Отново посочвам примери вън от нас. В едно от последните интервюта на Майка Тереза пред Би Би Си след агресивен въпрос кой е виновен за глада по света тя кротко отговори: "Аз и Вие!" Тя наруши протокола при подреждането на имената, но спомена най-напред себе си преднамерено.  Намирам, че много ни е потребен и такъв благороден отговор. В нашия обществено-политически живот и битов свят ние съчетаваме трудно съвместими състояния - покорство и имитация спрямо другите, високомерие при пълна възможност за това (победен мач със слаб чужд отбор например), самосъжаление или самооплюване, упражнение в пикантерийни шеги  спрямо нашите национални качества. Но при всичките тези случаи обръщението е в трето лице единствено или множествено число. И всички яростни или иронични коментари са  съпроводени с внушението, че аз не съм от тях. Независимо дали става дума за институция, професия, партия или личност. Надсмиването, укорите, гневът, насмешката са еднопосочни - "от нас - към тях", които и каквито да са тези, които осмиваме. Ние нямаме нищо общо с това, което става в държавата. Ние сме добрите, онези - другите, се гаврят, подиграват ни се, мащабно лъжат и мащабно крадат. Тази тема е с най-плътно присъствие в нашите публични прояви, независимо дали става дума за кръчмарски разговори, академични дискусии или парламентарни дебати. Има доволно истински причини за това омерзение. Но има причини, които стоят по-напред от непосредствените. Кои са носителите на тези пороци и как са се добрали до такива възможности? Не са ли част от самите нас, които сме позволили да станат такива? За кой ли път приемаме стъкълцето за диамант и след година ще кажем, че пак са ни излъгали? И каква е тази хоризонтална злоба, която винаги и лесно може да бъде канализирана срещу самите нас? Как можем да търсим уважение от другите, след като сме изпълнени с презрение и ненавист един към друг? Първото условие на този, който проповядва някакво изискване, е да покаже, че има право на това.
Често употребяваме банализирани изрази като "европейско" или "като бели хора" с високомерието, че сме такива, а съседите ни по блок - не. Не вярвам, че боклуците, изхвърлени през балкона, злите псувни между шофьорите по задръстените ни улици, нехайството на чиновници и майстори, простащината в ежедневната ни словесност, немитите коси и пр. са обясними с турското робство, комунистическата ера или световната дипломация. А готови ли сме да докажем, че сме европейски полицаи, учители, шофьори, учени, депутати, журналисти? Още преди да поставим въпроса за заплатите и подслушването с цялата жлъч към политиканите. Далеч невинаги този тест по европеизъм, каквото и да означава тази дума, би бил положителен. Тогава откъде накъде налагаме това императивно изискване за другите, без непременно да отговаряме на него самите ние? Ние подражаваме повече на негативите от това, което наричаме европейски ценности, отколкото на морала. Политическите ценности могат да се имитират. Защото са повечето процедури и декларации. Но моралните стойности - не. Няма европейски стойности, има общочовешки. Това, което наричаме европейски стойности, има само политическо съдържание, но невинаги и общочовешко. Как се присмивахме на старомодните даскали по политикономия, когато невежествено ни поучаваха, че при капитализма финансовите кризи са естествени, критични и циклични. С оглед на драмата, която се разиграва пред очите ни, излиза, че тези невзрачни даскали не са били чак такива смешни и зли лъжци.
В тези времема на съмнения се обръщаме към невидимите герои на нашето общество. Те са неизвестни, дори незнайни. Те интуитивно следват повелята на Борис Пастернак, че да си знаменит е некрасиво. Може би затова те са по-щастливи от нас. За какво им е онази пошла слава, пришита на онези, които са презирани от тях.

58% от българите печелят колкото за разходи

автор:Дума

visibility 931

/ брой: 184

Плоският данък е по-изгоден за богатите

автор:Дума

visibility 1177

/ брой: 184

Забраняват да си продаваме колата на части

автор:Дума

visibility 972

/ брой: 184

Такситата с двойна тарифа по празниците

автор:Дума

visibility 1078

/ брой: 184

ЕС започва преговори с Албания за членство

автор:Дума

visibility 1126

/ брой: 184

Русия променя ядрената си доктрина

автор:Дума

visibility 1356

/ брой: 184

Призив за край на огъня между Израел и Ливан

автор:Дума

visibility 1306

/ брой: 184

Накратко

автор:Дума

visibility 2746

/ брой: 184

Кметът-бомба

автор:Александър Симов

visibility 2108

/ брой: 184

Линията на осъдените души

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1332

/ брой: 184

За колко ни оценяват

автор:Евгени Гаврилов

visibility 1321

/ брой: 184

Глобалният мир е пред безпрецедентна заплаха

автор:Дума

visibility 1218

/ брой: 184

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ