С постановление дадоха "оптимален тонус" на културата
"Оптимизация и повишаване ефективността на дейността на новите структури" целяла "реформата"
/ брой: 171
Правителството прие вчера скандалното според цялата сценична гилдия постановление за преобразуване на държавни културни институти. "С изпълнение на заложеното в документа започва реформата в системата на сценичните изкуства, чиято цел е да се постигне оптимален тонус на културните институти", пише в прессъобщението на МС.
Концепцията, предложена от Министерството на културата, предвижда Новият драматичен театър "Сълза и смях" да се влее в Народния театър "Иван Вазов". Държавният музикално-драматичен театър "Кадрие Лятифова" в Кърджали, носещ името на известната певица, майка на министъра на културата Вежди Рашидов, става едно с Драматично-кукления театър "Димитър Димов". ДМДТ "Назъм Хикмет" в Разград се слива с Драматичния театър "Антон Страшимиров". Най-екзотично е "вливането" на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" от Смолян в Пловдивската драма.
Филхармониите от Шумен, Враца и Видин стават симфониети, а оперно-филхармоничните дружества в Русе, Бургас и Пловдив се преобразуват в държавни опери. Варненската филхармония и Драматичният театър "Стоян Бъчваров" се обединяват във формирование, наречено "Театрално-музикален продуцентски център". В София Държавният музикален театър "Стефан Македонски" и балет "Арабеск" стават Държавен музикален и балетен център.
"Преобразуванията" стават по време на творческата ваканция и въпреки многобройните протести на артистичната гилдия и гражданското общество. По-рано вчера Рашидов обяви, че срещу неговата реформа роптаели само онези, които треперели за заплатата си от 400 лв., а талантите не били против.
С извършените преобразувания "се постига оптимизация и повишаване ефективността на дейността на новите структури и увеличаване публичния ефект от нея", се твърди в информацията след приетото постановление. Целта била "държавните културни институти в сферата на сценичните изкуства да се превърнат в творчески, динамични, мобилни и социално адекватно действащи структури чрез ръководство от по-малък и общ административен екип, адаптиране на репертоарните планове в условията на съвременните изисквания и съобразяването им с регионалните особености, социална среда, интереси и естетически вкус на публиката".
Никъде обаче не става дума защо "реформата" се извършва в нарушение на сега действащия Закон за закрила и развитие на културата, приет през 1999 г. от 39-ото Народно събрание.