Помощ! Талибани ни реформират!
/ брой: 102
Българските железници комай останаха един от последните големи държавни активи, които не са продадени на частници. Нацяло или на парче. Но правителството на Бойко Борисов явно има намерението да премахне тази "пазарна несправедливост". Министърът на транспорта Александър Цветков се закани вчера да приватизира товарните превози на БДЖ. За сведение, това е единственото направление в дейността на железниците, което е печелившо, а това обстоятелство обяснява до голяма степен защо кабинетът "Борисов" иска да го продаде. Как така държавата ще има нещо, което е печелившо? То непременно трябва да бъде дадено в частни ръце, защото противното е антипазарно и всъщност е пълна ерес. Това пък е логиката на едно друго лице, което вчера се произнесе по темата за реформата в БДЖ - икономистът от институт "Отворено общество" Георги Ангелов. Той приветства идеята на Цветков и дори, както се полага на напредничав млад неолиберален икономист, отиде още една крачка напред и предложи общините сами да решавали дали имат нужда от жп превози и ако да, да си стопанистват железния път за своя сметка. Уникално и много пазарно предложение, което, ако бъде осъществено, със сигурност ще остави без пътнически влакове половин България.
Ангелов пропуска някои дребни подробности, като лошото финансово състояние на общините, което не им позволява да си ремонтират дупките по пътищата, камо ли да поддържат железния път. Но нека да проявим снизхождние и да отдадем тези пропуски на обзелия го младежки порив, който по принцип затъмнява разума. Все пак, като се има предвид, че преди време икономистът от "Отворено общество" предлагаше да се отмени държавният пенсионен стълб, трябва да сме доволни, че не предлага да се отменят пътническите превози на БДЖ.
За пореден път държавата демонстрира нежелание да поддържа и развива поредния стратегически сектор. В Европа страни като Белгия, Германия, Франция се опитват да направят железниците, при това пътническите превози, конкурентни на автомобилния транспорт и дори на въздушния. В България цялата мисъл на управляващите и съветниците им е впрегната да "режат", "продават", "оптимизират", "съкращават" цели отрасли от икономиката. Къде е казано, че ако продадем товарните превози на частници, те ще станат толкова печеливши, че ще има и за частника, и за държавата? Опитът сочи, че ще има само за частника, и то до време. Защо поне за секунда не се помисли как да се направят рентабилни пътническите превози, вместо по типичния вече за десните икономисти талибански подход да се унищожава всичко, което не се вписва в догматиката им.