18 Септември 2024сряда21:58 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Превозвачите да знаят

/ брой: 62

автор:Евгени Гаврилов

visibility 805

Евгени ГАВРИЛОВ


Идеите на регионалния министър Гроздан Караджов да разшири обхвата на тол системата и да увеличи таксите за нея очаквано бяха посрещнати с недоволство от превозвачите, които подкараха старата песен на нов глас - ще протестират. Между другото, те се оказаха, заедно с алибеговците, най-протестиращото съсловие, защото така ги научи бившият премиер и сегашен клиент на прокуратурата Борисов. Тръгна той да пуска "печатницата за пари", и превозвачите скочиха, защото обхващала много пътища и таксите били високи. Борисов клекна и сега резултатите избуяват, защото българската тол система се оказа пълна с недомислия и гафове.

Нейното въвеждане бе отлагано няколко пъти именно заради заканите за протести на превозвачите. Официално тръгна на 1 март 2020 г., но с драстично намален обхват. От първоначалното предложение от 10 000 км - половината пътна мрежа, той бе намален на 3115 км магистрали и първи клас пътища. Успоредно със свиването на платените пътища бяха намалени и първоначално предвидените такси за ползване на платената мрежа. Извън нея, например, останаха шосето през Прохода на Републиката, където всеки ден преминават средно 1500 тира. Маршрутът от Стара Загора до Пловдив през Карлово също позволява преминаване за тежкотоварния трафик, без да се плати такса (дневната натовареност по него е 104 автобуса и близо 700 камиона с тегло над 3,5 т). И по шосето между Кюстендил и Самоков дневно преминават стотици тежки превозни средства, които го предпочитат пред магистрала "Тракия", защото не се налага да плащат тол такси, сочат данните на МРРБ. Слизането на трафика от платените магистрали и първокласни пътища към безплатните шосета сви разходите от тол такси до 157 млн. лв. за 2021 г. Така България е единствената държава в Европа, в която приходите от винетки за лекотоварни автомобили са по-големи от постъпленията от тол такси.

Логично, защото те са до 6 пъти по-ниски в сравнение със съседните страни. Например автобус категория Евро VI за пътуване от Видин до ГКПП "Кулата" плаща 4 лв. тол такса, а за отсечката  София - Бургас - 7 лева. В Сърбия за 331 км от границата с България до Белград същият автобус дължи 65,5 лева, а за 420-те км от Ниш до Суботица таксата е 77 лв. В Гърция за 178 км от ГКПП "Кулата" до Катерини се плащат 34 лв. Таксата за преминаване на трасето между Солун и Атина (480 км) е 153 лв. На наша територия за същите километри тол таксата е 6 лв. Така че, преди да протестират, превозвачите у нас трябва да знаят и малко факти.

Токът в Южна Европа - до пет пъти по-скъп

автор:Дума

visibility 618

/ брой: 178

Фон дер Лайен ни даде постен и скромен ресор

автор:Дума

visibility 655

/ брой: 178

Единайсет жени в новата Еврокомисия

автор:Дума

visibility 656

/ брой: 178

Атина иска европейско решение за мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 178

Накратко

автор:Дума

visibility 725

/ брой: 178

Ще се примири ли ЕП?

автор:Кристиан Вигенин

visibility 707

/ брой: 178

Светът по ръба на глобална и ядрена война

автор:Юри Михалков

visibility 675

/ брой: 178

Такса смет или национална криза с боклука?

автор:Барбара Пейчинова

visibility 614

/ брой: 178

Неуредици

автор:Барбара Пейчинова

visibility 827

/ брой: 178

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ